شنبه 15 اردیبهشت 1403 5/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 2 آبان 1395 ، 43 : 11

کد خبر : 12153

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

حقوقدانی که دلش خوش است!

محمدمهدی جعفری زاده

یکی از حقوقدان های معروف کشور اعلام کرده که تراکم فروشی شهرداری ها، نوعی
ارتشا است و شورای شهر حق تصویب قانون برای فروش تراکم را ندارد. وی معتقد است که این عمل تجاوز به اموال و
مالکیت مردم است و باید متوقف شود.
ظاهراً این حقوقدان محترم نمی‌داند که در بسیاری از حوزه‌های دیگر نیز به اموال و مالکیت فردی و اجتماعی مردم و حقوق قانونی و شرعی آنان تعرض و تجاوز می‌شود و بارها با اعتراض برخی از مراجع تقلید، مسئولان نظام، قوه قضائیه و... باز به طرق مختلف استمرار دارد. قصد برشمردن یکایک آنها را نداریم ولی برای روشن شدن اذهان به چند نمونه اشاره می‌کنیم: تاکنون چقدر مراجع تقلید از اخذ جریمه دیرکرد اقساط بانکی، سودهای بانکی و برخی معاملات ربوی، اظهار نارضایتی کرده اند و بعضا آنها را حرام شرعی دانسته‌اند، چرا وقعی نهاده نمی‌شود؟ در جریان اختلاس‌ها همه مقامات بلند پایه کشور، نمایندگان مجلس، قوه قضائیه، مراجع تقلید و... همگی، آنها را تجاوز به اموال و حقوق عمومی و بیت المال نامیده اند، اما... .
هر کارمندی حقوق می گیرد اول مالیاتش از آن کسر می شود، بعد هرکالایی که می خواهد بخرد باید مالیات بر ارزش افزوده بدهد و... در پایان نگاه می کنید که چیزی برای او باقی نمی ماند، آیا دستمزد و حقوق ماهیانه جزء مالکیت افراد نیست که طبق شرع مقدس افراد بر اموال خودشان مسلط هستند و کسی حق دخل و تصرف درآن را ندارد؟ اگر در اسلام خمس واجب شده، بر مازاد بر در آمد سالانه مقرر شده است ولی مالیات بر ارزش افزوده حتی با خریدن یک ظرف ماست، پنیر، آب معدنی و... باید پرداخت شود، درحالی که در علم اقتصاد، ارزش افزوده زمانی معنی می‌دهد که فردی کالایی را با کار جدید به کالای با ارزش تر و گرانبهاتری تبدیل کند و در قِبَل آن سود بیشتری عایدش شود، سپس بابت آن سود اضافه، مالیاتی بر او تعلق گیرد نه بر مصرف کننده! مثلاً اگر فردی «نخ» را تبدیل به «پارچه» کرد و بخاطر اینکه پارچه (نخ + کار) و گرانبهاتر است و سود بیشتری عاید وی شد، باید مالیات آن را بپردازد و در مرحله بعد اگر پارچه تبدیل به لباس (پارچه‌+کار) کرد و قیمت آن افزایش یافت باید بابت این ارزش افزوده، مالیات بپردازد و در تمام این مراحل، مصرف‌کننده باید قیمت بیشتری را بپردازد و مالیات بر ارزش افزوده شامل کسی است که درآمدی را کسب می کند نه آنکه هزینه بیشتری می‌پرازد.
به هر حال به هر جا نگاه
می‌کنید همه جا مالکیت معنوی و مادی از دست مردم خارج است و این حقوقدان محترم و سایر حقوقدانان و اشخاص موثر دیگر، باید فکر همه جانبه برای دفاع از حقوق مردم کنند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها