چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391 ، 35 : 8

کد خبر : 961

از 0 نفر 0

فشار خون

فشار خون

عباس خادم الحسینی :يكي ديگر از عواملي كه سلامتي و جواني شما را به خطر مي‌اندازد وجود فشار خون بالا است.‌ پرفشاري خون ممكن است هيچ‌گونه علامتي نداشته باشد يا سال‌ها ...


يكي ديگر از عواملي كه سلامتي و جواني شما را به خطر مي‌اندازد وجود فشار خون بالا است.‌ پرفشاري خون ممكن است هيچ‌گونه علامتي نداشته باشد يا سال‌ها براي فردِ مبتلا مشكلي را ايجاد نكند اما همين بيماري خاموش و به ظاهر بي‌خطر اگر كنترل نگردد در نهايت مي‌تواند منجر به عوارض وخيمي مثل ناراحتي‌هاي قلبي و سكته شود. بروز اين بيماري به عوامل مختلفي مثل وراثت، رژيم غذايي، وزن‌، تحرك و وجود بيماري‌هايي مثل ديابت بستگي دارد. خوشبختانه بالا بودن يا نبودن فشار خون را مي‌توان به سادگي تشخيص داد. كافي است با مراجعه به پزشك يا مراكز بهداشتي درماني، فشار خون خود را خيلي سريع و بدون هيچ گونه دردي اندازه بگيريد.برخلاف تصور عامه مردم‌، اين بيماري فقط مختص افراد ميانسال يا سالخورده نيست. هر كس در هر سن و سالي كه باشد ممكن است به اين بيماري مبتلا شود. به عارضه فشار خون بالا اصطلاحا< ً قاتل بي سرو صدا > هم مي‌گويند زيرا معمولاً تا زماني كه فرد را به مراحل پاياني بيماري برساند هيچ‌گونه علامتي ايجاد نمي‌كند. بنابراين لازم است در هر سن و سالي كه هستيد همواره فشار خون خود را چك كنيد و در صورتي‌كه از فشار خون بالايي برخورداريد اقدامات لازم  و ضروري را انجام دهيد .

ميزان فشار خون را تا حد زيادي مي‌توان بدون مصرف دارو كنترل كرد و پايين آورد. براي اين كار كافي است در نحوه زندگي خود تغييراتي ايجاد كرده و مواردي را رعايت كنيد. اين تغييرات ‌‌(‌كه آنها را با شما در ميان خواهم گذاشت‌) نه تنها باعث متعادل شدن فشارخون‌تان مي‌شود بلكه براي سلامتي و طول عمرتان نيز مفيد است. اگر مي‌خواهيد به عارضه  فشار خون بالا مبتلا نشويد يا مبتلا هستيد و مي‌خواهيد آن را كاهش دهيد و فشارخون خود را به حد نرمال برسانيد حتماً بايد موارد زير را رعايت كنيد :

1. از استعمال دخانيات شديداً پرهيز كنيد چرا كه سيگار كشيدن يكي از عوامل اصلي و زمينه‌ساز بروز اين بيماري است .

2. از مصرف مشروبات الكلي خودداري كنيد زيرا مصرف الكل فشار خون را بالا مي‌برد و احتمال سكته مغزي را افزايش مي‌دهد .

3. ورزش كنيد و تحرك بيشتري داشته باشيد .

4. تا مي‌توانيد نمك كمتري مصرف كنيد. كاهش مصرف نمك باعث پايين آمدن فشارخون مي‌شود و مصرف بيش از اندازه آن شديداً به بالا رفتن فشارخون كمك مي‌كند .

5 .چربي‌هاي اشباع شده كمتري مصرف كنيد .

6. غذاهاي حاوي پتاسيم‌، كلسيم و منيزيم بيشتري مصرف كنيد.‌‌ (‌شير‌، پنير‌، ماست‌، اسفناج‌، سبزيجات‌، موز، گوشت ماهي و پرندگان سرشار از اين عناصرند‌ .)

7. وزن خود را تحت كنترل داشته باشيد زيرا چاقي و اضافه وزن خود به خود باعث بالا رفتن فشارخون مي‌شود.‌ به طور كلي به ازاي هر يك كيلوگرمي‌كه از وزن شما كم شود يك ميلي‌متر جيوه از فشار خونتان كاسته خواهد شد .

8 .از استرس‌، اضطراب‌، نگراني و عصبانيت بپرهيزيد و تا مي‌توايند آرامش و خونسردي خود را حفظ كنيد .

معمولاً با رعايت كردن اين موارد فشار خون شما در حالت متعادلي قرار خواهد گرفت اما اگر با انجام اين تغييرات هم فشار خون‌تان به حد نرمالي نرسيد آن گاه است كه درمان دارويي لازم مي‌شود. با توجه به اينكه داروهاي كاهنده فشار خون نسبت به ساير داروها عوارض جانبي كمتري دارند در صورت نياز حتماً با پزشك خود مشورت كنيد و تحت درمان دارويي قرار بگيريد .


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها