جمعه 14 اردیبهشت 1403 5/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 23 آذر 1395 ، 55 : 10

کد خبر : 13487

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

تندروهای آمریکایی و دو احتمال پیش رو

محمدمهدی جعفری زاده

 بر اساس اخبار منتشر شده، بعد از پیروزی ترامپ در انتخاب ریاست جمهوری، تاکنون سیاستمداران تندرو آمریکا چند جلسه رسمی و غیر رسمی، کوچک  و بزرگ و صریح و ضمنی درباره برخورد قهر آمیز و نظامی با ایران تشکیل داده اند و ظاهرا آنها را به صورت های مختلف تکرار می کنند. شاید بزرگترین نشانه جدیت ترامپ در این مسیر، در نظر گرفتن ژنرال تندرو و جنگ‌طلب معروف برای پست وزارت  دفاع آمریکاست. در مجموع آمریکایی‌ها که با تصویب برجام، دست خود را خالی می بینند و در ابتدا هم باور نمی کردند که از دل مذاکرات بین‌المللی با ایران، برجام متولد شود و هدفشان از طرح مذاکره با ایران این بود که فکر می کردند ایران زیر بار مذاکره را نخواهد رفت و پس از آن مجوز برای حمله نظامی با همکاری اروپا، راحت تر اخذ خواهد شد ولی با درایت ایران، نتیجه چیز دیگری شد و لذا این روزها رسما سخن از جنگ  یک طرفه به زبان می آورند.
در تحلیل موضع گیریهای جدید آنها، دو احتمال وجود  دارد: یکی اینکه این سخنان فقط تهدید تو خالی و برای ترساندن ایران و کوتاه آمدن ما در سر سفره برجام است. دیگری اینکه تهدیدات واقعی  است و آنها هدف نهایی شان، دیر یا زود، حمله نظامی به ایران و براندازی نظام سیاسی ایران است.
 به نظر می رسد ما باید هر دو سناریوی آنها را دقیقا زیر نظر داشته و برای هر دوی آنها هوشمندانه برنامه ریزی کنیم.  حال چگونه بفهمیم که کدامیک از این دو احتمال، امکان وقوع بیشتری دارد؟ پاسخ این است که اگر تهدیدات همراه با شرط محدود شدن برجام و خوشه چینی کمتر ایران از آن بود -همچنان که تمدید تحریم‌ها تقریبا همین پیام را داشت- احتمال اول قوی تر خواهد بود، ولی اگر از برجام فراتر رفت و به طور جدی حول محورمسائل موشکی، نقش ایران در سوریه، نقض حقوق بشر، تقاضای به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط ایران و... بود و کلاف های سیاسی، نظامی و اقتصادی را برای زیر فشار قرار دادن ایران پیچیدند، احتمال دوم، خود را جدی‌تر نشان خواهد داد و با خلق بهانه ای همچون حمله به برج های دو قلو، نیات نظامی خود را عملی خواهند ساخت. اینکه این بهانه چه  چیزی خواهد بود فعلا قابل پیش بینی نیست ولی هر چه باشد کشورهای عربی و رژیم صیونیستی را به آن  وارد خواهند کرد شاید برخی از کشورهای همسایه هم از همگرایی  با آنان استقبال کنند. چنانچه کار به اینجا بینجامد روسیه هم پشت ایران را خالی خواهد کرد چرا که با سیاست های ترامپ هماهنگ است و در مقابل وی صف آرایی نخواهد کرد وبه فرض  اگر طرفداری از آمریکا را در پیش نگیرد حداقل اعلام بی طرفی می کند. همه موارد فوق و مسائل مهم دیگری که از درون آنها بیرون می جهد قابل تحلیل و بررسی است و مسئولان کشور ما، باید از هم اینک خود را برای هر دو احتمال آماده کنند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها