پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403 5/2/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 16 بهمن 1395 ، 06 : 12

کد خبر : 14761

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

دعوای غلط

محمدمهدی جعفری زاده

ریشه دعوای غلط، تفکر غلط است. معمولا هر دعوایی، چه بین افراد و چه بین گروه ها، قبیله‌‍‌ها و ملت‌ها نشات‌گرفته از یک فکر یا مجموعه تفکرات غلط است.
اختلاف بین مذاهب همچون اختلاف سنی و شیعه، اختلاف بین نژادها مانند اختلاف بین سفیدپوست و رنگین پوست، اختلاف بین حکومت ها و کشورها، اختلاف بین افراد با زبان های مختلف و... از مجموعه تفکرات غلط سرچشمه می‌گیرد و متاسفانه دستمایه فرصت طلبان و سوءاستفاده کنندگان در سطح ملی و بین المللی می شود.
اخیرا رییس دبیرخانه کنگره مبارزه با جریان های تکفیری گفت: دعوای بین شیعه و سنی در طول تاریخ خطا بود. وی به درستی گفت که روحانیون شیعه و سنی که در مقابل جریان های تحجر شیعه و سنی ایستادگی می‌کنند باید تجلیل شوند.
برای از بین بردن این دعواها و اختلافات غلط، ابتدا باید «مجموعه تفکرات غلط» که ریشه این اختلافات است را به خوبی شناخت، تبیین نمود و به مردم معرفی کرد و در جهت حذف این عوامل گام های عملی، نه شعاری، برداشت. حال به طرح برخی از این «مجموعه تفکرات غلط» می‌پردازیم:
-‌یکی از این تفکرات غلط، خود را حق مطلق و اهل بهشت و دیگران را باطل و گمراه و اهل جهنم پنداشتن است. هم شیعیان و هم سنی ها، نگاه به علما، مفتی‌ها و مراجع خود می کنند و هرچه آنها می‌گویند چون در کسوت رهبران دینی قرار دارند و معتقدند از جانب خداوند سخن می گویند و فتوا می دهند، مردم و مریدان آنها نیز به آن عمل می‌کنند. یک عالم سنی که عقاید خود را حق مطلق می پندارد و شیعیان را رافضی، مجوس و کافر قلمداد می کند آتش دعوا و قتل بر می افروزد و یک عالم شیعه نیز که علیه عقاید اهل سنت زبان می گشاید و خارج از نقد دوستانه، به توهین رو می‌آورد، تخم‌نفرت و کینه در مریدان خود می کارد. چه خوب است که به جای سخنرانی و منبر و موعظه بر محور موارد اختلافی، به وجوه مشترک بپردازند و مولفه های وحدت را تقویت کنند تا این جنگ خانمانسوزی که امروز خاورمیانه و برخی نقاط جهان را فراگرفته و همه به مسلمان کشی منجر می‌شود، به وحدت و برادری خاتمه پذیرد. خدا رحمت کند رهبران بزرگ شیعه و سنی همچون آیت الله العظمی بروجردی و مفتی اعظم الازهرشیخ سلتوت  و دیگر بزرگان شیعه و سنی که منادی وحدت در یکصد سال اخیر بودند و در پاره ای از امور به نظرات مشترکی رسیده بودند. شاید اگر امروز بودند، این کشتارهای وحشتناک بین مسلمین روی نمی داد. به هر حال نباید خود را حق مطلق و دیگران را باطل فرض کرد، تا دعوا و اختلافی رخ ندهد.
-‌دومین تفکر غلط، خود بزرگ بینی و خود برتر بینی چه در حوزه دین و مذهب، چه در حوزه نژاد و زبان، چه در حوزه قومیت و ملیت است. اگر کسانی از بالا به پایین به دیگران نگاه کنند و خود را برتر و غالب و مسلط بر دیگران بدانند، زمینه عقده پروری، دعوا و اختلاف فراهم می شود. به یاد داشته باشیم که علت رانده شدن ابلیس از درگاه خداوند، خودبرتر بینی و تکبری بود که در مقابل آدم از خود بروز داد. هر نوع خود برتر بینی در هر زمینه ای، نشانه تسلط شیطان بر انسان است و کار شیطان اختلاف افکنی و دشمن سازی است.
-‌سومین تفکر غلط، منفعت طلبی یک جانبه است. اشکال ندارد فردی به منفعت خود، منفعت زادگاه خود، کشور خود، گروه و قبیله خود بیندیشد ولی این منفعت طلبی باید یکجانبه نباشد بلکه دو سویه و عادلانه بوده تا هر دو طرف احساس
برد‌-برد کنند و عامل وحدت، همکاری، همراهی و همدلی شود.
-‌سایر تفکرات غلط که موجب دعوا و اختلاف و کشمکش می‌شود را خوانندگان محترم جست و جو، بررسی و برای دیگران تبیین کنند و با طرح در شبکه‌های اجتماعی و رسانه های گروهی، سعی کنند تفکرات همه را به همدیگر نزدیک کنند.
امروز خود مردم مسلمان، اعم از شیعه و سنی، باید خودشان در مسیر وحدت و برادری قرار گیرند و منتظر علمای دینی و فتوای آنان نباشند چراکه شاید آنان معذوراتی داشته باشند و شرایطی را احساس کنند که نتوانند پیرامون موارد اختلافی به صراحت اعلام نظر کنند، هرچند علمای جامع نگر اکنون به ضرورت
وحدت امت اسلام، عمیقا پی‌برده اند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها