سه شنبه 2 مرداد 1403 7/23/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391 ، 53 : 10

کد خبر : 968

از 0 نفر 0

به بهانه ایران هراسی!...

به بهانه ایران هراسی!...

منوچهر حبیبی/ حافظه، محل نگهداری خاطرات، اطلاعات، اخبار، حوادث و رویدادهایی است که در طول زندگی آدم رخ می­دهد.

حافظه، محل نگهداری خاطرات، اطلاعات، اخبار، حوادث و  رویدادهایی است که در طول زندگی آدم رخ می­دهد. همین توانمندی باعث می­شود که انسان­ها، گذشته را با حل و هر آنچه را در زندگی­شان رخ می­دهد را با هم مقایسه کنند. گاهی از مرور خاطرات، احساس خوشحالی و خرسندی می­کنند، گاهی از به یاد آوردن آنها احساس سرخوردگی و حتی شرم می­کنند.

به هر حال بخشی از جدایی و قهر و نگرانی­ها هم از این حافظه است، چرا که برخی از جور و ظلم و اجحافی که بر آنان رفته و یا می­رود به راحتی نمی­گذرند. برای همین هم برای پایان کدورت­ها و دشمنی­ها، صحبت از گذشت زمان و فراموشی می­شود تا مرهمی باشد بر زخم­هایی که موجب جدایی­ها گردیده است. اما برخی از افراد، هیچگاه و به هیچ عنوان با فراموشی میانه­ای ندارند و همیشه گذشته­ها را مرور می­کنند. برای همین هم مصالحه کردن با آنان خیلی سخت و گاهی غیرممکن است.

حافظه تاریخی هم به این معناست که ملت­ها هر آنچه را که در طول تاریخ و در دوره­های مختلف بر آنان رفته است را به یاد دارند و فراموش نمی­کنند. گاهی ملت­ها چیزی را به یاد دارند که جهانی است، مثل جنگ جهانی اول و دوم. گاهی هر ملتی، حوادث و رویدادهای خاص خودشان  را در حافظه تاریخی خود دارند، مثل بروز جنگ با کشورهای همسایه و یا استبداد اختناق حکومت­های دیکتاتوری که موجب سرکوب و کشتار عده­ای از هم وطنانشان در طول تاریخ گردیده است.

به هر حال مردم، موارد و مطالبی را به یاد دارند که شاید عده­ای و یا برخی حکومت­ها، چنان میل و علاقه­ای به مرور و یا صحبت کردن از آنها ندارند. این است که در چنین مواردی تلاش می­شود که با بحران سازی، ذهن و توجه ملتی از موضوعی و بحرانی به سمت و سویی دیگر سوق داده شود تا بلکه از بروز ناآرامی و اعتراض جلوگیری شود و یا اینکه توجهات به سالها دشمنی و کینه ورزی و یا عدم موفقیت در اهدافی که مردم بهای سنگینی برای آن داده­اند دور شود، تا بهتر بتوانند روی ناکامی­های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و... را بپوشانند.

یقینا همه دوستان عزیز به خوبی می­دانند که منطقه ما دچار تغییر و تحولات غیرقابل پیش بینی، لااقل در یک سال گذشته شده است.

آنچه در برخی کشورهای عربی رخ داده است، موجب نگرانی بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس گردیده، کشورهایی که هم زبان و هم نژاد و به نوعی از نظر سیاسی، در شرایط همانندی با کشورهای دیگر عربی قرار دارند که دچار تحولات سیاسی شده­اند.

دقیقا در زمانی که همه مردم، خاطرات تحولات در تونس، یمن، مصر، لیبی، بحرین و سوریه را هر روز مرور می­کنند و به نوعی تحت تأثیر این تحولات قرار دارند، کشورهای همسایه حاشیه جنوبی خلیج فارس به دور از این بهار عربی نیستند و در شرایط سیاسی و اجتماعی مطلوب هم به سر نمی­برند. هرچند از توان اقتصادی و ثروت­های کلان هنگفت نفتی بهره می­برند، اما برای ملت­های آزاد و مردم آزادی خواه، گران بهاتر از هر ثروتی، آزادی است. آزادی بیان و اندیشه، آزادی اعتقاد و باورها، آزادی و برابری جایگاه اجتماعی و سیاسی.

همین ایده­آل­هاست که کار را برای برخی از دولت­های منطقه سخت کرده و خواب و خوراک را از مستبدان گرفته است. تصور اینکه روزی مردم به همه خواست­ها و تمایلات زورگویانه پشت کنند و آنچه را که به نام بهار عربی است دنبال کنند، موجب گردیده تا برخی از حاکمان عرب منطقه به فکر بحران سازی افتند تا بلکه توجهات را به سمت و سوی دیگری که آنان دوست دارند بکشانند. یقینا در این کشورها، طی دهه­های اخیر، حوادث و رویدادهای تلخ سیاسی ناشی از سرکوب و اختناق و به غل و زنجیر کشیدن مردمانشان رخ داده است که امروز بیش از حوادث و تحولات در کشورهای دیگر، آنان را نگران کند و نگرانی از همین سابقه سیاه که در حافظه تاریخی مردم نقش بسته است، موجب شده که به فکر بحران سازی باشند. بحران سازی که بتواند همچون گذشته، مدتی مردم را مشغول کند تا سازشی، زد و بندی، ساخت و پاخت و خلاصه از همه مهمتر، وسیله­ای باشد تا سرکوب­ها ادامه یابد و زندانیان به فراموشی سپرده شوند و جو اختناق با کمترین مخالفت حفظ شود.

بنابراین چه چیزی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس بهتر از ایران ستیزی و ایران هراسی است و چه سوژه­ای بهتر از دعوای امارات با ایران بر سر جزایر سه گانه در خلیج فارس (تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی)؟

با این کار، توجهات تا تعیین تکلیف وضعیت به هم ریخته برخی از این کشورها می­تواند کارساز باشد و البته حامیان خارجی­شان نیز می­توانند در این راستا وارد عمل شوند و ایفای نقش کنند. باید پشت بحران جزایر سه گانه ایرانی، مشکلات حل و فصل شود. باید توجهات از بحران­های واقعی داخلی و منطقه­ای دور شود. باید فرصت سازش فراهم گردد، وگرنه مردم امارات، عربستان و دیگر شیخ نشین­ها، به جای نگرانی ساختگی از تهدید ایران، به فکر مطالبات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... خویش می­افتند.

جواب آن خواست و مطالبات را با استقرار نیروهای خارجی نمی­توان داد، اما برای بحران با ایران می­توان به ترفندهای قدیمی و همان طور که ذکر شد به حمایت خارجی رو آورد و طرح تشکیل اتحادیه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز به نوعی از این تاکتیک­های بحران سازی در منطقه است.

یقینا حفظ مرزهای قانونی، وظیفه هر دولتی است، اما اینکه در این مقطع، جزایر سه گانه ایران را بهانه قرار دهند، نشان از قصدی برای دور کردن اذهان عمومی مردم منطقه از خطرات ناشی از تحولات در منطقه است.

هرچند طی دو دهه اخیر به دفعات امارات ادعای مالکیت بر این جزایر را کرده است، اما این بار خیلی جدی­تر و پردامنه­تر، مدعی است.

پس شرایط باید حادتر باشد و امکان پنهان کاری هم بسیار بیشتر است که این جزایر و ایران ستیزی ودشمنی با ایران، بهانه بسیار مناسب و خوبی است تا ذهن مردم از موضوع بسیار مهمتری دور شود و حاکمان منطقه، کمی آسوده­تر شوند و یا لااقل فرصت بیشتری برای فریب مردم داشته باشند و مردم، موقتا آنچه را در اندیشه و ذهن خود دارند به فراموشی بسپارند و کرنش­های حاکمان زورگویان همچنان ادامه یابد و توجیه شود. و اینکه ذهن­های گرفتار، از قدرت تشخیص و قضاوت کمتری برخوردارند، اساس و پایه روی آوردن به ایران هراسی است.

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها