سه شنبه 2 مرداد 1403 7/23/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 21 دی 1390 ، 18 : 22

کد خبر : 808

از 0 نفر 0

مصادیق اخلال

مصادیق اخلال

منوچهر حبیبی/ با تصویب طرح تجمیع انتخابات در مجلس هشتم، عملا از بعد از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه 1388

با تصویب طرح تجمیع انتخابات در مجلس هشتم، عملا از بعد از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه 1388 وقفه­ای در برگزاری انتخابات در کشور ایجاد شد که طی 3 دهه گذشته بی­سابقه بوده است. طوری که انتخابات پیش روی مجلس، دقیقا بعد از 30 ماه برگزار خواهد شد.

همین توقف نسبتا طولانی، موجب گردید که تحرک در جامعه و شور و هیجان­ها درگرو فعالیت­های سیاسی گروه­ها و احزاب و جناح­ها باشد. بنابراین آنچه که مصادیق 25 گانه اخلال در امر برگزاری انتخابات اعلام شده و تعیین و ابلاغ مجازات مربوطه، بخشی از تلاش برای حضور گسترده مردم در انتخابات است.

اما حضور مردم در انتخابات در هر کشوری، حقی فردی و شخصی است که با توجه به شناخت و احساس مسئولیت و وظیفه مردم، می­تواند منجر به گستردگی حضور و نقش آفرینی مؤثر و یا انفعال آنان شود.

لذا برگزاری انتخابات مانند سرویس دهی رستوران و یا سالن غذاخوری است که هرچه تنوع غذایی بیشتر و توجه به مشتریان با رعایت ادب و نزاکت و رضایتمندی همراه باشد، از همه مهمتر کیفیت آنچه در اختیار مشتریان قرار می­گیرد بالاتر و خوب­تر باشد، بر میزان مراجعات و استقبال از آن مرکز و مکان می­افزاید.

دقیقا هیچ تفاوتی در کار نیست، جز اینکه مراجعه برای خرید مواد غذایی و لوازم و کالا و یا خوردن غذا برای برخی از مردم می­تواند ضروری­تر و یا اضطراری­تر از حضور در نظرسنجی و شرکت در تجمعی و یا رأی دادن هم باشد.

یقینا در همه جای دنیا میزان مشارکت مردم، هیچ گاه قاطع و صددرصد نبوده و نیست. شاید براساس آمار و نتایج به اکثریت برسد، اما همیشه جدا از مشکلات معمول و عدم فراهم شدن شرایط لازم، آوردن بخشی از جامعه به پای صندوق اخذ رأی، کار ساده­ای نیست. چرا که عده­ای با وسواس تمام، شرایط را می­سنجند و آنگاه وارد عرصه می­شوند.

صرف نظر از این گروه که استثناهای هر جامعه­ای محسوب می­شوند، گروه بزرگی از افراد هر جامعه، تحت تأثیر تبلیغات قرار می­گیرند. چه این تبلیغات به نفع و یا علیه افراد و یا حضور در انتخابت باشد. اما همین گروه هم برای خود ملاک و معیارهای معین و مشخص دارند. هر چند که این ملاک و معیارها هم با نوع نظام سیاسی و فضای سیاسی و میزان آزادی افراد و احزاب و دسته و گروه­های سیاسی بسیار متفاوت می­باشند، اما آنچه مسلم است افراد هر جامعه­ای دوست دارند که مورد احترام قرار گیرند و به شعور و درک آنان کاملا توجه شود و خلاصه به ابزاری برای اهداف سیاسی تبدیل نشوند.

لذا مردم در هر جامعه­ای، شرایط و اوضاع را کاملا زیر نظر می­گیرند و همانطوری که اشاره شد، به پذیرایی که از آنان می­شود توجه می­کنند. منظور از پذیرایی، خدای ناکرده سوء استفاده و سودجویی­هایی که برخی از کاندیداها برای جلب آرای حوزه انتخابیه و یا مردم یک کشور می­کنند نیست، دقیقا نقطه مقابل آن شام و ناهار دادن­ها و قول و امکانات مالی مقطعی است که متأسفانه گهگاه شاهد آن بوده­ایم. چرا که متوسل شدن به این ترفندهای عوام فریبانه، در واقع توهین و تحقیر مردم به حساب می­آید. آنچه به آن پذیرایی می­گوییم، فراهم نمودن جوی معقول و منطقی در راستای رضایتمندی رأی دهندگان و تشویق و ترغیب آنان به نقش آفرینی و تأثیرگذاری آنان است.

لذا میزان و تنوع شرکت طیف­های مختلف سیاسی و فراهم نمودن زمینه رقابت عادلانه، نوعی دعوت به حضور فعال مردم است.

مورد دیگری که با حضور و یا عدم حضور مردم در رأی گیری، رابطه مستقیم و تنگاتنگ دارد، اعتماد و اطمینان سازی است. یعنی مردم از روند برگزاری سالم انتخابات مطمئن باشند. خوب این اعتمادسازی را دولت و نهادهای برگزار کننده و مسئولین ذیربط باید حفظ و یا ایجاد کنند.

مثال خیلی کوچک آن را می­توان در عزل و نصب­ استانداران و فرمانداران و افراد مجری انتخابات دید که آیا رعایت کامل بی­طرفی را می­نمایند و یا با هدف خاص و دارای سمت و سویی مشخص و معین هستند؟

البته هر کسی چه افراد دارای مسئولیت و چه مردم عادی، باید آزاد باشند و به نظر شخصی و گرایش فردی­شان احترام گذاشت. اما آنجایی خودشان به عاملی برای زیر پا گذاشتن حقوق دیگران تبدیل می­شوند، موجب سلب اعتماد و اطمینان مردم می­شوند و این از آن موارد مصادیق اخلال و تشویق به تحریم انتخابات نیز خطرناک­تر است. چرا که مردم می­خواهند به حساب بیایند و به نظرشان احترام گذاشته شود. این کار را نه با قسم و قرآن و نه با دادن وعده و قول صداقت می­توان مهیا نمود.

گاهی قسم خوردن برخی از ما، نه تنها به ایجاد اعتماد منجر نمی­شود، که میزان و حس بدبینی­ها را نیز بیشتر هم می­کند. شاید ضرب المثل قسم حضرت عباس(ع) و دم خروس، مورد خوبی باشد که در مواردی مردم در زندگی روزمره برای نشان دادن عدم اعتماد و نفی آنچه که می­بینند و می­شنوند، به کار می­برند.

با بهره گیری از این ضرب المثل، می­توان به موارد عینی نیز رسید. مثلا در شهری، فرمانداری قسم می­خورد که در طول برگزاری انتخابات، امانت دار خوبی باشد و یا از فرد و گروهی خاص حمایت نکند. اما مردم ببینند که افرادی را برای برگزاری انتخابات به کار می­گیرد که همه وابستگی به کاندیدا و یا گروهی خاص دارند. آن وقت است که این ضرب المثل مصداق پیدا می­کند و اعتماد از برگزاری انتخابات سالم و بی­نقص، کم می­شود.

بنابراین ضمن تأثیرگذاری تبلیغات مخالف و موافق کاندیداها و یا زیر سؤال بردن هر انتخاباتی، مقدار و میزان دقت و توجه و اعتمادسازی و موارد بسیار دیگری همچون نقش و عملکرد و جایگاه آن نهاد، مثلا مجلس، در راستای حفظ منافع ملی و حقوق مردم بوده است، بیش از هر جبهه گیری و مقابله با برگزاری انتخابات، تأثیر دارد.

پس می­توان به مصادیق اخلال در برگزاری یک انتخابات سالم و گسترده، عدم فراهم سازی زمینه حضور مردم را هم اضافه نمود و دید که آیا مسئول و یا نهادی در این مورد خلاف کرده و یا می­کند و برگزاری انتخابات را با چالش روبرو می­سازد و حضور و نظارت وی، خود مشکل ساز خواهد بود یا نه!؟

 

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها