چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403 4/24/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

پنج شنبه 19 اسفند 1395 ، 17 : 11

کد خبر : 15841

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

استاندار فارس در همايش تجليل از کارآفرينان برتر استان: ايجاد اشتغال مهمترين کاري است که بايد در جامعه انجام شود امسال در استان فارس 6 هزار ميليارد تومان پروژه افتتاحي داشتيم

تحلیل خبر / محمدمهدی جعفری زاده

دغدعه استاندار محترم فارس در خصوص اشتغال، صحيح و بجاست ولي راهبرد و راهکار مي خواهد.

راهبرد، آن چيزي است که فضاي دور را نشان مي دهد و محدود به زمان حال نيست. اگر راهبرد اشتغال در استان مشخص شود و در برنامه قرار گيرد، با تغيير دولت ها و آمدن و رفتن استاندارها، به بوته فراموشي سپرده نمي شود. راهبرد، برنامه درازمدت را تعيين مي کند و قائم به فرد نيست. براي رسيدن به سطح مطلوبي از اشتغال بايد برنامه ريزي کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت داشت و هرکدام را در بازه زماني مربوطه، محقق کرد.

ايجاد بعضي مشاغل، در کوتاه مدت امکان پذير است، اين مشاغل را بايد شناسايي کرد و با تزريق تسهيلات و امکانات، زمينه تولد آنها را فراهم ساخت.

برخي مشاغل، مدت زمان بيشتري را لازم دارند تا با آماده شدن زيرساخت‌ها و امکانات آنها بتوانند شروع به کار کنند و افرادي را به اشتغال وادارند. ليست اين مشاغل را نيز بايد مشخص و بر روي آنها کار ديگري انجام گيرد.

و بالاخره مشاغل ديگري که در برنامه دراز مدت جهت راه اندازي و بهره برداري قرار مي گيرند و طي ساليان بيشتر بايد تلاش کنند تا فازهاي مختلف آنها فعال شود، شرايط ديگري دارند. معمولا اين گونه مشاغل، نيروي کار بيشتري را نياز دارند و سرمايه اوليه قابل توجهي را هزينه مي کنند به همين جهت بايد به اين مشاغل، نگاه متفاوتي داشت.

بايد استانداري ها و ادارات کل استانها، در مورد هر سه دسته شغل فوق‌الذکر، ليستي تهيه کرده و با بررسي و تحليل مداوم بر روي آنها، تلاش جهت تحقق آنها کنند. آيا اين کار را کرده‌اند؟ اگر کرده اند آنها را در رسانه ها به مردم و کارآفرينان عرضه کنند و تسهيلات و امکاناتي که به هر دسته مشاغل مي خواهند بدهند، مشخص کنند تا محرک مثبتي براي ايجاد اشتغال شود. متاسفانه نه فقط اين روش منطقي دنبال نمي‌شود بلکه حتي مواقعي که برخي سرمايه‌گذاران تصميم به راه اندازي شغل مي گيرند، با دهها مانع و مشکل اداري مواجه شده و تا ماه‌ها و شايد سالها، امکان راه اندازي شغل را پيدا نمي کنند. بدون تعارف مسئولان بايد بيشتر از کارآفرينان در مسير ايجاد شغل فعاليت کنند که نمي کنند. هر مسئولي بايد حداقل به خودش جواب دهد که در هر هفته چند ساعت از وقت کارش را صرف ايجاد اشتغال در حوزه فعاليتش کرده است. استاندار محترم فارس نيز بايد راهبردها و راهکارهايي را که جهت ايجاد اشتغال در سال جديد دارند، براي مردم تشريح کنند تا مشارکت آنان را در پي داشته باشد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها