چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 10 بهمن 1390 ، 56 : 4

کد خبر : 847

از 0 نفر 0

عباس خادم الحسيني از عملكرد فيلتر تحريف مغزي مي گويد

عباس خادم الحسيني از عملكرد  فيلتر تحريف مغزي مي گويد

فيلتر تحريف، يكي ديگر از فيلترهاي مغزي است. كار اين فيلتر، تحريف كردن و تغيير شكل دادن...

     فيلتر تحريف، يكي ديگر از فيلترهاي مغزي است. كار اين فيلتر، تحريف كردن و تغيير شكل دادن اطلاعات وارد شده به مغز است. بدين صورت كه اطلاعات از يكي از كانال هاي ششگانه وارد مغز مي شوند و مغز پس از دريافت آنها با تفسير و تعبيري غير واقعي كه از آنها به عمل مي آورد آنها را تغيير شكل داده و تحريف مي كند تا حدي كه ممكن است ماهيت آنها به كلي عوض شود .

   به عنوان مثال فرض كنيد كه به يكي از دوستان خود تلفن مي زنيد و او خيلي سرد، رسمي و سنگين با شما صحبت مي كند . شما پس از خداحافظي پيش خود فكر مي كنيد ( تفسير ) كه احتمالاً او از دست تان دلخور شده است يا اين كه تمايلي به ادامه ي رابطه با شما ندارد ( تحريف ) در حالي كه بعد ها متوجه مي شويد كه او در آن روز در مرگ يكي از عزيزان خود عزادار بوده است و برداشت شما كاملاً اشتباه و   نتيجه ي تحريف اطلاعات در ذهن تان بوده است .

  بديهي است كه اين فيلتر در افراد بدبين، كج انديش و منفي گرا بسيار فعال تر و اثر گذارتر است و عملكرد مخرب تري دارد. افرادي كه عادت دارند هميشه روي قسمت هاي منفي يك رويداد، زوم كنند، بيشتر تحت تأثير عملكرد فيلتر تحريف قرار مي گيرند. يعني افراد بدبين و منفي باف به دليل برخورداري از اين خصلت هاي شخصيتي، مجبورند بر اساس اطلاعاتي كه توسط مغزشان تحريف شده است ( و نه اطلاعات واقعي ) تصميم گيري و عمل كنند .

   مسلم است كه افراد آگاهي كه مثبت انديشي را ملاك تفكر خود قرار مي دهند و همواره به دنبال دريافت و جذب موارد مثبت وقايع هستند كمتر تحت تأثير منفي اين فيلتر قرار مي گيرند. البته در نظر داشته باشيد كه مثبت انديشي به معناي انكار واقعيت ها، فرار از حقيقت و گول زدن خود نيست. مثبت انديشي به اين معنا نيست كه سرمان را مثل كبك در برف حماقت فرو ببريم و حقايق را انكار كنيم بلكه مثبت انديشي يعني فرار از منفي بافي، توجه نكردن به موارد منفي زندگي ، پرهيز از مد نظر قرار دادن احتمالات منفي رويدادها و در كانون توجه قرار دادن بخش مثبت و انرژي دهنده ي هر  واقعه اي.    در هرحال فرايند تحريف اطلاعات يكي از عملكردهاي مغز است كه مي تواند بر نوع افكار، شكل گيري احساسات و  نحوه ي رفتار ما كاملاً موثر واقع شود .

 البته گاهي اوقات هم اين فرايند كاملاً بر عكس رخ مي دهد. يعني مغز به جاي اين كه با تفسير و تعبيري غير واقعي باعث تحريف اطلاعات شود، ابتدا با استفاده از فيلتر تحريف، تعمداً اطلاعات را به طور فرضي تحريف مي كند تا به تفسير و تعبيري جديد ( غير از آنچه كه اكنون وجود دارد ) دست يابد. اكثر خلاقيت ها، ابداعات و اختراعات بشري نتيجه اين فرايند معكوس است. به عنوان مثال سال ها بعد از اختراع تلفن، فرد خلاقي در ذهن خود تلفني را تصور مي كند كه سيم ندارد ( تحريف )، او و سايرين روي اين فكر كار مي كنند ( تفسير) و نتيجه اش مي شود اختراع موبايل.   فيلتر تحريف هم مي تواند مفيد واقع شود ( باعث خلاقيت، شكوفايي ونوآوري شود، موجبات اختراع و ابداع را فراهم كند، سبب گسترش و پيشرفت هنرهاي مختلف گردد، روابط دوستانه ايجاد كند، آرامش رواني به شما هديه كند، آشفتگي هاي ذهني را كم كند و . . . ) و هم مي تواند مضر وخطرناك باشد ( باعث از هم پاشيده شدن و سردي روابط گردد، درگيريهاي ذهني و يا حتي بين فردي توليد كند، سبب بروز انزواطلبي وحتي افسردگي در فرد شود، حساسيت، زودرنجي، بدبيني ، كج فكري و منفي بافي را تشديد كند، زمينه را براي پيدايش انواع بيماري هايي كه منشأ رواني دارند فراهم كند و . . . ) بسته به نوع استفاده اي كه از اين فيلتر داريد و شكل عملكرد آن در مغز شما، اين فيلتر هم مي تواند در خدمت شما باشد و هم مي تواند عليه شما به كار گرفته شود. درحالي كه در صورت شناخت اين فيلتر و آگاهي از نحوه ي عملكرد آن مي توانيد به راحتي بر آن مسلط شويد و در راستاي تحقق اهداف و ايده آل هاي خود و همچنين برخورداري از زندگي اي بهتر از آن استفاده كنيد


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها