پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403 5/2/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 20 آذر 1395 ، 10 : 14

کد خبر : 13481

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

بازی هوشمندانه ما

محمدمهدی جعفری زاده

اخیراً در آمریکا همه تندروها -حتی کسانی که قبلاً رأی به هیلاری کلینتون داده‌اند و در کنگره صاحب‌ رأی و نظر هستند- با هم یک‌صدا شده و سخن از برخورد تند، سخت و خشن با ایران سر می‌دهند.
این همراهی دو حزب ظاهراً متضاد با یکدیگر و پیوستن به جریان ضدیت تامه با ایران، نشانه قطعی است که آنها در برجام نتوانسته‌اند به اهداف و نیات خود برسند. مسلماً اگر آنها از طریق برجام به همه خواسته‌ها و آرزوهای استراتژیک خود رسیده بودند، امروز دیگر نیازمند گرایش به سمت افراطی‌گری و تهدیدات جدید و تمدید تحریم‌ها نبودند. از موقعی که ترامپ در زمان تبلیغاتش علیه برجام موضع گرفت و گفت آن را پاره خواهد کرد، معلوم بود که آنها، برجام را به نفع ایران و به ضرر خودشان تلقی می‌کنند. این همان چیزی است که دوستان ناآگاه ما در ایران نیز با آن همراه و همصدا شدند و علیه برجام موضعگیری کردند. در برجام، مهمترین اصلی که تصویب شده و آنها با آن به شدت مخالفند، این است که حق دارا بودن انرژی هسته‌ای و ضمائم آن برای ایران به رسمیت شناخته شده و ترس این جماعت آمریکایی این است که ایران به طریق قانونی و رسمی بتواند به همان چیزهایی برسد که به طریق غیررسمی دنبال می‌کرد! می‌گویند ایران پس از برجام، با خیال راحت به فعالیت‌های علمی هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد و با دانشمندانی که دارد طی چند سال به نوآوری‌های مبهوت‌کننده و غیرقابل پیش‌بینی خواهد رسید و این استعداد در درون ایران و همچنین مغزهای ایرانی خارج از کشورشان وجود دارد؛ لذا می‌خواهند به هر نحو که شده این توافقنامه بین‌المللی را بر هم زده و باطل نمایند و با درگیر کردن ایران با جنگ و تنش‌های پی‌درپی، کار را به زعم خود تمام کنند.
حال سیاستمداران ایران باید بسیار استادانه و با زیرکی و تیزهوشی همه‌جانبه، اجماع جهانی را با خود همراه کنند و آنها را در مقابل سیاست‌های جدید آمریکا قرار دهند. هرگونه برخورد احساساتی و تأثیرپذیری از تندروهای داخلی و خارجی و حرکت بر مدار عصبانیت، دقیقاً همان می‌شود که هیأت حاکمه جدید آمریکا می‌خواهند و ما را در دامی خواهند انداخت که نجات از آن، بسیار سخت‌تر از نجات از جنگ با صدام، خواهد بود. در زمان جنگ 8 ساله با صدام، ابرقدرت‌ها به صدام کمک می‌کردند ولی مستقیماً خودشان به میدان نبرد نمی‌آمدند ولی از زمان جنگ با افغانستان و بعد عراق و سپس سوریه، هیچ ابایی برای هرگونه رویارویی مستقیم ندارند. امروز بود و نبود آنها در سرنوشت همین جنگ منطقه‌ای است و حاضر نیستند با شکست از منطقه خاورمیانه خارج شوند، لذا باید آنها را در ادامه این مسیر ناکام گذاشت و کشور و مردم عزیزمان را از گردابی که آنها تدارک دیده‌اند، هشیارانه رهانید.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها