سه شنبه 2 مرداد 1403 7/23/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 7 دی 1390 ، 15 : 6

کد خبر : 777

از 0 نفر 0

روسیه نگران سوریه!

روسیه نگران سوریه!

در گفتار فارسی زبانان گاهی نام روسیه (Russia) ناخودآگاه به جای نام سوریه (Syria) بر زبان جاری می­شود که ناشی از ...

در گفتار فارسی زبانان گاهی نام روسیه (Russia) ناخودآگاه به جای نام سوریه (Syria) بر زبان جاری می­شود که ناشی از حروف الفبای مشترک (س و ر ی ه) است. البته این امر دلایل دیگری دارد که عمده­ترین آنها، نزدیکی این دو کشور است.

سوریه کشور عرب و مسلمانی است که نزدیک به 50 سال است با حزب بعث (سوسیالیست عربی) اداره می­شود. نظام سیاسی که روس­ها تلاش نمودند آن را در برخی کشورهای خاورمیانه مستقر کنند و دو کشور سوریه و عراق، نمونه بارز این سیاست بودند. در عراق حزب بعث در زمان صدام یکه تازی کرد و نتیجه­اش انفعال و انزوای شیعیان و شکاف در میان مردم عراق بود. در سوریه هم به نوعی دیگر باعث تفرقه گردید.

به هر حال هم سوریه و هم عراق کنار لیبی و برخی کشورهای عربی به شرکای استراتژیک و سیاسی و نظامی و... روسیه تبدیل شدند که به مرور کشورهای مصر و عراق و اخیرا لیبی با سرنگونی حکومت­ها و تغییر و تحولات در منطقه از روس­ها فاصله گرفته­اند. همین امر باعث گردیده که روس­ها نگران تحولات جاری ماه­های اخیر در سوریه باشند.

البته آنچه در سوریه رخ می­دهد، واقعا نگران کننده است. چرا که هر روز تعدادی از مسلمانان در این کشور، قربانی خشونت و درگیری­ها می­شوند.

بر اساس آمار مخالفان حکومت تاکنون بیش از 5 هزار نفر کشته شده­اند و براساس آمار دولت سوریه تاکنون 2 هزار نفر از نیروهای امنیتی و نظامی و انتظامی سوریه کشته شده­اند و در آخرین خشونت­ها بر اثر انفجار بمب، بیش از 40 نفر از شهروندان سوری جان خود را از دست داده­اند.

بی­شک ادامه روند درگیری و خشونت، نه تنها سوریه را ناامن کرده که جان مسلمانان را نیز تهدید می­کند. روند ناآرامی­های اخیر که بعد از تحولات در دیگر کشورهای عربی شروع شده است، کم­کم توجهات را جهانی و بین المللی کرده است.

واکنش­های برخی کشورهای همسایه و منطقه نیز ناشی از همین نگرانی­هاست. چطور همسایگان سوریه می­توانند به ثبات خود بیندیشند، اما درون یکی از مهمترین همسایگانشان درگیری و خشونت هر روز عده­ای را بکشد و شماری را آواره و بی­خانمان کند؟

تحولات سوریه تنها مردم دیگر کشورها را معطوف خود نکرده، که قدرت­های جهان نیز به تکاپو افتاده­اند. نگاه­های برخی دلسوزانه و برای حفظ آرامش و برقراری صلح و ثبات نیست و ناشی از به خطر افتادن منافع این قدرت­هاست.

به هر حال مدتهاست در سازمان ملل بحث و مشاجراتی در رابطه با سوریه در جریان است. به ویژه آن که اتحادیه عرب نتوانسته است به راه حلی دست یابد و هر روز درگیری­ها شدیدتر می­گردد. البته سازمان ملل، حمایت خود را از روند مسالمت آمیز و راهکارهای اتحادیه عرب اعلام کرده است، ولی همانطور که ذکر شد، این اتحادیه که 22 عضو دارد و اخیرا ترکیه نیز با آن همکاری نزدیکی دارد، نتوانسته است آرامش را به سوریه بازگرداند. بنابراین قطعنامه اخیر روس­ها در سازمان ملل که بعد از مخالفت روسیه با صدور هر قطعنامه­ای که دولت سوریه را محکوم کند و یا منجر به تضعیف موقعیت دولتمردان سوری گردد، مطرح شد، و در ابتدا با استقبال برخی دیگر از اعضای شورای امنیت روبرو شد، اما بحث درباره آن ادامه دارد چرا که موضعگیری سریع و قاطعی در برابر کشتارهایی که صورت گرفته ندارد و تنها طرفین را به آرامش دعوت کرده است.

در شرایط کنونی و با توجه به آنچه طی ماه­های اخیر رخ داده است، هر قطعنامه­ای باید مورد قبول کامل طرفین و دربرگیرنده حفظ امنیت و آزادی شهروندان باشد.

به هر حال از اروپا و آمریکا تا چین و روسیه و برخی کشورهای منطقه و به ویژه اتحادیه عرب، نگران تغییر و تحولات در سوریه هستند. اما همان طور که اشاره شد، این نگرانی­ها با قصد و اهداف خاصی صورت می­گیرد.

یقینا نگاه­ها از اینجا به بعد، بیش از گذشته متوجه روس­ها خواهد بود. چرا که روس­ها دو هفته پیش ناو هواپیمابر خود را به سواحل سوریه اعزام کردند تا نشان دهند از دولت سوریه دفاع خواهند کرد. امری که طرف مقابل، یعنی مخالفان را به واکنش تندی علیه روسیه واداشت. تا جایی که شعارهایی علیه مدودف رییس جمهور و پوتین نخست وزیر روسیه سر دادند و پرچم روسیه را نیز آتش زدند.

همین امر نیز بر نگرانی­های روسیه افزود و قطعنامه­اش را پیشنهاد کرد. هر چند که ناظران اتحادیه عرب وارد سوریه شده­اند، اما روند ناآرامی و خشونت­ها ادامه دارد. ادامه این اوضاع، روسیه را وادار کرده که اعلام کند با هرگونه تحریم سوریه مخالفت می­کند و تحمل تکرار روند لیبی را نخواهد کرد.

به هر حال خواست مردم سوریه مقدم­تر و تعیین کننده­تر از دوستان و یا مخالفان دولت سوریه است. چه کسانی که سوریه را دشمن خود می­دانسته­اند و چه کسانی همانند روس­ها که به دولت سوریه به عنوان مهمترین و عمده­ترین شریک تجاری، تسلیحاتی و سیاسی و قدرت همسوی خود در منطقه، خاورمیانه و جهان می­نگرند. در نتیجه واکنش­ها به آنچه در سوریه رخ داده و می­دهد، تنها نگرانی­های نوع دوستانه و انسانی نیست، چرا که همان طور که ذکر شد، برخی منافع کوتاه و بلند مدت خود را در خطر می­بینند و برای حفظ منافع خود، تصمیم گیری می­کنند.

باید دید این مداخلات و قدرت نمایی­ها به حل مسالمت آمیز اعتراضات در سوریه منجر می­شود و یا منجر به افزایش خشونت­ها و تلفات جانی بیشتر می­گردد و آتش جنگی داخلی را شعله­ور می­سازد؟

 

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها