پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403 5/2/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 15 بهمن 1395 ، 31 : 14

کد خبر : 14743

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

دهه فجر، دهه یادآوری اهداف انقلاب

محمدمهدی جعفری زاده

 نسلی که انقلاب را به پیروزی رساند و زمانه قبل و بعد از پیروزی را درک کرد، هزاران خاطره از لحظه به لحظه عمر خود در این دو بازه زمانی متفاوت دارد. سالهای قبل از پیروزی انقلاب، نیروهای انقلابی و مبارز با چه سختی‌ها و مرارت‌هایی، یکدیگر را می یافتند و با جلسات سرّی و محرمانه وایجاد هسته‌های مطالعاتی و رد و بدل کردن کتابهایی که روح انقلاب و مبارز را در آنها تقویت می‌کرد، علیه دیکتاتوری و سلطه فعالیت می‌کردند. آنها با هردیدگاه و عقایدی، جهت رسیدن به جامعه ای آرمانی، خطرات را می‌پذیرفتند. طیف مبارزین با اندیشه‌های گوناگون و متضاد ، همگی در یک هدف مشترک بودند و آن سرنگونی رژیم شاهنشاهی بود. بالاخره پس از سالها مبارزه سخت و طافت فرسا، آنها در بهمن 1357 به اولین آرزوی مشترک خود رسیدند. امّا انقلاب زمانی که به توده‌های مردم کشیده شد، دیگر منحصر به چند گروه چریکی و سیاسی نبود بلکه مردم بودند که ابتکار عمل را در دست گرفته و با مقاومت متحد ملی، حکومت پادشاهی را شکستند. با پیروزی انقلاب و انتخاب جمهوری اسلامی به عنوان مدل حکومتی، توقعات مردم به سمت جامعه ای توحیدی مبتنی بر عدالت و آزادی و آرای مردم سوق پیدا کرد. این توقعات منطقی معطوف به جامعه ای پاک، متقی، عدالت‌محور، آزاداندیش، پیشرفته، مرفه و مستقل بود که الگو و اسوه برای جهانیان باشد. اهداف انقلاب با این فضاسازی عالی در اذهان و اندیشه های مردم ترسیم می شد. با شروع جنگ‌تحمیلی تا پایان آن به مدت 8 سال جوانان عزیز ما، با همین آرمان‌گرایی پا به میدان نبرد گذاشتند و از کیان ایران و جمهوری اسلامی جانانه دفاع کردند.
از آن پس تاکنون نیز در همه عرصه ها، مردم امتحان وفاداری خود به اهداف اولیه انقلاب را به خوبی پس داده اند و همه مسئولان نیز برآن مقرّ و معترفند. طی 38 سال هر سال که دهه فجر خود را نشان می دهد مردم به مرور خاطرات شیرین و فراموش نشدنی شان می پردازند و اهداف بلندشان را یادآور می شوند. اهدافی که همگان در پی تحقق همه آنها بدون کم و کاست هستیم هرچند که برخی از آنها تحقق یافته ولی بخش تحقق نیافته آنها، هنوز بزرگترین آرزوی مردم و مسئولان است.ای کاش از دست ما کاری برمی‌آمد و می‌توانستیم همه آن اهداف مقدس را یکجا جامه عمل بپوشانیم.
انقلاب متعلق به تک تک مردم ایران با هر سلیقه و عقیده ای است و هیچ گروهی حق مصادره آن را ندارد. همه باید فقط و فقط به اهداف مشترک ملت ایران فکر کنند و در راستای تحقق آن گام بردارند. امید آنکه در فراز  نشیب‌های سخت روزگار، مردم ایران بتوانند با نیل به اهداف بلندشان، در جهان بدرخشند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها