چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403 5/8/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 22 خرداد 1391 ، 23 : 17

کد خبر : 1054

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

اگر فقط همين يك قلم را كنترل مي كرديم !

محمد مهدی جعفری زاده ؛خداوند متعال از هر بهانه اي استفاده كرده است تا بشر را متوجه ...

خداوند متعال از هر بهانه اي استفاده كرده است تا بشر را متوجه اهداف والاي خلقت كند. ماه رجب، ماه شعبان ، ماه رمضان و ساير ايام و مناسبت هاي اعتقادي و ديني ، روزنه اي است به سمت عالم ماوراء ، تا بشر بتواند اهداف اصلي خلقت را ‌درافق زيبايي تماشا كند. متاسفانه انسان ها اين قدر سرگرم مسايل روزمره و زرق و برق و بعضا ناملايمات دنيا هستند كه فرصت فكر كردن به عالم بالاتر را از خود سلب مي كرده اند .

اگر انسان به بالاتر از جسم و نيازهاي جسماني ، نيم نظري بيندازد و خود را براي لحظاتي ، روانه ي عالم ماوراي ماده كند ، آن قدر لذت مي برد و به شعف و وجد مي آيد كه با هيج خوشي مادي قابل مقايسه نيست . اينها رفتني و ديدني است بايد آنها را تجربه كرد با گفتن و نوشتن و شنيدن ،فقط زمينه سازي مي شود ،‌اگر همگان ، حداقل براي يك مرتبه ، اين حالت ارزشمند را تجربه كنند ، متوجه تفاوت خوشي هاي دنيوي با خوشي هاي حقيقي و ملكوتي خواهند شد .

در ماه رجب ، عده اي به اعتكاف روي آوردند، عده اي هم خواستند ولي موفق نشدند، عده اي هم اساسا به آن اعتقاد نداشتند و ...

در ايام اعتكاف ، معتكفين يكي از كارهايي كه  انجام مي دهند  اين است  كه زبان خود را از گناه حفظ كنند .

دروغ، غيبت، تهمت ، بدگويي، توهين ، اختلاف افكني و مانند اينها به وفور در جامعه ي ما كه مدعي دينداري است رواج دارد. حتي خيلي از خواص با دليل تراشي شرعي و راضي كردن خود ، به غيبت و بدگويي و اختلاف افكني روي مي آورند كه نتيجه آن گسترش بدبيني و نفاق در جامعه است  اگر همه ي مردم با هر اعتقادي با خود پيمان ببندند كه<زبان شان>را كنترل كنند و از دروغ ، غيبت، تهمت ، بدگويي، توهين و اختلاف افكني با جديت پرهيز كنند و به اين پيمان براي  مدتي  وفادار بمانند  آنچنان آرامشي بر جامعه حاكم خواهد شد كه آثار خير و خوش آن ، بسياري از ناراحتي ها و بيماري هاي روحي و جسمي و كشمكش هاي اجتماعي را از بين خواهد برد .

بدترين حالتي كه در اثر دروغگويي ايجاد مي شود  بي اعتمادي عمومي است . فرد دروغگو ، حتي اگر اكثر سخنانش ، راست باشد ، باز براي مردم قابل اعتماد نيست . غيبت ، نتيجه اش دو رويي و نفاق است و افراد غيبت كننده هيچگاه به عنوان افراد روراست و صادق مطرح نمي شوند. تهمت كه آميزه اي از دروغ و غيبت است ، هر دو نتيجه ي فوق را يكجا با خود دارد . بدگويي و توهين ، چهره و شخصيت فرد را در نظر مردم خراب ، سياه و زشت مي كند. اختلاف افكني، عامل گسترش دوئيت ، مشاجرات، قتل و خونريزي و بر هم زدن آرامش روحي و رواني مردم است و فرد اختلاف افكن ، به جاي اينكه باعث تاليف قلوب و افزايش دوستي شود ، به خصومت و دشمني دامن مي زند و قلب ها را پر از كينه و نفرت مي كند كه مطمئنا اين بدخواهي ، دامن خودش نيز خواهد گرفت .‌

پس بيايم در يك ميثاق جمعي ، حداقل همين يك قلم،< زبان مان> را كنترل كنيم. براي موفقيت در اين زمينه ، كافي است كه هم خودمان مواظب زبان مان باشيم و هم از ديگران بخواهيم هر جا كه ناخواسته مي خواهيم وارد گناهان زباني شويم، به ما تذكر دهند و ما را كنترل كنند. توفيق از خداست


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها