پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 3 آذر 1395 ، 51 : 11

کد خبر : 13366

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

منادی آزاد اندیشی و گفت و گو باشیم

محمدمهدی جعفری زاده

به آموزه های قرآن که نگاه می کنیم، همه جا دعوت به شنیدن همه سخنان و انتخاب آزادانه و احسن بین آنهاست. حتی در سوره کافرون که طرف پیامبر اسلام(ص) کافران بودند که هیچ نقطه مشترکی به لحاظ اعتقادی با وی نداشتند، هیچ جا سخن از «حرف نزدن» آنها نیست بلکه در پایان سوره ، خط استقلال اعتقادی را مطرح می کند و می‌گوید دین و اعتقاد هر طرف برای خودش (لکم دینکم ولی دین).
استاد شهید مطهری نیز در زمان حیاتشان پیشنهاد داده بود که همینطور که ما از دین و اعتقاد خودمان می گوییم، اجازه دهیم تا یکی از اساتید و صاحب نظران مکتب مارکسیسم از مسکو به تهران آمده و در دانشکده الهیات نظرات و دیدگاه های مارکسیستی را بیان کند تا از تقابل بین دو دیدگاه، دانشجویان بهتر بتوانند حقانیت دین اسلام را درک و فهم کنند. این بصیرت است.
یک جامعه زنده و پویا جامعه‌ای است که همه افراد و گروه‌ها بتوانند آزادانه نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کنند و از طرف هیچ شخص حقیقی و حقوقی تهدید نشوند و زیر فشار قرار نگیرند.
اسلام این قدر منطق و صلابت دارد که با تکیه بر استدلال بتواند جوابگوی همه سؤالات باشد.
گرفتن بلندگو و تریبون از دیگران، به معنای نهایت عجز و ضعف طرف مقابل است. در دنیایی که هرکس می تواند در خانه خود بنشیند و نظرات و دیدگاه هایش را از طریق اینترنت و فضای مجازی و رسانه‌های مکتوب به همه مردم جهان عرضه کند، خیلی ساده‌انگاری است که جلسه سخنرانی فردی را تعطیل کنند و برای توجیه آن به اسباب‌ها و ابزارهای مختلف روی بیاورند.بعضی خیال می‌کنند هنوز مردم در 200 سال پیش زندگی می‌کنند و با حذف تریبون سخنران، دیگر همه چیز در امن و امان است در حالی که نه فقط امروز با 200 سال قبل بلکه با یک سال پیش هم قابل مقایسه نیست. سرعت اطلاع رسانی و ابزارهای نوین ومدرن، اجازه نمی دهد هیچ چیز در پستو و تاریکخانه بایگانی و در پس پرده ابهام باقی بماند. بلکه اطلاعات ِ لحظه به لحظه  از یک دست به میلیونها دست دیگرمی‌رسد ودر یک چشم بر هم زدنی، همه در جریان وقایع « پیدا و پنهان» قرار می گیرند.حیف است دین اسلام که یکی از مکاتب منادی آزاد‌اندیشی و گفت و گو و برهان است با آموزش های غلط برخی طرفدارانش، برچسب انجماد و جزم گرایی و تنگ نظری بگیرد. در دنیا نمی گویند آقای X و Y افراد عقب مانده و منجمد الفکری هستند بلکه آن را به دین ما به ناحق نسبت می دهند که پاک کردن آن از اذهان مردم جهان، بسیار مشکل خواهد بود.بیایم با روشی عقل پسند زیبایی‌های گفت و گو را در مکتب بمان به نمایش بگذاریم .


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها