پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403 5/2/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 20 بهمن 1395 ، 19 : 13

کد خبر : 15756

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

ایران، بررسی کند؛ ترامپ یا راست می گوید یا دروغ

محمدمهدی جعفری زاده

حرف جدید ترامپ ضمن اینکه حاوی نکات قابل تأملی است، یک پیام مثبت هم برای ایران دارد که باید بررسی و پیرامون آن تصمیم‌گیری شود. ترامپ اخیراً در مصاحبه با فاکس نیوز گفته: «اگر ایران می گفت که بیایید با هم باشیم من با توافق هسته‌ای مشکل نداشتم امّا برعکس، آنها جسورتر شده اند.... ترامپ افزوده که ایرانی ها در حال ارسال پول و اسلحه به همه جای دنیا هستند، این طوری نباید باشد.»
اولین نکته ای که در این پیام نهفته است اینکه «بیایید با هم باشیم» این دعوت به «باهم بودن» اگر راست باشد که به نفع ایران است و باید «باهم بودن» به نحوی باشد که هر دو کشور، احساس عادلانه با منفعت دو سویه، در آن داشته باشند. هیچکدام دنبال سودجویی و تسلط یک طرفه نباشد و هرکدام با حفظ جایگاه و استقلالش با طرف دیگر روابط مفید و رضایت‌بخش داشته باشد. در این صورت عقل حکم می‌کند که این نوع رابطه مورد توجه و مطالعه واقع شود، امّا اگر ترامپ دروغ می گوید و این حرف فقط جهت کسب وجهه ی سیاسی پس از تصمیمات عجولانه گذشته اوست، راه به جایی نمی برد و همه مردم جهان از پس پرده مطلع خواهند شد. در اینجا میدان دیپلماسی در دست ایران است و باید مسئولان ما به جای مخالفت علنی، توپ را در زمین ترامپ بیندازند و از او بخواهند راهکارهای عملی خود را برای «همگرایی» رسماً بیان کند تا بخش پنهان دیپلماسی و اهداف آینده هیات حاکمه آمریکا روشن و برملا شود.
نکته دوم اینکه ترامپ می گوید اگر با هم باشیم من با توافق هسته ای مشکل ندارم. این حرف وی هم که با موضع گیری خصمانه اش در زمان تبلیغات ریاست جمهوری متفاوت است باید به فال نیک گرفت و ظاهراً با گذشت زمان، ترامپ متوجه شده که همه دنیا علیه این ادعای او که برجام را پاره می کند، مخالف هستند، لذا با یک جمله شرطیه «اگر با هم باشیم» نسبت به برجام نظر مساعد نشان داده و راه را برای تصحیح گفته هایش باز گذاشته است. این روند جدید، مورد تایید است. البته برای اینکه عریضه خالی نباشد و اسرائیل و تندروهای داخل و خارج آمریکا هم ناراضی نکند، جمله بعدی هم به زبان آورده و گفته «ایران به همه جای دنیا پول و اسلحه ارسال می کند» دراین جمله هم شتابزدگی دیده می شود و از یک رئیس‌جمهور کشور ابرقدرت که باید تک تک سخنانش سنجیده و  دقیق باشد، بعید است که چنین اظهار نظری کند چرا که مگر ایران چقدر پول و اسلحه دارد که «به همه جای دنیا» ارسال کند. عبارت «همه جا» نشان دهنده، بی دقتی ترامپ در گفتار است همان چیزی که آفت یک سیاستمدار است.
 به هر تقدیر در یک جمع بندی می توان گفت از این جملات ترامپ باید نهایت استفاده در کاستن از دشمنی و کینه او کرد و به آرامی او را به آن سمتی سوق داد که به نفع ایران و جهان باشد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها