چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 6 بهمن 1394 ، 12 : 17

کد خبر : 8065

از 0 نفر 0

مهندسی کوچ،اقلیت‎های قومی عراق توسط داعش

مهندسی کوچ،اقلیت‎های قومی عراق توسط داعش

به قلم: محمدرضا عبدالهی فرد
هزاران سال است که اقلیت‎های قومی و مذهبی گوناگونی در عراق زندگی می‎کنند. حوادث چند سال اخیر در این کشور، موج نوینی از کوچ اقلیت‎های مذهبی - قومی منطقه را ایجاد کرده است. نقض حقوق بشر، به بار آوردن فجایع انسانی، ارتکاب جرایم ضدبشری و تصمیمات واپسگرایانه داعش در چند سال اخیر، اقلیت‌های مسیحی، کلدانی، ارمنی، ترکمن، یزیدی و کردهای شبک را در معرض خطر آوارگی و کشته شدن قرار داده است؛ البته بايد خاطر نشان كرد حتي در صورت گرفتن اقامت قانونی، حقوق انسانی و شهروندی هر عراقی فارغ از سن، جنسیت و مذهب نیز نقض می‏شود. با وجود این که این موضوع با الزام جامعه بین المللی و شعار آن در راستای صیانت از حقوق اقلیت‎ها در سرار جهان در تناقض است، جامعه بین‎المللی در مقابل این همه فجایع انسانی، بی‎عدالتی و نقض مکرر حقوق اقلیت‎ها در این کشور، سکوت اختیار کرده است؛ البته اين موضوع تازه‎ای در عراق نیست چرا که در زمان حکومت صدام حسین نیز مردمان اين سرزمين، چندین دهه قربانی نقض حقوق بشر بوده‏اند و قطعنامه‏ها و کنوانسیون‎های حقوق بشری از ضمانت اجرا برخوردار نبوده است.
متاسفانه امروز خشونت بی‎امان داعش، نسبت به اقلیت‏های قومی و مذهبی به ویژه در شمال عراق، بيانگر نقض حقوق بشر و افراط‎گرایی در منطقه بوده است. این گروه تکفیری با زدن برچسب مرتد بر مخالفان، توجیهی برای کشتار خود یافته است. از دیگر مصادیق اعمال اين خشونت‎ها می‎توان به حوادث سال 2005 در شهر نينوا علیه اقلیت‎های قومی کردهاي شباک و تکرار حوادث مشابه در سال 2006 اشاره کرد که سبب کوچ اجباری جمعیت قابل توجهی از اقلیت‎ها شده، از سال 2010 به بعد عملاً موجی از نسل کشی قومی و مذهبی در خاورمیانه به راه افتاده و داعش در موضع‎گیری علنی‎تری، ارمنی‎های ساکن نینوا را «کفار» ناميده و ریختن خون آنها را حلال دانسته‎اند.
نکته قابل تامل، فارغ از موج عظیم خشونت‏ها این است که امروزه گروه تروریستی داعش قرن‎ها نظم و هارمونی دیني موجود درمنطقه خاورمیانه را نشانه رفته و آن را با تهدیدی جدی مواجه کرده است. کشتار غیر نظامیان، گروگانگیری، تجاوز، بردگی و قاچاق زنان، استخدام اجباری کودکان، تخریب اماکن مذهبی و فرهنگی، غارت اموال و جلوگیری از آزادی‎های اساسی از ديگر اقدامات ضد بشري آنها به شمار می‎رود. داعش و گروه‎های وابسته به آن، تعمداً و سازمان یافته، اعضای جوامع متنوع قومی و مذهبی عراق را آشکارا هدف قرار داده و حقوق انسانی را نقض کرده است که اين موضوع، حكايت از یک سیاست مهندسی شده در راستای تحقق اهداف بلندمدت آنها در جهت نابودی، سرکوب و اخراج دائمی اقلیت‎ها از مناطق تحت کنترل این گروه‎ها دارد.
با این حال اگر نگاهی به وضعیت کنونی اقلیت‎های عراق داشته باشیم در می‎یابیم با توجه به جغرافیای حضور اقلیت‎های مذهبی- قومی امروز، این کشور وارد بحران جدی‎تری شده است. اقدامات داعش در ژوئن 2014 بر علیه اقلیت‎های مذهبی در استان موصل، یک نوع جابه جایی قومی و نسل‎کشی مذهبي به راه انداخت و بدين سان عراق شاهد فجيع‎ترين حمله بعد از حمله مغول به اين كشور بوده است كه طي آن هزاران نفر از يزيديان و زنان به بردگي گرفته شدند. اقدامات داعشي‎ها عاملي بود كه باعث فرار خيل عظيمي از اقليت‎ها شد تا جايي كه همه در تقلاي نجات خود، ناگزير تن به كوچ اجباري دادند و اگر در اين راه موفق مي‎شدند خود را خوش شانس مي‎دانستند.
در حال حاضر تخمين زده مي‎شود، حدود سه ميليون نفر از اقليت‎هاي مذهبي آواره شده‎اند و اقليت‎هاي كرد عراق نيز از اين قاعده مستثني نيستند. به دليل اختلافاتي كه بين دولت مركزي و اقليم كردستان وجود دارد، اين گروه نيز با مشكلات عديده و جدي مواجه است.
تاريخ نشان داده است كه اقليت‌ها در جوامع مختلف، آسيب پذيرتر هستند و جا دارد جامعه بين‎المللي، قوانين جديدي را در دفاع از اقليت‎ها و بهبود شرايط زندگي آنها، ‌در محافل حقوق بشري وضع كند.
عراقي‎ها از اهميت لزوم همزيستي مسالمت‎آميز و احترام به آيين‎ها و مراسم يكديگر آگاه هستند. سازمان جهاني حقوق بشر و سازمان‎هاي مردم نهاد ديگر نيز بايد در اين موضوع ورود كنند و مانع از ادامه نسل كشي قومي- مذهبي در عراق شوند. شايسته است سازمان ملل  بر اساس مصوبات حقوقي به مجازات داعشي‎ها متعهد شود و اعاده حقوق قربانيان خشونت و افرادي كه بابت حضور داعش صدمات روحي و جسمي ديده‎اند را در دستور كار خود قرار دهد.  

ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها