چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403 5/8/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 22 آبان 1395 ، 11 : 12

کد خبر : 13289

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

کاش همه مطبوعات می توانستند در نمایشگاه مطبوعات شرکت کنند

محمدمهدی جعفری زاده

سالی یک بار نمایشگاه مطبوعات کشور در تهران برگزار می شود. زحمات و تلاش های گسترده ای که مسئولان و کارکنان معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برپایی آن متحمل می‌شوند، قابل تقدیر است ولی مسلماً هم خود آنها و هم مدیران مسئول همه مطبوعات کشور آرزو دارند که هر سال همه مطبوعات کشور بدون استثناء بتوانند غرفه ای داشته و در مدت زمان برگزاری نمایشگاه با یکدیگر و مردم و میهمانان خارجی گفت و گو، داد و ستد علمی و تعامل سازنده و کمال‌آفرین داشته باشند امّا این آرزو طی سالهای متمادی محقق نشده است چراکه از یک طرف دست خالی و ناتوانی مالی مطبوعات، اجازه حضور آنها را در نمایشگاه نمی دهد، از طرف دیگر بودجه و اعتبار مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پاسخگوی تامین این هزینه نیست.
از سوی دیگر حضور 4-5 رسانه از مجموع 250 رسانه در استان فارس و به همین نسبت در استانهای دیگر نیز زیبنده مطبوعات و مسئولان استان و استانهای دیگر، نخواهد بود.
 حتما استاندار محترم فارس نیز که از نمایشگاه مطبوعات بازدید کرده‌اند به جای خالی رسانه های استان در نمایشگاه پی برده اند و افسوس خورده اند که چرا این همه نشریات و رسانه های فعال در استان به  خاطر مشکلات مالی نتوانسته اند در آنجا حضور یابند و بخش عظیم و مهمی از غرفه های نمایشگاه را به خود اختصاص دهند و شاید هم حسرت خورده باشند که کاش از قبل می توانستند برای این امر، راه چاره ای بیندیشند.
استاندار محترم می‌دانند گردانندگان مطبوعات با هزینه‌های شخصی خود به مدت یک سال همه اخبار و رویدادهای ادارات را پوشش می‌دهند و مخصوصا روزنامه‌ها، صدها میلیون تومان در این مسیر خرج می  کنند حال اگر همه اداراتِ کل درمدت 6 روز بر‌پایی نمایشگاه مطبوعات کشور، به مطبوعات استان کمک کنند تا با حضوری همگانی و فراگیر و آبرومند در نمایشگاه حاضر شوند، توقع زیادی است؟ طبیعی است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به تنهایی نمی تواند چنین هزینه هایی را تامین کند و نیاز به همراهی و مساعدت همه ادارات و ارگانها دارد.
 اینکه همه مسئولان، هنرمندان، نویسندگان و اصحاب قلم و اندیشه می گویند چرا از بودجه فرهنگی کشور فقط بیست و چند درصد باید در اختیار  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، یک نمونه‌اش، همین محرومیتی است که از نمایشگاه مطبوعات شامل رسانه ها و مخاطبان آنها (مردم) می شود.
 نه فقط در فارس، بلکه در تمام استانهای کشور، استانداران محترم باید رسانه های خود را تنها نگذارند چراکه رقبای ما در خارج از کشور با پشتوانه های مالی بسیار قوی و گسترده و راه‌اندازی رسانه‌های جدید و با آزادی بی حد و حصری که دارند در همه این زمینه ها، رسانه های داخلی را در گوشه رینگ برده اند  و آنها توانایی دفاع از خود را ندارند.
 در شرایط اقتصادی کنونی که حتی خانواده ها، توانایی اداره معیشت و تامین مالی خود را ندارند و بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌ها در سالهای قبل تعطیل  شده اند، ماندگاری و ادامه فعالیت مطبوعات به امروز و فردا بستگی دارد. اگر شرایط به شیوه فعلی بخواهد استمرار داشته باشد بعید نیست که تا یکی دو سال آینده، مطبوعات مجبور شوند
با دنیای مکتوب و چاپ، خدا حافظی کرده و به داشتن یک سایت و فضای مجازی بسنده کنند...


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها