جمعه 21 اردیبهشت 1403 5/10/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 15 شهریور 1395 ، 07 : 16

کد خبر : 12056

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

سکته سوم!

«نحوه مردن» مردم در کشورهای مختلف نشان دهنده...

«نحوه مردن» مردم در کشورهای مختلف نشان دهنده «نحوه زندگی» آنهاست. کسانی که زندگی شان بر محوریت عقل، دانایی، فرهنگ، قانون مداری، پیشرفت و برخورداری استوار است، مرگ شان هم در این همین حال و هوا رقم می خورد. مثلاً افرادی که قانون راهنمایی و رانندگی را رعایت می کنند، کمتر دچار مرگ ناشی از تصادف می شوند. افراد با فرهنگ که بهداشت فردی و محیط را رعایت می کنند به برخی از بیماری ها مبتلا نمی شوند. آنها که از تغذیه مناسب برخوردارند، دچار برخی از بیماری ها نمی شوند. افرادی که با عقل و دانایی به خود استرس راه نمی دهند، سالمترند و بسیاری از بیماری های روحی و روانی و بدنی را از خود دور می سازند. به دنبال رعایت موارد فوق، نوع مرگ افراد نیز متفاوت می شود.
در کشورهای عقب مانده و جهان سوم، نوع مرگ و میر با سایر کشورها فرق دارد. حتی مناطق و شهرهای مختلف در یک کشور با توجه به رعایت یا عدم رعایت موارد فوق، نوع مرگ و میر و بیماری هایشان متفاوت است.
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخیراً گفت: «در ایران سومین علت مرگ و میر پس از سکته قلبی و سکته مغزی، تصادفات رانندگی است.» با توجه به این سخن، باید تصادف رانندگی را سومین سکته نام نهاد و به جای «تصادفات رانندگی» واژه «سکته رانندگی» را به کاربرد! وی گفته است: «ما رتبه دوم سوانح رانندگی را در خاورمیانه و رتبه هشتم مرگ ناشی از سوانح رانندگی را در دنیا داریم!» حاجی آقاجانی این هم گفته که:
«90 درصد سوانح رانندگی دنیا در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می دهد در حالی که 54 درصد این وسایل نقلیه در این کشورها هستند.»
اگر علل این تصادفات را به عوامل انسانی، جاده ای و فنی وسایل نقلیه تقسیم کنیم، خواهیم دید که اکثریت این علل به عوامل انسانی بر می گردد. چون مشکل جاده و نقص فنی خودروها هم توسط انسان، می تواند رفع شود. رانندگانی که در حین رانندگی عقل، دانایی، فرهنگ، قانون‌مداری و صبر و متانت را زیرپا
می‌گذارند، طبیعی است که یا با سکته اول(قلبی) یا سکته دوم(مغزی) یا سکته سوم(تصادف) مواجه شده و به استقبال مرگ خواهند رفت. استرس و فشار روحی که در این حالات و در موقع بروز خطر بر راننده و سرنشینان وارد می شود، فلج کننده است و هر نتیجه ناگواری امکان دارد از آن متولد شود.
مقداری به خود آییم و با محوریت ویژگی های یک انسان رشید، عاقل، فرهنگور، قانون مدار، صبور و باشخصیت، ماشین عمر خود را خوب رانندگی کنیم تا با لذت و آرامش به مقصد برسیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها