پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 14 خرداد 1390 ، 57 : 21

کد خبر : 161

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

امروزِ كشورهاي عربي ، ديروزِ كشور ما

سرمقاله - محمد مهدی جعفری زاده مدتي است در برخي از كشورهاي عربي ، استبداد ستيزي رواج و رونقي تحسين برانگيز گرفته است. هر ملتي اگر هيچ امكاناتي نداشته باشد ولي <آزادي> داشته باشد، در پرتو همين آزادي به تدريج به همه چيز خواهد رسيد

مدتي است در برخي از كشورهاي عربي ، استبداد ستيزي  رواج و رونقي تحسين برانگيز گرفته است. هر ملتي اگر هيچ امكاناتي نداشته باشد ولي <آزادي> داشته باشد، در پرتو همين آزادي به تدريج به همه چيز خواهد رسيد. تا زماني كه رژيم مستبد و ديكتاتور ، استعدادها و افكار و انديشه ها و خلا‌قيت  مردم را در غل و زنجير مي كشد و آنها را در زندانِ تبعيتِ  بيچون و چرا نگه مي دارد، مردم به روزمرّگي و روزمردگي گرفتار خواهند بود.
اوج پيشرفت هر كشوري در آزادگي و مانور دادن انديشه ها و افكار مردمش است . بله قربان گويي و تسليم محض و اطا‌عت مطلق، بلا‌يي است كه سالها كشورهاي عربي را در خود زندان كرده و امروز مردم با نثار خون فرزندان خود، در صدد رهايي از اين ذلت ديرينه هستند.
با نگاهي به اين كشورهاي  عقب مانده ، به خوبي مشاهده مي شود كه به دليل حاكميت همين شرايط استعداد كُش، دانشمند و نابغه اي از ميان اعراب رخ ننموده است.
اگر در كشورهاي پيشرفته به طور مستمر دانشمنداني با نوآوري و اختراعات و اكتشافات ناب، قد علم مي كنند به خاطر اين است كه ذهن و انديشه شان، گرفتار هيچ محدوديت و حد و مرزي نيست و در مورد همه چيز، مي توانند چون و چرا و تحقيق كرده و آزادانه، يافتههاي علمي خود را ارائه دهند و دلهره و ترسي از عواقب آن ندارند ولي در كشورهاي عربي، مغز و ذهن مردم را به نشخوار اوامر امرا و سلا‌طين عادت داده  و از نوآوري و ابداع ساقط كرده اند .
امروز خيزش مردم منطقه ، يعني پرواز به سمت آزادي و شكستن زنجيرهاي استبداد و استحمار. چشم انداز آينده جهان نيز همين است. همانند خيزشي كه ملت فهيم ايران در دوران مشروطيت، زمان ملي شدن صنعت نفت، 15  خرداد 42 و 22 بهمن ماه 57 با چالا‌كي و تدبير نشان دادند.
مردم ايران هر زماني عليه استبداد  ، استحمار، استثمار و  استعمار  قد علم كردند ، چه مواقعي كه پيروز شدند و به خواسته هاي خود رسيدند و چه زمان هايي كه ظاهرا سركوب شدند و شكست خوردند (همانند 15 خرداد 42) در همه حال از مواضع بر حق خود عقب ننشستند، بلكه هر بار با جمع آوري انرژيهاي پراكنده ي خود، به موقع فوران كردند.
كشورهاي عربي بايد از تاريخ مبارزات مردم دورانديش ايران درس بگيرند تا ميوه هاي شيريني از جنبش ملي خود بچينند. مقاومت حاكمان و مستبدان، بالا‌خره شكسته خواهد شد ولي مقاومت مردم، منبعي خودجوش و چشمه سار دارد كه هيچگاه خشكيده نخواهد شد و به موقع نتيجه مطلوب را خواهد داد.
فاصبروا ان الله مع الصابرين


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها