چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403 5/8/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 28 اردیبهشت 1390 ، 10 : 20

کد خبر : 113

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

تفكر خلاق و راه عبور از بن بست ها

سرمقاله - محمد مهدی جعفری زاده

در مسير حركت رو به جلو، جوهر و ماهيت صيرورت‌ و كمال ، خواه ناخواه ، فرد و جامعه را با موانع، مشكلات و بن بست هايي مواجه ميكند كه براي در نور ديدن و غلبه بر آنها، بايد با سرپنجه تدبير، راه هاي برونرفت را يكي پس از ديگري جستجو بررسي كرده و در نهايت ، بهترين راه حل را انتخاب و به موقع اجرا گذاشت.

تفكر خلاق در پيدا كردن راه حل ها، گرچه به زمان و مداقه نياز دارد، ولي عاجز و ناتوان نيست.

 هر چه انسان از چشمه زلال عقلش ، بيشتر كمك بگيرد، در راهيابي به بهترين راه حل موفق تر خواهد بود. راه حل ها نيز بايد حداقل داراي چهار خصوصيت باشند: كم هزينه - سريع الوصول - نتيجه بخش و بادوام. مثلا اگر معضلي همچون بيكاري، اعتياد، بالا رفتن سن ازدواج، تورم و ... در مسير حركت جامعه پديدار شد، بايد با تفكر خلاق بهترين راه حلها را براي رفع آنها به كار بست.

بهترين راه حل آن است كه اولا هزينه سنگيني بر دوش خانواده ها و كشور تحميل نكند، چرا كه هر چه هزينه بيشتر باشد ، احتمال ناقص ماندن طرح بيشتر خواهد بود. ثانيا  سريع الوصول باشد به نحوي كه از نظر زماني ، نياز به گذشت سال ها و اتلاف عمر دولت ها و مردم نداشته باشد و در مدت زمان كوتاه و منطقي قابل حصول باشد. ثالثا: راه حلي بهترين است كه در مقايسه با ساير راه حل ها ، بيشترين نتيجه را با خود داشته باشد. هر چه نتيجه پربارتر باشد، فرمول هزينه - سود ،‌خود را مطلوب تر نشان مي دهد . و بالا خره چهارمين خصوصيت راه حل خوب ‌اين است كه نتايج حاصله براي دراز مدت قابل استفاده باشد . بعضي راهحل ها موقتي است و دائما ذهن انسان را درگير خود مي كند. مثلابراي علاج پديده گرد و غبار غليظ ، آب پاشي از آسمان ، كم نتيجه و در حد بي نتيجه بود.

تفكر خلاق ، راه حل هاي اصولي و علمي با ويژگي هاي چهارگانه فوق، در درون خود دارد.تفكر خلاق در زندگي شخصي و خانوادگي گره گشاست و در سطح جامعه و كشور نيز با پيچيدگي هايي كه در امور اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي وجود دارد، ضرورت بيشتري مي يابد.

اگر مديران ارشد ، مياني و پاييني از تفكر خلاق برخوردار باشند بسياري از مشكلات و بن بست ها ، اساسا ايجاد نمي شود كه بعد بخواهند درصدد رفع آن برآيند.

اصولا مديران موفق و كارآ كساني هستند كه قدرت پيش بيني و پيشگيري مشكلات را در حد بسيار خوب و حتي عالي دارند. اگر مديران در اين مرحله موفق نبودند ، به اين معنا است كه از تفكر خلا‌ق برخوردار نيستند و لذا كارزار با مشكلا‌ت وارد مرحله ي سخت تر و پيچيده تري مي شود و آن مقابله و رفع مشكلا‌ت و شكستن بن بست ها و برداشتن موانع است . در اين مرحله   هم هزينه ي بيشتر بايد صرف شود هم انرژي و زمان و تدبير قويتر بايد مصروف گردد تا عوارض ايجاد شده، كنترل و مهار شود.

 در هر صورت امروز ما هم در زندگي فردي و خانوادگي و هم مسئولان در رده هاي مختلف، نيازمند تفكر خلاقِ نيرومندي هستند تا بتوانند از موانع و بن بست هاي اجتماعي ، سياسي ، اقتصادي و فرهنگي عبور كنند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها