شنبه 8 اردیبهشت 1403 4/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 31 مرداد 1395 ، 21 : 17

کد خبر : 11977

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

خیّرین و نیازهای جدید جامعه

درگذشته افراد خیّر که جهت کمک به جامعه، آستین همت بالا...

درگذشته افراد خیّر که جهت کمک به جامعه، آستین همت بالا می زدند، به نیازهای جامعه نگاه می کردند و بخشی از اموال منقول و غیرمنقول خود را جهت مصارف کار خیر، اهدا می کردند. زمانی مردم به مسجد نیازمند بودند، گاهی نیاز به درمانگاه و بیمارستان داشتند، گاهی به چاه آب و قنوات محتاج بودند، زمانی به مدرسه و... این نیازسنجی، قلب کار خیر است و اگر به درستی انجام گیرد چندین رشته از نیازهای اساسی دیگر در پرتو آنها رفع می شود ولی چنانچه فرد خیّر و یا واقف صرفاً بر اساس علاقه خود عمل کند، شاید کمترین اثر در زندگی اجتماعی مردم داشته باشد.
یکی دو دهه بود که این نیازسنجی به درستی تبیین نمی‌شد لذا در بخشی از امور خیّر، کارهای تکراری انجام می شد و در عوض در برخی دیگر، هیچگونه اقدامی صورت نمی گرفت امّا خوشبختانه در چند سال اخیر، خیرین خوشفکر و زمان شناس ما، به دقت به دنبال کشف «نیازهای روز» جامعه بودند و لذا چند مجمع جدید خیرین آغاز به فعالیت کرده است از جمله؛ مجمع خیرین فرهنگ‌ساز، بیمارستان‌ساز، مدرسه‌ساز و اخیراً مجمع خیرین آبرسان. همه کارهای خیر، کار ارزشمندی است امّا نیازسنجی و پاسخ دادن به آن، کار ارزشمندتری است. امروز  بسیاری از مردم در گوشه و کنار کشور به خاطر خشکسالی در فشار شدید آب آشامیدنی، آب کشاورزی، آب احشام و... هستند و آب رساندن به آنها باعث نجات جان هزاران انسان، دام و جلوگیری از خشک شدن باغات و مزارع می‌شود و از مهاجرت ناخواسته مردم به نهرهای بزرگ ممانعت می‌کند. این اقدام خداپسندانه و اساسی در ابعاد مختلف زندگی مردم آثار فراوانی دارد. زنده ماندن دامها باعث تولیدات لبنی و مشاغل وابسته به پوست، پشم و موی آنها و چندین رشته و فعالیت تولیدی و تجاری و حتی صادرات می شود. امروز که بیکاری به عنوان بزرگترین معضل اجتماعی، همه را درگیر کرده، با آبرسانی به نقاط دور و نزدیک، زمینه های اشتغال فعال را بالفعل  کرده و جلوی تعطیلی و توقف مشاغل و بیکار شدن افراد شاغل را می گیرد. اگر با نرسیدن آب به اینها، همگی شغل‌شان را از دست دهند، عمل مهاجرت که صدها تبعات خطرناک دارد، رخ می‌دهد و با روانه شدن بیکاران به سمت شهرها، بر قیمت مسکن و اجاره‌بهای آن، گرانی مایحتاج عمومی، افزایش ترافیک، نیاز به افزایش خدمات شهری، حاشیه‌نشینی و بحران های روانی و اخلاقی و افزایش جرایم به صورت تصاعدی افزوده می‌شود. از طرف دیگر کمبود آب در شهرها و کلانشهرها، آب را جیره‌بندی و کمبود آن، برای مردم مشکلات فراوانی رقم می زند و...
این است که می‌گوییم خیرین که این‌گونه «به روز» رفتار می‌کنند و خوب نیاز جامعه را تشخیص می‌دهند باید بیشتر مورد تجلیل قرار گیرند. بدون شک سایر خیرین در حوزه‌های دیگر نیز مورد احترام و تمجید مردم هستند و اجر همگی نزد خداوند محفوظ است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها