سه شنبه 2 مرداد 1403 7/23/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 14 دی 1390 ، 27 : 22

کد خبر : 803

از 0 نفر 0

پادشاه مُرد...!

پادشاه مُرد...!

منوچهر حبیبی/ زرنگ­ها و رندان ادعا می­کنند که گنجشک را رنگ می­کنند و جای قناری می­فروشند. البته نه اینکه این کار محال و غیر ممکن است،...

زرنگ­ها و رندان ادعا می­کنند که گنجشک را رنگ می­کنند و جای قناری می­فروشند. البته نه اینکه این کار محال و غیر ممکن است، ولی شرطی دارد که طرف معامله­شان کسی باشد که همه عمرش، قناری ندیده باشد. هر چند در این فریبکاری و نیرنگ بازی، نقش همدستان خیلی مؤثر و تعیین کننده است که جلوی ساده­لوحی بگویند عجب قناری خوش آب و رنگی، خلاصه آنان هم جو سازی کنند.

حکایت کلاه سر ملت گذاشتن هم یه جورهایی به این بازی و کلاهبرداری گنجشک رنگ کن­ها می­ماند و قصه هم از آنجایی شروع می­شود که ملتی به آب و آتش می­زند که از دست امپراتور و سلطان و ملکه­ای دیکتاتور نجات یابد و با سرنگون کردن او، نظام سیاسی جدیدی برمی­گزیند تا از خفقان و استبداد رهایی یابد.

نظام سیاسی یکی دو قرن اخیر هم نامش جمهوری است. جمهوری خواهان (Republicans) هم معتقدند که نظام سیاسی­شان بر مبنای مردم محوری است. خوب اسم­هایی هم به جمهوری­ها اضافه می­شود تا مشخص کند که جمهوری آنها مردمی­تر و پایدارتر است. مثلا جمهوری خلق یا جمهوری خلق دمکراتیک یا جمهوری دمکراتیک و الی اخر.

و اما در کره بعد از جنگ، شبه جزیره کره به دو کره تقسیم شد. هر چند هر دو نیم کره شدند، ولی حرف اول و آخر هر یک از این دو کره تجزه شده، این است که کره کامل و مستقلی شده­اند. کره آمریکایی­ها به کره جنوبی(جمهوری دمکراتیک) و کره روس­ها (شوروی) به کره شمالی (جمهوری خلق دمکراتیک) معروف شدند.

حکایت کره جنوبی با شمالی بسیار متفاوت است و تا حدودی به جمهوری بودن و حضور و نقش مردم بسیار نزدیک­تر است. اما حکایت کره شمالی خیلی تأسف بار و دردناک است. دقیقا گنجشک را رنگ کردند و به جای قناری به مردم بدبخت و ساده لوح کره آن زمان قالب کردند و رندانه هم به کمک زرنگ­های دیگر، جوسازی می­کنند که عجب جمهوری و عجب نظام سیاسی سر تا پا مردمی و قدرتمندی که دنیا روی آن حساب باز کرده و خیلی از ملت­ها آرزوی داشتن چنین نظام سیاسی پایدار و مردمی را دارند.

حالا این مردم فریب خورده که گهگاه تعدادی از آنان به کره جنوبی فرار می­کنند و یا دستگیر و زندانی می­شوند و بدبختانه به اردوگاه کار اجباری فرستاده می­شوند، چه گناهی کرده­اند؟ می­توان گفت قربانی تقسیمات قدرت­های زورگو شده­اند.

شاید شنیده باشید که روز پنجشنبه 8 دی ماه، در میان بارش برف شدید و با حضور هزاران کره­ای، مراسم تشییع جنازه و وداع مردم کره شمالی با رهبر عزیزشان (به گفته رسانه­های بین المللی و به نقل از رادیو و تلویزیون کره شمالی) برگزار شد. بله کیم جونگ ایل، پسر کیم ایل سونگ بنیان گذار جمهوری خلق دمکراتیک کره و پدر کیم جونگ اون، درگذشت.

تا اینجای کار معلوم شد نفر دوم از خاندان سونگ (بنیان گذار) بعد از نشستن به تخت سلطنت که همان ریاست جمهوری است، هنگام سفر استانی در قطار بر اثر سکته قلبی جان داده است و اما آنچه درباره او می­گویند و رسانه­ها به اطلاع عموم و مردم دنیا رسانده­اند که وی از دو ماهگی زبان به سخن گفتن گشوده است (عجب قناری) و اینکه او ظرف 3 سال بالغ بر 1500 جلد کتاب نوشته است. یعنی روزی 1/33 کتاب (عجب قناری) و اینکه او قادر است روی جو و آب و هوا تأثیر گذاری کند.

حالا علت این قحطی و خشکسالی­ها چه بوده است، باید گفت عجب قناری و خلاصه تا دلتان بخواهد از این به­به و چه­چه کردن­ها که متأسفانه اجل مهلت نداد تا مردم کره و دنیا، از کیم جونگ ایل بهره ببرند.

هرچند طبق پیش بینی جادوگر اعظم­شان، قرار بود با مرگ او، دنیا یه جوری بشود، تنها اتفاقی که افتاد هنگام تشییع جنازه وی، برف سنگینی بارید که گفته­اند آسمان هم متأثر و دلشکسته شده و عزاداری کرده است. برفی که همه ساله در زمستان و شب­های کریسمس، بخش­هایی از اروپا و آمریکا و... را سفیدپوش می­کند و نه برای خنده و نه برای گریه، آسمان می­بارد. تا اینجا معلوم شد که این کمونیست­های دو آتشه که اعتقادی به یگانگی پروردگار ندارند، عجب خرافاتی­اند و اما نکته بعدی انتخاب پسر کوچک کیم جونگ ایل و نشستن وی بر تخت پادشاهی کره شمالی است.

بله کیم جونگ اون 28 ساله که در چشم بر هم زدنی، سال گذشته در میان جمع ظاهر شد و همان لحظه هم ژنرال 4 ستاره شد، امسال به ریاست جمهوری (پادشاهی) رسید. حالا می­بینید که اگر برخی باور ندارند گنجشک را می­شود رنگ کرد و به جای قناری جا زد، خیلی غیرممکن و محال هم نیست. کافیست که مخاطب (مردم)، به عمرشان قناری ندیده باشند و عده­ای هم از جمال و زیبایی قناری (گنجشک رنگ شده) بگویند. آن وقت می­بینید که هنوز رنگش (حکمش) خشک نشده، ملت فریب خورده و به او وارث کبیر هم می­گویند. یعنی کاملا باور می­کنند که این همان کسی است که برازنده نشستن بر تخت ریاست جمهوری (پادشاهی) است. حالا این مردم دارای چه نظام سیاسی جمهوری (انتخاباتی) خلقی (مردمی) دمکراتیک (آزاد) هستند که هیچ حقی در تعیین حاکم و یا ریاست جمهور خود مستقیم و غیرمستقیم ندارند، باید گفت فقط عجب قناری بازی است.

تصور کنید ده­ها سال کیم ایل سونگ پدر و کیم جونگ ایل پسر حکومت کرده­اند که پادشاهان و ریاست جمهوری­های بسیاری در اکثر کشورها آمدند و رفتند، تازه نوبت به کیم جونگ اون جوان رسیده که اگر او بخواهد فقط 70 سال عمر کند، مردم کره شمالی باید بیش از 42 سال دیگر صبر کنند و او را تحمل کنند. یعنی در مجموع بیش از صد و چند سال از حکمرانی این خاندان خواهد گذشت و این یک رکورد جهانی خواهد بود که در نقطه­ای از دنیا، ریاست جمهوری­های (پادشاهان) مادام العمر آن قدر در حکومت می­مانند که فقط عزرائیل چاره­شان می­کند و بس. و این همان مصیبتی است که باید به مردم همیشه داغدار کره شمالی تسلیت گفت که یا باید اطاعت کنند و یا بمیرند و به اردوگاه کار اجباری و زندان بروند تا نماینده گروهی مستبد حکومت کند و منافع پشت صحنه گردان­ها تأمین شود و نام نظامشان هم جمهوری است!

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها