پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403 5/2/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 8 بهمن 1395 ، 26 : 14

کد خبر : 14722

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

فهم مشترک

محمدمهدی جعفری زاده

همه گروه های سیاسی داخل کشور باید برای «حفظ منافع ملی» به فهم مشترک برسند. برای رسیدن به فهم مشترک راهی وجود دارد و آن اینکه رخدادها و موضوعات مهمی که در مقاطع مختلف روی می دهد را با هم درمیان بگذارند و پیرامون دفاع از آن با یکدیگر هم پیمان شوند.
مثلاً موضوعاتی همچون برجام، مبارزه با فساد، نحوه اجرای انتخابات، ایجاد امنیت در کشور، ایجاد اشتغال، مبارزه با فقر، تامین عدالت و آزادی و... هرکدام با سرنوشت کشور پیوند خورده است و با منافع ملی ارتباط تنگاتنگ دارد. خوب است جناح ها و گروه‌های سیاسی پیرامون چنین موضوعاتی با تشکیل کمیته مشترک و بحث و تبادل نظر به «فهم مشترک و موضع گیری واحد» برسند تا در دعواها و اختلافات گروهی، مردم و کشور آسیب نبینند.
آنها باید حساب چند چیز را از هم جدا کنند. یکی اینکه همه بپذیرند که همه انسانها دارای نظر و دیدگاه واحد نیستند و لذا طبیعی است که هر حزب و گروه و حتی هر فردی، دیدگاه و تحلیل مخصوص به خود را داشته باشند و همه آزادند که عقاید و دیدگاه های خود را بیان کنند تا جامعه آزادانه بتواند از بین همه نظرات، آنچه را می‌خواهد، انتخاب و گزینش کند. هیچ گروهی خود را حق مطلق نداند و برای رقبای خود، محدودیت ایجاد نکند. همه حق انتخاب کردن و انتخاب شدن توسط مردم را داشته باشند این حقوق اولیه هر ایرانی است و هیچ فرد و گروهی را از حقوقش محروم نکرده و به آنها ظلم نکنند. همه بتوانند به صورت مساوی و عادلانه، رسانه داشته باشند، از رسانه های ملی استفاده کنند، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و شوراهای شهر و روستا شوند و در معرض آرای مردم قرار گیرند، آزادی بیان، آزادی احزاب، آزادی انتخاب شدن و انتخاب کردن برای همه مساوی و برابر باشد.
 اگر این نکات که زیربنایی است به خوبی رعایت شود، زمینه برای «فهم مشترک پیرامون منافع ملی» با سهولت بیشتر فراهم خواهد شد و کشور و مردم آسیب نخواهند دید. به نظر می رسد نیاز به یک بازنگری کلی در این امور برای کشور، ضروری است و با توجه به اوضاع حساس جهانی و شرایط داخلی، فوریت آن جهت رسیدن به یک میثاق جدید ملی، امری عقلانی است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها