چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 ، 51 : 15

کد خبر : 978

از 0 نفر 0

انعطاف پذيري

انعطاف پذيري

متن سخنراني عباس خادم الحسيني:مي دانيد كه تغيير لازمه موفقيت است. براي رسيدن به موفقيت بيشتر(در هر زمينه اي كه باشد ) بايد يك يا چند مورد را در زندگي خود تغيير دهيد. اين مورد مي تواند نحوه برخورد شما...

متن سخنراني عباس خادم الحسيني

به نام خداوند قدرتمند و در عين حال بخشنده و مهربان .

عرض سلام و عرض ادب و احترام دارم خدمتتان . من عباس خادم الحسيني هستم و بسيار خوشحال و خوشوقت هستم از اين كه قرار است امروز در خدمت شما باشم با بحث انعطاف پذيري !

مي دانيد كه تغيير لازمه موفقيت است. براي رسيدن به موفقيت بيشتر(در هر زمينه اي كه باشد ) بايد يك يا چند مورد را در زندگي خود تغيير دهيد. اين مورد مي تواند نحوه برخورد شما با ديگران باشد يا مقدار وقتي كه صرف يك كار مي كنيد يا نوع نگرشي كه نسبت به وقايع اطرافتان داريد يا هر چيز ديگري .

در واقع نكته مهم اين است كه بايد تغيير كنيد تا به موفقيت بيشتري برسيد. تغيير كردن پيش شرط موفقيت است و بدون تغيير كردن موفق شدن غير ممكن به نظر مي رسد اما چرا بسياري از افراد با علم به اين موضوع كه تغييرات مثبت، نتايج مثبت را به همراه دارد نمي توانند خود را عوض كنند؟ چرا برخي از افراد همواره در هر حالت و شرايطي وكيل مدافع سرسخت طرز فكر و نحوه رفتار خود هستند بدون اينكه فكر كنند آيا آن ها درست و منطقي هستند يا نه ؟ يا بدون اينكه فكر كنند آيا اين نوع تفكر و رفتار نياز به عوض شدن و تغيير كردن دارد يا نه ؟

علت همه اين چراها و صدها چراي ديگر در نداشتن انعطاف پذيري خلاصه مي شود. همان طور كه تغيير اولين پيش شرط موفقيت است، انعطاف پذيري نيز اولين شرط تغيير است و بدون انعطاف پذيري نه تنها تغيير كردن بلكه موفق شدن نيز امري دور از دسترس خواهد بود .

زندگي مجموعه از متغيرهاست بنابراين بايد پذيرفت كه شرايط و موقعيت هاي شما دائما در حال تغيير و تحول است چه بخواهيد چه نخواهيد همه چيز به مرور زمان عوض مي شود. عادت ها، روش ها، شكل ها، ارزش ها، فرهنگ ها، و حتي سليقه ها تغيير مي كنند و شما در برابر همه اين تغييرها دو راه بيشتر در پيش رو نداريد :

راه اول اينكه در برابر تغييرات مقاومت كنيد وبه همان فكر و روش قبلي خود بچسبيد كه در اين صورت به همان نتيجه اي مي رسيد كه تا به حال رسيده ايد و نتيجه بهتري عايدتان نخواهد شد .

هميشه به خاطر داشته باشيد كه براي رسيدن به نتايج بهتر بايد باورها و روش هاي بهتري را در پيش گرفت البته از آنجايي كه انسان ذاتا توجيه كننده بسيار ماهري است مي توانيد كوهي از دلايل و توجيه هاي منطقي و غير منطقي را براي خود رديف كنيد و با استفاده از آن ها براي خود ثابت كنيد كه نيازي به تغيير نداريد و اين ديگران و محيط هستند كه بايد تغيير كنند نه شما .

اما بدانيد كه اين توجيه ها دردي را از شما دوا نمي كنند و راه حل مناسب ومعقولي براي مسائل تان (كه در اين حالت شما معمولا آن ها را نكار مي كنيد) نيستند اما راه دوم اين است كه انعطاف پذير باشيد و تغييرات مثبت را با آغوش باز بپذيريد در اين صورت مي توانيد نظرات، عقايد و رفتارهاي خود را مرتبا اصلاح كنيد و بر ميزان موفقيت خود كه رابطه مستقيمي با قدرت سازگاري تان با شرايط دارد بيفزاييد .

انسان موجود پيچيده اي است كه مي تواند روز به روز كامل تر شود و باورهايي جديد، بهتر و سازنده تر در خود ايجاد كند و به تبع آن رفتاري معقول تر و مناسب تر از قبل از خود بروز دهد بنابراين هيچ دليلي ندارد كه هميشه به يك منوال فكر كنيد و به يك شكل عمل نمائيد . براي رسيدن به موفقيت بيشتر ( در هر زمينه اي كه باشد ) بايد انعطاف داشته باشيد و براي ورود به دنياي جديد كه قاعدتا بايستي دنياي بهتر وايده آل تري باشد بتوانيد خيلي راحت و منطقي خود را بسته به شرايط و اوضاع تغيير دهيد و از تغييرات مثبت استقبال كنيد .

هر چند مصمم بودن و قاطعيت داشتن در بسياري از مواقع بسيار خوب و پسنديده است اما در عين حال يك دندگي و پافشاري كردن بيجا و بي مورد و غير منطقي در مورد درست بودن نحوه تفكر يا نحوه رفتار خود بسيار مخرب و زيان بار است و شما را با مشكل مواجه مي كند. با خشك و غير قابل انعطاف بودن شما، مسايل و اتفاقات پيش آمده بيش از حد بزرگ، پيچيده و حل نشدني جلوه مي كنند در حالي كه با كمي انعطاف منطقي خيلي بهتر و راحت تر مي توانيد با مسائل زندگي كنار بياييد  و طبعا زندگي بهتري خواهيد داشت . اگر بخواهيد خشك و يك دنده باشيد ودر برابر تغييرات مثبت و كارا، انعطاف از خود نشان ندهيد فقط خودتان را بيش از پيش آشفته ، ناراحت و سرگردان خواهيد كرد. با مشتي افكار كهنه، پوسيده ، اشتباه و محدود كننده دنيا را بر خود تنگ و زندگي را براي خود سخت نكنيد. انساني خشك و متعصب با طرز فكري كهنه و پوسيده نباشيد كه هيچ كس را جز خودش و هيچ طرز فكري را جز طرز فكر خودش و هيچ روش و رفتاري را جز روش و رفتار خودش قبول ندارد چرا كه در اين صورت قطعا در پيچ و خم هاي زندگي آسيب خواهيد ديد . كروتين نويسنده انگليسي مي گويد: زندگي حركت در مسيري ساده و مستقيم نيست بلكه عبور از هزار تويي پرپيچ و خم است كه بايد در طي آن راه خود را پيدا كنيد .

گمان مي كنم حق كاملا با كروتين باشد هر مسيري در زندگي هر چقدر هم كه مستقيم و يكنواخت به نظر برسد باز هزار پيچ و خم دارد. هيچ موقعيتي هميشگي و مستدام نيست و هيچ شكل و حالتي از زندگي همواره ثابت و تغيير ناپذير نيست بنابراين ضروري است كه هميشه آمادگي لازم براي پيش بيني تغيير، كنترل تغيير و منطبق شدن به موقع با تغيير را داشته باشيد .

وجود و لازمه تغيير كردن را انكار نكنيد. خودتان را گول نزنيد و سعي نكنيد در برابر تغييرات به وجود آمده و يا تغييراتي كه شما نيازمند به وجود آوردن آن ها هستيد مقاومت كنيد. وقتي شرايط تغيير مي كند به جاي اينكه غصه بخوريد و يا بنشينيد و دست روي دست بگذاريد بايد شما هم با انعطاف پذيري مناسب و حساب شده اي تغيير كنيد تا بر شرايط مسلط شويد .

وقتي هم كه شرايط چندان مناسب و دلچسب نيست و شما براي قرار گرفتن در يك وضعيت مطلوب تر مي خواهيد شرايط را عوض كنيد اولين قدم آن است كه انعطاف پذير باشيد واز تغييرات مثبت فكري و يا رفتاري نهراسيد .

برخي از افراد ناآگاه و متعصب انعطاف پذيري را نوعي ضعف و كوتاه آمدن در برابر محيط وجو حاكم بر آن مي دانند و آن را نشانه تزلزل باورها و عدم ثبات رفتاري مي دانند در حالي كه انعطاف پذير بودن و سازگاري كردن در حد معقول ،  و متعارف نه تنها از كمال شخصيتي و پختگي فردي ناشي مي شود ونشان دهنده منطقي بودن و داشتن تفكر صحيح و عاقلانه است بلكه بدون شك يكي از عوامل اصلي رسيدن به خوشبختي و موفقيت است .

در مسير زندگي هر يك از ما خواه ناخواه موانع اجتناب ناپذيري پديدار مي شود كه به هيچ عنوان نمي توان آن ها را از سر راه برداشت در اين حالت چاره اي نيست جز اينكه از روي آن ها بپريد و يا خم شويد و از زيرشان عبور كنيد و اين يعني انعطاف پذيري عاقلانه براي حل مشكلات ناخواسته .

به خاطر داشته باشيد كه تطبيق دادن خود با برخي شرايط و اتفاقات يكي از قوانين زندگي است كه براي داشتن اوضاعي بهتر مجبوريد آن را رعايت كنيد اين اصل حتي در طبيعت نيز نمود عيني دارد تا جايي كه حيوانات خيلي راحت تر از ما انسان ها خود را با شرايط و اوضاع تطبيق مي دهند وتغيير مي كنند و همين انعطاف پذيري است كه باعث بقاي آن ها مي شود به عنوان مثال قلب هر جوجه تيغي در حالت عادي 190 بار در دقيقه مي زند اما در دوران خواب زمستاني به 20 بار در دقيقه كاهش مي يابد و يا اينكه اسب ها در شرايط خاص مي توانند ايستاده بخوابند .

اگر در احوالات افراد صاحب نام و بزرگي كه در عرصه هاي مختلفي چون تجارت، سياست، هنر و يا حتي علم و فرهنگ موفق و پيشرو هستند دقت كنيد در مي يابيد كه يكي از رموز موفقيت اينان انعطاف پذيري و هماهنگ كردن خود با شرايط و خواسته هاي روز است .اگر يك هنرمند يا يك تاجر يا حتي يك سياستمدار نتواند خود را بسته به شرايط و موقعيت ها شكل دهد قطعا خيلي زود از گردونه رقابت حذف خواهد شد و اين مسئله بر اهميت بيش از پيش انعطاف پذيري مي افزايد .

نكته مهمي كه ذكر آن را در اينجا لازم مي دانم توضيح در مورد كيفيت و نوع انعطاف پذيري است سوال اين است كه آيا انعطاف پذيري در هر حال عملي پسنديده و مثبت است يا اينكه بستگي به شرايط وجوانب موضوع دارد؟ آيا انسان هاي موفق كساني هستند كه در برابر تمام موارد پيش امده انعطاف پذير هستند و هرگز از خود مقاومتي نشان نمي دهند؟ آيا انعطاف پذيري به هر شكل و صورتي كه باشد هميشه يكي از پله هاي موفقيت محسوب مي شود؟

آنچه مسلم است اين است كه انعطاف پذيري حتما بايد از روي تعقل و دور انديشي و همراه با استدلال و منطق علمي باشد و غير اين صورت نه تنها مثبت و فايده بخش نيست بلكه خطا و زيان بار نيز هست. انعطاف پذيري اگر در راستاي رسيدن به باورهايي سازنده تر نباشد اشتباه محض است انعطاف پذيري حتما بايد شما را به سمت داشتن زندگي اي بهتر، مفيدتر، عقلاني تر مطلوب تر و ايده آل تر رهنمودن شود در غير اين صورت خطاست .

اولين فاكتور براي انعطاف پذير بودن، پذيرش داشتن است. تا حس پذيرش در شما ايجاد نشود انعطاف به وجود نخواهد آمد اما فراموش نكنيد كه يك انعطاف درست و سازنده به دو فاكتور مهم ديگر نيز نيازمند است : اولي فهم و درك صحيح و دومي منطق واستدلال .

بنابراين اگر در جايي در تشخيص انعطاف درست از نادرست در مانديد بهتر است با چند نفر صاحب نظر و اهل تشخيص مشورت كنيد و با استفاده از برايند نظرات آن ها راه درست را انتخاب كنيد بدانيد كه اگر انعطاف پذيري به درستي انجام شود اولين قدم براي ايجاد تحول در زندگي و به وجود آوردن تغييرات مثبت و دگرگوني ها عميق است .

خب ، بسيار سپاسگزارم بابت اين كه در نهايت حوصله و ادب به صحبت هاي من گوش كرديد. براي همه شما از صميم قلب آرزوي توفيقات روز افزون را دارم . موفقيت از آن شما باد. متشكرم .


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها