چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403 5/8/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 16 آبان 1391 ، 13 : 8

کد خبر : 1495

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

افزايش قيمت دلار، يعني سقوط پول ملي ما !‌

محمد مهدی جعفری زاده ؛زماني كه مي گويند ارزش يك نوع ارز مثل دلار بالا رفته... است

افزايش قيمت دلار، يعني سقوط پول ملي ما !‌

زماني كه مي گويند ارزش يك نوع ارز مثل دلار بالا رفته است، در مقايسه با پول داخلي كشورها آن را مقايسه و محاسبه مي كنند .

 اين طور نيست كه دلار در مقايسه با پول ملي همه ي كشورها، افزايش يافته باشد .

مثلا دلار را در مقايسه با  درهم ، دينار، ين، يورو، ليره و يا ريال سعودي در 30 سال گذشته مقايسه كنيد، ببينيد چقدر صعود كرده است، سپس در كشور ما نيز آن را بررسي كنيد ببينيد كه چرا قبل از انقلاب قمت هر دلار 7 تومان بوده ولي حالا پايه دولتي آن به قيمت 1226 تومان و آزاد آن تا 4000 تومان هم رسيد !

چرا در كشورما اين گونه پول ملي مان روز به روز بيشتر سقوط ميكند؟ اگر بگويند به خاطر دشمني غرب با ماست؛ مي گوييم چرا غرب با كشورهايي همانند روسيه و چين كه در دو اردوگاه مخالف هستند و يا كشورهايي همانند كوبا، ونزوئلا و حتي ليبي سابق و در كنار گوش مان كشور عراق و يا سوريه و مانند آنها كه هر كدام دچار تحريم، جنگ و مخالفت غرب بوده اند، به اين اندازه ارزش پول ملي شان در برابر دلار سقوط نكرده است؟

امكان دارد با گفتن كلمات و جملات تكراري و بهانه كردن دشمني غرب، بعضي براي اينكه مردم كوچه و بازار را راضي كنند، ريشه ي همه ي نابساماني ها را در خارج از مرز كشورمان جستجو كرده و خيال خود را راحت كنند، اما بدين طريق نخبگان و خواص جامعه و افراد آگاه و روشنفكر را نمي توان قانع كرد. آنها با علوم روز آشنا هستند و با چشم باز و عقل سليم و فكر رشيد ، وضعيت و ارزش پول كشورهاي ديگر را زير نظر دارند و آنها را با سقوط پي در پي پول ملي ما مقايسه ميكنند .

بياييد خود را گول نزنيم، علت اصلي سقوط پول ملي ما، در ناكارآمدي مديران و مسئولان ذيربط است. موقعي كه توليد ملي ما اندك است و در تمام سطوح اقتصادي به خارج از كشور وابسته ايم و از آن مهم تر، هيچ طرح اقتصادي مشخصي نداريم و دايم از طريق آزمايش و خطا جلو مي رويم، بايد اقتصاد كشور ما چنين سرنوشتي داشته باشد، اگر غير از اين باشد جاي تعجب است !

موقعي كه مسئوليني و يا نمايندگاني در مجلس منتظرند كه قيمت دلار از جايگاه كنوني بالاتر رود و در انتظار سقوط بيشتر پول ملي هستند، بايد چنين سرنوشتي داشته باشيم !

اگر بپذيريم كه “قيمت پايه دلار واقعي نيست و قيمت واقعي آن بيشتر است”، مي دانيد كه منتظر چه فاجعه اي در اقتصادمان بايد باشيم؟

 چرا به جاي اينكه با ارايه راه حل هاي علمي، سعي كنند روز به روز ارزش ريال را بالا ببرند و ارزش دلار را كاهش دهند، با حمايت از افزايش ارزش دلار، به نفع بيگانگان نظر مي دهند؟

 به نظر شما عاقبت اقتصاد كشور ما، با اين عملكرد و ديدگاه برخي مسئولان و مديران و نمايندگان، به كجا مي انجامد؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها