چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403 5/8/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 9 خرداد 1391 ، 18 : 10

کد خبر : 1009

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

دست به قانون اساسي نزنيد كه تغيير آن به نفع مردم تمام نمي شود

محمد مهدی جعفری زاده،اخيرا رئيس محترم مجلس شوراي اسلا‌مي اظهار داشته كه بعضي از قسمت هاي قانون اساسي نياز به تغيير دارد . احتمالا‌ اين صحبت پس از مشورت و اعلا‌م نظر برخي از مسئولين در...

اخيرا رئيس محترم مجلس شوراي اسلا‌مي اظهار داشته كه بعضي از قسمت هاي قانون اساسي نياز به تغيير دارد . احتمالا‌ اين صحبت پس از مشورت و اعلا‌م نظر برخي از مسئولين در لزوم اين تغييرات گفته شده است و شايد با گذشت زمان جدي تر شود.

در اينكه قانون اساسي فعلي مربوط به 32 سال قبل است و با تغيير شرايط و انباشته شدن مشكلا‌ت و پيشرفت علم و تكنولوژي، بايد قانون اساسي نيز به روز شود و تغيير كند،‌حرفي نيست . اما اينكه كدام اصول و تبصره ها تغيير كند و به جاي آن چه اصول و تبصره هاي علمي تر و به روزتري تصويب شود،‌نكته قابل تامل و بسيار مهمي است. اينكه اگر قرار باشد قانون اساسي تغيير پيدا كند،‌چه تغييراتي در آنها مي خواهند بدهند،‌بايد با تيزبيني و دقت بررسي شود. چون قانون اساسي ميراث و ميثاق انقلا‌ب است و اگر به سطح پايين تري تنزل كند،‌از انقلا‌ب چيزي باقي نمي ماند.

آيا مي خواهند به نحوي تغيير در قانون اساسي دهند كه:

1-آموزش رايگان حذف شود،‌يا رايگان بودن آن تضمين شود؟

2- قانون احزاب را همتراز  قانون احزاب در كشورهاي پيشرفته كنند؟ يا آن را محدودتر و در چارچوب تنگ تري قرار دهند؟

3-قانون مطبوعات را طوري تغييردهندكه ميدان نقد ونقاديونظارتافكارعمومي بر مسئولا‌ن بيشتر شود؟يا همين حداقلي كه وجود دارد به محاق خاموشي رود؟

4- مي خواهند حق راي جديدي به مردم در انتخاب مسئولا‌ن بدهند يا حق راي آنان را در مورد و يا  مواردي بگيرند و به ديگران بدهند؟ به عبارت ديگر آزادي حق راي مردم موقعي تضمين مي شود كه راي آنها مستقيم و بدون واسطه باشد و اگر مردم براي انتخاب مسئولا‌ن رده اول و عزل و نصب آنها، مستقيما خودشان پاي صندوق هاي راي بروند و هر كه را مي خواهند انتخاب كنند به مراتب بهتر است تا اين عمل،‌با واسطه انجام گيرد و ديگران بخواهند به جاي مردم، انتخاب كنند.

اصولا‌ بايد مشخص كنند كه كدام قسمت هاي قانون اساسي بي خاصيت، يا كم خاصيت يا ناكارآمد است و چه اصولي مي خواهند جايگزين آنها كنند تا مشكلا‌ت روزافزونمردمدرابعاداقتصادي،‌سياسي،‌اجتماعي،فرهنگي،‌بهداشتي،‌ آموزش ،‌اشتغال و ... حل شود.

قانون اساسي را تغيير دهيد ولي تغييري كه به نفع مردم باشد . معمولا‌ چون پيشنويس تغييرات قانون اساسي توسط كساني كه خود در دايره قدرت قرار دارند، نوشته مي شود، آنها هيچ گاه به ضرر خودشان عمل نمي كنند و اختيارات خود را كم نمي كند و لذا پيشنهاد مي شود چنانچه تغيير قانون اساسي مي خواهد عملي شود ،‌بدون اينكه دست روي اصول خاصي بگذارند، فراخوان بدهند و از مردم بخواهند كه اصولي  راكه مي خواهند تغيير كند و اصول جايگزين را به يك سايت ويژه ، اعلا‌م كنند و سپس كميته اي از نخبگان ملت از طيف هاي مختلف، پيش نويس اين تغييرات را آماده  و به دولت و مجلس اعلا‌م كنند و پس از تنظيم و تدوين نهايي، به معرض آراي مردم بگدارند.

قطعا افكار و خواسته هاي مردم تا يكي دو دهه گذشته تغيير كرده و مردم خواهان قوانيني هستند كه هم جمهوريت نظام و هم اسلا‌ميت نظام به معناي حقيقي آن عملي شود .بعد از گذشت 3 دهه از عمر انقلا‌ب ، پذيرفته نيست كه  به بهانههايي،‌.اصول اسلا‌م اجرا نشود و جمهوريت نظام، محدود يا معطل و يا مخدوش شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها