چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 28 اردیبهشت 1390 ، 14 : 19

کد خبر : 99

از 0 نفر 0

نقش وضعيت ظاهري در روحيه و احساسات

نقش وضعيت ظاهري در روحيه و احساسات

‌نويسنده : عباس خادم الحسيني

‌      نمي توان از شادي و آرامش دروني صحبت كرد و از تأثير وضعيت ظاهري چيزي نگفت. نقش و تأثير وضعيت ظاهري در به وجود آمدن انواع احساسات مثبت و سازنده و يا منفي و مخرب تقريباً بر هيچ كس پوشيده نيست.

    اين كه در اجتماع و يا حتي در خلوت خودتان چطور ظاهر شويد، چه پوششي داشته باشيد، آراستگي لباس، چهره و موهاي تان چگونه باشد و چقدر وقت و يا هزينه صرف ظاهرت خودتان كرده باشيد، از جمله عواملي  است كه در نوع روحيه و كيفيت احساسات شما خصوصاً در ميزان شادي و آرامش دروني تان تأثير عمده اي دارد.

    وقتي سر و وضعي آراسته و مرتب داشته باشيد، طبيعتاً از احساسات خوب و لذت بخشي برخوردار خواهيد بود و اين احساسات خوب مي توانند سطح نشاط و شادابي بيروني و دروني شما را تا حد قابل ملاحظه اي ارتقا دهند. تام مونت در اين زمينه مي گويد : “ وقتي از نظر ظاهري، خوب به نظر بياييم، خوب هم هستيم و حال مان خوب است و اين با همان درخشش نگاه و گامهايي كه بر مي داريم مشخص است“.

    به احتمال زياد شما هم اين گفته ي تام مونت را  تا به حال بارها و بارها در زندگي تان تجربه كرده ايد و تأثير وضعيت ظاهري خصوصاً نوع پوشش و لباس را روي روحيه و احساسات خود حس نموده ايد

       از آنجايي كه روحيه و احساسات آدمي مي تواند شكل دهنده ي حالات رفتاري، نحوه ي افكار، نوع گفتار و حتي تن صدا باشد مي توان چنين نتيجه گيري كرد كه موضوع لباس، موضوع مهمي است كه مي تواند بر افكار، گفتار و رفتار ما تأثير گذار باشد.

   آيا زماني كه لباس هايي شيك، نو و مرتب به تن داريد به احساسات دروني تان و نيز به ذهنيت و برداشتي كه نسبت به خودتان داريد توجه كرده ايد؟ و همين طور هنگامي كه لباس هايي كهنه، نامرتب و دور از شان خود پوشيده ايد روي حس دروني تان متمركز شده ايد؟ آيا تفاوت آشكاري كه در اين دو حس وجود دارد تا به حال توجه شما را به خود جلب كرده است؟ هيچ مي دانيد بخشي از شادي ها، پر انرژي بودن ها، هيجانات دروني، احساسات و روحيه ي مثبتي كه در مجالس عرروسي و جشن ها داريد مربوط مي شود به تأثيرات لباس هاي مجلسي و مرتبي كه به تن كرده ايد؟

   البته اين تأثيرات فقط به برازنده بودن يا نبودن پوشش ظاهري شما مربوط نمي شود بلكه حتي سبك لباس پوشيدن تان نيز روي روحيه و احساسات دروني تان موثر است. آيا تا به حال به تفاوت احساسات و حالات رواني و جسمي خود در زماني كه كت و شلوار پوشيده ايد با زماني كه لباس اسپرت به تن كرده ايد دقت نموده ايد؟ يا اگر خانم هستيد آيا حس و حال شما در زماني كه چادر يا لباس سنگين و رسمي به تن كرده ايد با زماني كه لباس اسپرت، راحتي و يا  مجلسي پوشيده ايد يكي است؟

   زماني كه كت و شلوار يا هر لباس رسمي ديگري پوشيده ايد معمولاًٌ احساس متانت و وقار بيشتري مي كنيد و فكر، روحيه و رفتار شما در اين راستا تغيير مي كند و بيشتر تمايل داريد رفتاري محترمانه و متشخصانه از خود بروز دهيد و وقتي لباس اسپرت به تن داريد احساس جنبش و آزادي عمل بيشتري در خود مي كنيد و دوست داريد تحرك بيشتري نشان دهيد.

   همه اين موارد نشان دهنده ي آن است كه با عوض شدن لباس و وضعيت ظاهري شما، روحيه و احساسات تان نيز مي توانند عوض شوند و در راستاي نوع پوشش تان تغيير نمايند. در نظر داشته باشيد كه وضعيت ظاهري شما هم مي تواند به شما انگيزه، انرژي و شادابي دروني هديه كند و هم مي تواند از انگيزه، انرژي و شادابي دروني تان بكاهد. بنابراين اگر مي خواهيد به سطح شادي دروني خود كمكي كرده باشيد تلاش كنيد كه هميشه شيك، تميز، اطوكشيده، با لباس هايي كه تناسب اندازه و رنگ در آن رعايت شده است، جوراب هايي تميز و بدون بو، كفش هايي واكس خورده و براق، بدني تميز و بدون بوي عرق يا هر بوي آزار دهنده ي ديگري، دندان هايي مسواك زده و تميز، موهايي مرتب و اصلاح كرده و خلاصه كاملاً آراسته و مرتب باشيد و يا به قول يكي از همكاران من تيپ بزنيد. ضمناً بوي خوش را هم فراموش نكنيد. سعي كنيد روزي چند بار ( حتي زماني كه در خانه هستيد ) از انواع عطرهاي خوشبو، اودكلن ها و يا هرخوشبو كننده ي ديگري كه سراغ  داريد استفاده كنيد.

    به خاطرداشته باشيد كه رعايت كردن اين موارد ربط چنداني به پول يا موقعيت اجتماعي افراد ندارد. شما مي توانيد با صرف كمترين هزينه، هميشه شيك پوش و مرتب باشيد و به ظاهر خود اهميت بيشتري بدهيد.

   متأسفانه بسياري از افراد برخوردار بودن از وضعيت ظاهري مناسب را مختص بيرون از منزل مي دانند و اعتقاد دارند كه لباس هاي مرتب و تميز و سر و وضعي آراسته و زيبا، مختص زماني است كه در محيطي خارج از خانه به سر مي برند و در عوض لباس هاي ارزان قيمت و كهنه را مناسب براي داخل خانه مي دانند. در حالي كه اين عقيده نه تنها يك باور و عملكرد خطا ومخرب است بلكه حتي نوعي توهين به خود نيز محسوب مي شود.

   آنقدر براي خودتان ارزش قايل باشيد كه حتي زماني كه تنها در خانه هستيد هم، آراسته، شيك، مرتب و تميز باشيد. به خاطر داشته باشيد كه بهتر است لباس هاي راحتي داخل خانه، شيك ترين، تميزترين و نوترين ها باشند. چه دليلي دارد كه حتماً وقتي در حضور ديگران هستيد به سر و وضع خود برسيد.

    بارها براي من پيش آمده كه فردي براي مشاوره به من مراجعه نموده و از ژوليدگي و نامرتبي سر و وضع همسرش در خانه گلايه كرده است در حالي كه وقتي من همسر او را ديده ام بسيار مرتب و آراسته بوده است. اين بدان معناست كه وضعيت ظاهري فرد در داخل خانه و بيرون از خانه، صد و هشتاد درجه با هم متفاوت است و اين اِشكال بزرگي است. به وجود ظاهري خودتان احترام بگذاريد و به آن بها بدهيد تا از تأثيرات مثبت و سازنده ي اين احترام بهره مند شويد. شايد به دليل همين تأثيرات رواني مثبت باشد كه در دين اسلام ( و نيز بسياري ديگر از اديان بزرگ الهي ) تا اين حد به تميزي، زيبايي و آراستگي سفارش شده است. احتمالاً شما هم جمله ي “ خداوند زيباست و زيبايي را دوست دارد “ را شنيده ايد و به آن اعتقاد داريد. بنابراين در نظر داشته باشيد كه رسيدگي به آراستگي ظاهري نه تنها منافاتي با آموزه هاي ديني و معنوي ندارد بلكه در راستاي آن نيز هست.

    البته وضعيت ظاهري به عنوان عاملي كه روي سطح شادي و آرامش دروني افراد تأثير مي گذارد، فقط شامل لباس و پوشش نمي شود. وضعيت ظاهري محيطي اطراف مثل منزل، محل كار و يا حتي وسيله ي نقليه اي كه سوار مي شويد نيز بر روحيه و احساسات شما اثر مستقيم دارد. به طور كلي مي توان چنين گفت كه نظم و آراستگي محيطي يكي از عواملي است كه نه تنها مي تواند بر احساسات و عواطف شما موثر واقع شود بلكه حتي مي تواند بر فرايندهاي بيوشيميايي كه در درون شما رخ مي دهد و نيز بر روي آنچه كه در ذهن تان مي گذرد تأثير بگذارد.

    تحقيقات روان شناسي نشان داده است كه انسان ها هنگام قرار گرفتن درمحيط هاي منظم، مرتب و سازمان يافته احساس بهتري دارند، منطقي تر و خلاقانه تر عمل مي كنند، آرامش و رضايتمندي بيشتري در خود حس ميكنند و روحيه اي شادتر و با نشاط تر دارند.

   بنابراين اگر مي خواهيد سطح شادي و نشاط دروني خود را بالا ببريد طوري زندگي كنيدكه نظم، يكي از اصول اوليه، مهم و اساسي زندگي تان باشد. نظم محيطي سبب مي شود كه كارايي و انرژي شما بيشتر و خستگي جسمي و رواني تان كمتر شود. در نظر داشته باشيد كه يك فرد منظم از زندگي خود بيشتر لذت مي برد و كمتر دچار فشار عصبي، استرس و عصبانيت مي شود. اگر قبول نداريد پيشنهاد مي كنم براي چند ماه هم كه شده به وضعيت ظاهري محيط اطرا ف خود ( منزل، محل كار، وسيله ي نقليه و... ) برسيد و به قول خانمها “ آن را مثل دسته گل نگهداريد “ تا به تأثير شگفت انگيزي كه نظم، زيبايي و آراستگي محيطي روي وضعيت رواني و عواطف شما مي گذارد پي ببريد.

   البته تأثير وضعيت ظاهري محيط، فقط در نظم يا بي نظمي خلاصه نمي شود بلكه شكل ظاهري و محتواي باطني آنچه كه در دور و برتان وجود دارد نيز در روحيه و احساسات تان موثر است. به عنوان نمونه نوع عكس يا تصاويري كه در اطراف خود استفاده مي كنيد يكي از مواردي است كه مي تواند در روند شكل گيري حالات دروني تان نقش داشته باشد. لطفاًً به اطراف خود نگاه كنيد و ببينيد از عكس ها و تصاوير زيبا، شاد و اميد بخش استفاده كرده ايد يا تصاوير ناراحت كننده، غم انگيز، ترسناك يا چِندش آور؟

   براي  اين كه بيشتر به اين تأثير آگاه شويد بهتر است يكي از تحقيقاتي كه چندي پيش در اين زمينه صورت گرفت را براي تان بازگو كنم. شايد شما نام نقاش معروف “ادوارد مونش “ را شنيده باشيد. يكي   از آثار او كه شهرتي جهاني دارد تابلويي است با نام “ جيغ “ كه در آن تصوير زني مشاهده مي شود كه كمي دورتر از يك ساختمان قديمي ايستاده و از شدت  ترس، خشم و آشفتگي دارد جيغ مي كشد. مسلماً اين نقاشي يك اثر شاد و اميد بخش محسوب نمي شود خصوصاً اين كه مونش آن را به صورت مات و تيره هم كشيده است.

    تني چند از محققان تصميم گرفتند تأثيرات رواني اين نقاشي را روي افراد بررسي كنند. از همين رو آن را به مدت چندين روز در يك مهد كودك، سپس در يك تيمارستان و بعد از آن نيز در يك منزل مسكوني نصب كردند و نتايج قابل توجهي به دست آوردند.

    آنها دريافتند كه وجود تابلوي جيغ در مهد كودك باعث شده كه آمار دعوا، كتك كاري و بدقلقي در بچه ها به طرز چشمگيري افزايش پيدا كند. بيماران بستري شده در تيمارستان نيز از بركات اين تابلو ) ! ( بي نصيب نبودند به شكلي كه شدت حالات و حركات نابهنجار رواني آنها در مدتي كه تابلو نصب بود زيادتر از هميشه شده بود. وجود تابلو در منزل مسكوني نيز سبب شده بود كه درگيري اين افراد، بيش از حد معمول انجام شود و از ميزان يكپارچگي خانواده كاسته شود.

   اين تحقيق نشان مي دهد كه شكل ظاهري و محتواي باطني آنچه در پيرامون ما وجود دارد تا چه اندازه بر روحيه و احساسات دروني ما تأثير دارد. بنابراين بهتر است با دقت نظر و ظريف بيني خاصي به انتخاب و چينش وسايل محيط كار، منزل و... بپردازيم تا از نتايج بهتري برخوردار شويم

   نمي دانم شما كتاب هاي مرا خوانده ايد يا نه، اما اگر كتاب “ مهارت اعتماد به نفس “ مرا مطالعه كرده باشيد حتماً متوجه شده ايد كه من در آن كتاب، ده راهكار براي بالا بردن سطح اعتماد به نفس و خودباوري ارائه كرده ام. جالب اين جاست كه يكي از آن راهكارها، رسيدگي به وضعيت ظاهري است. يعني برخوردار بودن از يك وضعيت ظاهري مناسب، نه تنها شادي دروني را و انبساط خاطر شما را فراهم مي كند بلكه موجب مي شود احساسات مثبت و سازندهاي چون اعتماد به نفس و خودباوري نيز در شما تقويت شود.    در كتاب “ راز جواني “ نيز از وضعيت ظاهري  به عنوان يكي از عوامل موثر در كند يا تند كردن سرعت فرايند پيري نام برده ام. چرا كه وضعيت ظاهري مي تواند سبب بروز عواطفي خاص در فرد شود. بسته به اين كه از چه سر و وضع ظاهري برخوردار باشيد و به قول معروف چقدر به خودتان رسيده باشيد اين عواطف مي توانند مثبت يا منفي باشند، مي توانند در خدمت شما باشند يا عليه شما اقدا م كنند. طبيعي است كه برخوردار بودن از وضعيت ظاهري مناسب مي تواند احساسات مثبت، سازنده و لذت بخشي را در شما توليد كند كه اين احساسات به مرور مي توانند سرعت فرايند پيري را هم جسمي و هم رواني در شما كند كنند. طبيعت ما انسان ها به گونه اي طراحي شده است  كه وقتي احساس خوبي داريم بدن مان به طور اتوماتيك هورمون آندروفين ترشح مي كند كه اين هورمون سيستم ايمني بدن را تقويت و چون  مسكني طبيعي در مقابل دردها و ناراحتي ها تحمل مي كند. علاوه بر اين، ترشح اين هورمون مي تواند موجبات شادي و نشاط دروني را فراهم كند و بر افكار و رفتار ما تأثيرات مثبت بگذارد.  بنابر آنچه گفته شد پيشنهاد مي كنم نقش وضعيت ظاهري را در ميزان شادي و آرامش دروني دست كم نگيريد و آن را سطحي و مقطعي نپنداريد و تلاش كنيد با كار كردن روي اين عامل موثر، سطح كيفي زندگي خود را بالا ببريد و شادي و نشاط را به زندگي خود تزريق نماييد


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها