پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403 5/2/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 29 آذر 1395 ، 57 : 11

کد خبر : 13523

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

گفتار و ادبیات سخفیف یا فاخر؟

محمدمهدی جعفری زاده

ارزش هر فرد و ملتی به «داشته های» آن فرد و ملت ارتباط پیدا می کند. داشته ها شامل: علم، تکنولوژی، اقتصاد پویا، درک والا، روابط اجتماعی عالی، شخصیت اخلاقی، تعامل، به روز بودن، فهم مشترک با دیگران، عقاید صحیح و عقلایی و... است.
همه این داشته ها معمولا به دو طریق شناخته می شوند؛ گفتار و کردار.
انسان هرچه دارد یا از طریق «زبانش» بیان شده و یا به وسیله «عمل و فعلش» نشان داده می شود. قلم، هنر و مانند اینها چون با دست، نوشته و یا با سایر اعضا و جوارح نشان داده می شود در دایره عمل قرار می‌گیرد. حتی نحوه لباس پوشیدن، نظافت و ظاهر موقر، نوعی عمل صامت است که مبنای قضاوت اولیه در روبرو شدن با دیگران است.
ما در روابط اجتماعی روزمره با توسل به زبان و کلام، با دیگران ارتباط برقرار می کنیم و بسیاری از خواسته ها و نیات طرفین به همین طریق انتقال می یابد.
حال اگر همین زبان و ادبیات به واژه‌های سبک و سخیف و زشت، آلوده شود، قضاوت منفی دیگران را در پی خواهد داشت و اگر فرد خاصی این واژه ها را به زبان براند
– در هر پست و جایگاهی باشد – شخصیت و ارزش اخلاقی او در چشم و دل مردم سقوط می کند. البته هر اندازه آن شخص، جایگاهش والاتر باشد، سقوطش بیشتر خواهد بود چراکه هرچه موقعیت فرد برجسته‌تر باشد، انتظار می‌رود که ادبیاتش فاخرتر و شایسته‌تر باشد. افراد شاخص با بیان واژه های زشت، نه فقط شخصیت خود را تخریب می کنند بلکه دیگران نیز از آنها پیروی کرده و آن کلمات زشت را مرتبا تکرار می کنند و قبح و زشتی آن واژه ها در میان مردم شکسته می شود، آنگاه سقوط اخلاقی یک یا چند فرد خاص به سقوط اخلاقی یک ملت منجر خواهد شد. نماد شخصیت اخلاقی هر ملت نیز در زبان، بیان و ادبیات بزرگان سیاسی، علمی، مذهبی، ورزشی، هنری و... آن ملت تجلی می‌یابد و مردم دنیا به واسطه رفتارهای کلامی و غیرکلامی آنها، به شخصیت و فرهنگ آن ملت، نمره می‌دهند.
خصوصا با گسترش شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا، خوب و بد و زیبا و زشت افراد و کشورها را به سرعت منتشر کرده و در کوتاهترین زمان، بازار جوسازی را داغ و پر بیننده می‌کنند. رشد و ارتقای مفاهیم اخلاقی در جامعه، به زندگی بهتر و روابط سازنده‌تر می انجامد و مانع بسیاری از تنش‌ها و درگیری ها شده، آرامش را به جامعه هدیه می‌دهد. بر خواص و عوام است که زبان خود را کنترل کنند و کلمات فاخر و شایسته و بیان پسندیده بر زبان جاری سازند تا روز به روز بر کمالات مردم و کشور ما افزوده شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها