چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 10 اسفند 1390 ، 43 : 17

کد خبر : 890

از 0 نفر 0

ارمغان قانون جدید: آرامش و سلامتی

ارمغان قانون جدید: آرامش و سلامتی

سرهنگ پاسدار مسلم خداشناس/ زمانی که اولین خودرو، این ارمغان تمدن جدید پا به عرصه زندگی بشر گذاشت،...

زمانی که اولین خودرو، این ارمغان تمدن جدید پا به عرصه زندگی بشر گذاشت، کمتر کسی فکر می­کرد روزی خیابان­های شهرها با این حجم ترافیک روبرو شود و انسان­ها با با مصیبت­های ناشی از آن دست و پنجه نرم کنند.

این مصیبت در طول سه دهه گذشته مذاق مردم ایران را بیش از سایر مردمان دنیا تلخ نموده است، به گونه­ای که در20 سال گذشته  سهم تلفات رانندگی کشور ما در نوک قله تلفات دنیا قرار داشته است و سالیانه تعداد زیادی از هموطنان، جان خود  را در اثر رانندگی از دست می­دهند و تعدادی ناچارند که مابقی عمر خود را بر روی تخت و یا ویلچر سپری کنند.

توسعه  اقتصادی، گسترش شهرنشینی و تولید انبوه خودرو به صورت نامتوازن رشد کردند و این تفکر که خودرو به عنوان یکی از شاخص­های  رفاه اجتماعی مطرح بود،  امروز با گرفتار شدن در ترافیک سنگین خیابان­ها عین در رفاه نبودن است. مشکل ترافیک دیگر مختص کلان شهرها نیست، حال دیگر کمتر شهری را می­توان یافت که خیابان­های گره خورده نداشته باشد و ساکنان آن شهر حداقل چند ساعت در روز از تردد  در برخی مسیرها گریزان نباشند. هرساله به تعداد خیابان های یک طرفه شهرها به بهانه کاهش گره ترافیکی اضافه می­شود.

باید پذیرفت که ترافیک متولی خاصی ندارد، از مسئولان شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی گرفته تا شرکت­های خودروسازی و وارد کنندگان خودرو و سایر ارگان­های مرتبط  به هم در این مقوله نقش دارند. اما یا حاضر نیستند سهم  واقعی­شان را  ادا  کنند و یا مشغول کارشکنی در کار یکدیگر هستند و یا در یک مشکل ترافیکی تقصیر را به گردن دیگران می­اندازند. اکنون که پلیس با این ابتکار جدید و بازنگری قوانین راهنمایی و رانندگی و تصویب و اجرای قانون جدید، گام مهمی در حل این معضل ترافیکی برداشته، تکلیف همه را در این قانون مشخص کرده است.

متولی راه با اصلاح نقاط حادثه خیز، نصب تابلو و علائم، تعریض خیابان­ها و احداث پارکینگ و پلیس با اجرای قوانین و مقررات و برخورد با متخلفین و آموزش همگانی، و خودرو سازها نسبت به تولید خودروهای با کیفیت و ایمن، مسئولیت­ها را به خوبی تفکیک و مشخص کرده است. پلیس راهنمایی و رانندگی همواره خواستار این نگاه است که با نظارت بر رانندگی افراد و اجرای صحیح قوانین و مقررات، احساس امنیت در هر شرایطی به رانندگان و سرنشینان داده شود و این اعمال و نظارت است که امنیت را برقرار می­سازد. در راستای ارتقای انضباط ترافیکی وظیفه همه اقشار جامعه است که قوانین و مقرات راهنمایی و رانندگی را به نحو احسن رعایت کنند و پلیس را در اجرای قانون جدید یاری رسانند و این یعنی تأمین بیشتر امنیت رانندگی و آموزش قانون به نسل­های آینده، نسل­هایی که هرکدام می­توانند پلیس خود و دیگران باشند.         

                                                                         سرهنگ پاسدار مسلم خداشناس - رییس پلیس  راهنمایی و رانندگی شهرستان کازرون


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها