سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 4/23/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 6 مرداد 1395 ، 48 : 17

کد خبر : 11893

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

زندگی مصنوعی

موقعی که بنیان های اخلاقی و انسانی جامعه سقوط می کند...

موقعی که بنیان های اخلاقی و انسانی جامعه سقوط می کند، زن و شوهر که بنای یک خانواده را پایه گذاری می کنند به جای اتصال با عشق و محبت و فداکاری، با تهدید به اجرا گذاشتن مهریه و صرفا با اهرم پول و سکه به زندگی مصنوعی خود ادامه
می دهند. لحظه ای بیندیشیم که آیا در کشورهایی که زنان مهریه ندارند، همه خانواده ها ویران
می شود؟ آنها با چه رشته ای به هم وصل می شوند و تا پایان عمر با هم زندگی داوطلبانه و رضایتمندانه دارند؟ آیا زور و فشار پول و سکه آنها را یک عمر کنار هم نگه می دارد؟ همه علمای علوم تربیتی، اذعان دارند که هیچ زن و شوهری را نمی توان با زور و فشار به هم علاقمند کرد. در زندگی زناشویی، هم احساس و عاطفه و عشق لازم است، هم عقل و تدبیر و هم آزادی انتخاب با هم بودن در بستری کاملا داوطلبانه و جذاب.
همه بیایند راهی بیابند که زوجین این گونه با جان و دل همدیگر را بخواهند. با زور و فشار مهریه، چندین سال است که خانه ها خالی و زندان ها پر شده است و عاقبت آن نیز جدایی و طلاق است.
گیریم که از فردا، هیچ مردی به خاطر مهریه به زندان نرود و به جای زندان، او را با پول، گروگان بگیرند، آیا باز با این ابزار، زن و مرد می توانند عاشقانه با هم زندگی کنند؟ اگر هم جدا شدند آیا مرد توانایی بدهکاری 30-40 ساله را دارد؟ همه می دانند که اینها ناشدنی است، پس حال که همه می دانیم چرا خود را فریب دهیم؟ از زندان به پول و سکه و از آن به سایر تنبیهات، آیا با این روشها، اساس خانواده قوام
می یابد؟ خانواده با شراکت اقتصادی فرق دارد. خانواده ریشه اش در مهر و محبت است و شراکت، ریشه اش در منافع اقتصادی مشترک. نباید خانواده را با هیچ چیز دیگر مقایسه کرد.
در 20 سال گذشته ثابت شده است که زوجین را نمی توان با زور و فشار زیر یک سقف نگه داشت. اگر بعضی هم علی رغم میلشان، جسمشان کنار هم ولی دلشان فرسنگ ها از هم فاصله دارد، این زندگی مصنوعی، منشأ بسیاری از کجروی ها، ناملایمات، مشاجرات و بیماری های عصبی شده است.
هیچ گاه نظر شارع مقدس این نبوده که مهریه ابزار گروگان‌گیری شود و به اندازه ای باشد که مرد توانایی پرداختش را نداشته باشد.
از صدر اسلام تا اوایل انقلاب اسلامی، هیچ گاه مهریه به این شدت برای جامعه مشکل ساز نبود و نقش بسیار کمرنگی در ازدواج داشت اما سالهاست که کل ازدواج را تحت الشعاع قرار داده و به جای تحکیم به سمت تزلزل خانواده ها پیشروی می کند. عقلا فکر اساسی کنند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها