جمعه 7 اردیبهشت 1403 4/26/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 15 خرداد 1391 ، 49 : 21

کد خبر : 1024

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

سرنوشت مذاكرات بين ايران و گروه 5+1 چه خواهد شد؟

محمد مهدی جعفری زاده،گر چه در عالم سياست، پيش بيني رفتارهاي سياسي آينده ي كشورها، بسيار سخت و پيچيده است ...

گر چه در عالم سياست، پيش بيني رفتارهاي سياسي آينده ي كشورها، بسيار سخت و پيچيده است و تغييرات لحظه اي در مسايل داخلي و خارجي كشورها و در سطح بين الملل، بر اين پيچيدگي مي افزايد و بستر پيش بيني ها و نتايج آن را تغيير مي دهد ولي با اين توصيف، تحليل گران و كارشناسان مسائل سياسي نمي توانند شانه ي خود را از زير بار مسئوليت <پيش بيني كردن> خالي كنند .

مذاكرات سياسي همانند مسابقات فوتبال است. گرچه برخي از كارشناسان ورزشي نتايج برخي از مسابقات را تا اندازه اي پيش بيني مي كنند ولي در 90 دقيقه اي كه بازي جريان دارد هر توپي كه زده مي شود مي تواند نتيجه ي بازي را تغيير دهد. در مذاكرات سياسي نيز هر كلمه اي  كه دهان طرفين بيرون ميآيد مي تواند بر نتيجه و سرنوشت مذاكراه تاثير گذار باشد .‌

آنچه كه در مذاكرات آتي بين ايران و گروه  5+1 در مسكو مي تواند مطرح شود يكي از سناريوهاي زير مي تواند باشد :

1- هر دو طرف از برخي امتيازات صرف نظر كنند و به يك توافق پايدار برسند .

2- هر دو طرف برگرفتن امتيازات حداكثري از طرف مقابل تاكيد ورزند و به نتيجه ي حداقلي رضايت دهند .

3- يكي از طرفين راضي شود كه كوتاه بيايد  ولي طرف ديگر همچنان بر تمام خواسته هاي خود اصرار بورزد كه اين نيز رسيدن به يك توافق مطلوب و كارآمد را با مشكل مواجه مي سازد .

با توجه به شناختي كه از طرفين وجود دارد و اينكه هر دو طرف بر خواسته ها و ديدگاه هاي متضاد  خود تاكيد  دارند به نظر مي رسد كه جريان مذاكره ي مسكو پيرامون سناريوي شماره 2 بچرخد. يعني هر دو طرف برگرفتن امتيازات حداكثري از طرف مقابل تاكيد كنند و كوتاه نيايند، در اين صورت يا توافقي حاصل نخواهد شد و يا بسيار ضعيف و لرزان به توافقات جنبي خواهند رسيد و مسائل في مابين ، استخوان در زخم همانند سابق باقي خواهد ماند. البته اسرائيل و آمريكا اين حالت را بيشتر مي پسندند چرا كه دست آنها را ، هم براي اعمال فشارهاي اقتصادي و سياسي و هم براي طرح حمله نظامي باز مي گذارد .

آنچه كه مذاكره كنندگان و سياستمداران ما، بايد دنبال كنند رسيدن به راه حلي پايدار است كه بتواند آرامش را به درون كشور ما به ارمغان آرود و دسيسه هاي دشمنان را خنثي كند. امروز مهم ترين سلاح در سطح جهاني، سلاح ديپلماسي مبتني بر عقلانيت است .

به جاي درگيري لفظي و ايجاد تنش، بايد عاقلانه ، دشمن را با روش دمكراتيك به ورطه ي باخت كشاند . ‌

اگر كارشناسان و مجريان ديپلماسي ما ، قطعات پازل مذاكره را خوب بچينند و هوشمندانه با طرف مقابل روبرو شوند و بدانند كجا و چقدر امتياز بدهند و امتياز بگيرند ، هم تحريم ها را لغو خواهند كرد و اقتصاد شكننده ما را نجات خواهند داد و هم از  فرصتي طلايي جهت اثبات حقانيت خواسته هاي ملت  ما  بهره خواهند برد . تا ببينيم دو سه هفته آينده نتيجه مذاكرات مسكو به كجا خواهد انجاميد . ان شاء الله خير باشد .


ارسال دیدگاه Post comments


comment

زهرا

با سلام زمان براي رفتارهاي هوشمندانه گذشته آمريكاشرايط كنوني ايران رو توي خواب هم نمي ديد ديگه اگه ايران هم بخواد اونا كوتاه نمي آن

1391/10/4

comment

احمدي

با توكل برخدا و كمك امام زمان و ارزش خون شهدا كه براي انقلاب و اسلام ريخته شد در مقابل زورگويان مي ايستيمو از حق خود نمگذريم مگر اينكه دشمن از روي جنازه ما رد شود

1392/1/21

comment

مهدی

دیگرتوانی برای مردم نمانده که درمقابل غرب بایستند جمعیت رو به زوال وپیر کشور باید مورد نظر مسولان کشور باشد و بدانند هر تصمیم اشتباهی، کشور را به نابودی وتسلیم ذلیلانه میکشاند. بعضی اوقات عقب نشینی درعین دارابودن قدرت،نوعی تاکتیک سیاسی به حساب می آید.

1393/4/11

comment

reza

هر توافقی صورت گیرد بازهم ما پیروزیم چون غرب بر هسته ایمان بودن رو قبول کردن.ودر آینده همه چیز رو قبول میکنن.

1393/9/1

comment

E.K

با سلام من فكر ميكنم شايد آمريكا و اسرائيل به شدت بخشيدن به فشار اقتصادي فكر كنند ولي مطمئن هستم كه ذره اي به حمله نظامي غكر نميكنند چون جرات اين كار رو ندارند

1393/9/3

comment

ب م

به نظر من تا مورخه 23/4/94توافق كلي حاصل ميشود و مردم نيز از اين توافق بهره لازم را ميبرند

1394/4/17

comment

ایلیا

هرنتیجه ای حاصل شود ایران پیروز ماجرا هست میگید نه بعداز پایان مذاکرات نشریات کشورهای مذاکره کننده رادنبال کنید

1394/4/21

آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها