چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403 5/8/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 10 مهر 1391 ، 28 : 14

کد خبر : 1362

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

تفاهم بهتر از تقابل است

محمد مهدی جعفری زاده ؛انتظار معقول ومنطقي از جامعه ي مدرن بشري اين است كه همزمان با رشد و تعالي علمي...

انتظار معقول ومنطقي از جامعه ي مدرن بشري اين است كه همزمان با رشد و تعالي علمي و باز شدن محور هاي جديد فكري ،عصر جنگ وستيز و تخريب به سر آيد و مردم گوشه به گوشه ي جهان با صفا و صميميت ، وبا هرنوع دين واعتقاد و مسلكي كه دارند ،دوستانه و با تفاهم كامل ،به نقاط مشترك طرفين تكيه كنند و آرامش وآسايش را براي يكديگر به ارمغان آورند .

ديگر زمان تنگ نظري و نظامي گري گذشته است بايد همه مردم به عقايد هم احترام بگذارند و نقاط مشترك اديان و مذاهب را ،وسيلهاي براي اتحاد وهمبستگي قرار دهند .

هيچ ملتي نبايد خود را مسلط بر هر ملت هاي ديگر بداند چرا كه استيلا فقط از آن خداست و ديگران ،نمي تواند سلطه اي بر همنوع خود داشته باشند . حتي در قرآن كريم ،خداوند به پيامبرش ميفرمايد:(اي پيامبر) تو يك تذكر دهنده هستي و استيلا بر مردم نداري .

فرهنگ اصيل وواقعي قرآن ،عدم استيلا ي افراد ،گروه ها و ملل بر يكديگر را تاييد مي كند .

گرچه نظام هاي دمكراتيك ظاهرا معتقدند كه همه در بيان نظرات خود آزادند ولي آزادي بيان و قلم تا آنجا با ذات و طبع انسان سازگار است كه منجر به توهين به ديگران نشود .

 خداوند در قرآن به ما ياد  مي دهد كه حتي به بت هاي بت پرستان توهين نكنيم چرا كه احتمال دارد آنها نيز از روي ناداني به (الله)توهين كنند (فيسبوالله)توهين ،توهين متقابل مي آورد و احترام، احترام متقابل . امروز جامعه جهاني به سمت<خرد جهاني> در حال صيرورت و كمال است . نبايد تعداد معدودي افراد خود فروخته و عامل دست قدرت ها و حكومت ها به خود اجازه دهند كه در مسير حركت كمالي جهاني ،سنگ اندازي كنند. شايد هم عده اي ماموريت دارند تا مسلمانهارا تحريك كنند و با اهانت به مقدسات شان آن ها را وادار به عكس العمل شديد و احيانا درگيري و قتل نمايند و بعد با نشان دادن اين صحنه ها، مسلمان ها را خشونت طلب و اهل ترور و كشتار معرفي كنند؟

ما معتقديم توهين به مقدسات هر دين و مسلك و آئيني ، امري مذموم و ناپسند است و تحت هر بهانه اي و به هر نيتي انجام گيرد ، محكوم ومطرود است . به اميد روزي كه<تفاهم همه جانبه> در عرصههاي فرهنگي ،سياسي ،اقتصادي ،اجتماعي ،علمي و اعتقادي جاي <تقابل و تهاجم>را بگيرد و همه انسان ها شيفته و مجذوب هم شوند و در كمال آرامش و آسايش با هم زيستي محبت آميز داشته با شند .


ارسال دیدگاه Post comments


comment

الهام نتنج

سلام آقای سر دبیر مدتها بود که از روزنامه شما فاصله گرفته بودم،الان بسیار خوشحالم که از طریق الکترونیک میتونمسر مقاله های شما رو بخونم.براتون آروزی موفقیت میکنم.الهام نتنج ----------------------------------------- طلوع : سلام خانم نتنج. از لطف و محبت شما سپاسگزاریم. ما قلم شیوا و مقالات خوبتان که در 10-15 سال قبل در طلوع منتشر می شد را فراموش نمی کنیم. باز هم بنویسید. موفق باشید.

1392/6/5

آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها