شنبه 1 اردیبهشت 1403 4/20/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 26 فروردین 1397 ، 25 : 12

کد خبر : 16694

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

اهداف پنهان و پیدای آمریکا و متحدانش از حمله به سوریه

همه کسانی که با «سیاست» به‌صورت تخصصی و یا تجربی و مطالعات فراگیر، آشنا هستند می‌دانند که تحریم‌های سیاسی دولت‌ها در سراسر جهان دارای اهدافی است که همه‌ی آن‌ها را به‌صورت برهنه و عریان بیان نمی‌کنند؛ بلکه معمولاً اهداف اصلی و پنهان در پشت اهداف بیان شده را مستور نگه می‌دارند...

همه کسانی که با «سیاست» به‌صورت تخصصی و یا تجربی و مطالعات فراگیر، آشنا هستند می‌دانند که تحریم‌های سیاسی دولت‌ها در سراسر جهان دارای اهدافی است که همه‌ی آن‌ها را به‌صورت برهنه و عریان بیان نمی‌کنند؛ بلکه معمولاً اهداف اصلی و پنهان در پشت اهداف بیان شده را مستور نگه می‌دارند.
آمریکا، فرانسه و انگلستان در توجیه حمله به سوریه گفته‌اند که جهت ممانعت از تولید و نگهداری و استفاده از سلاح‌های شیمیایی به این کشور حمله کرده‌اند. همه می‌دانند که این هدفِ بیان شده، هدف اصلی آن‌ها نیست؛ بلکه با اندکی تدبر در استراتژی این کشورها می‌توان، اهداف اصلی و پنهان آن‌ها را به شرح ذیل عنوان کرد:
1. ایران: یکی از اهداف اصلی آن‌ها رویارویی و درگیری با جمهوری اسلامی و نهایتاً سرکوب یا براندازی آن در این مصاف است. مسئولان کشور باید با درایت و هوشمندانه خود را وارد این مهلکه نکنند و از جنگ با این سه قدرت جهانی بپرهیزند وگرنه، نتیجه آن قابل پیش‌بینی نخواهد بود.
2. کانون‌های مقاومت: هدف دیگر همزمان باهدف اول، متلاشی کردن حزب‌الله و نیروهای مقاومت است که طبیعتاً به حمایت از ایران خواهند شتافت و آن‌ها با یک تیر هر دو نشان را خواهند زد؛ هم ایران و هم نیروهای مقاومت را.
3. روسیه: برای اینکه به روسیه نشان دهند که در معادلات سیاسی و نظامی جهان، هماورد غرب نیست و باید ضعف خود را بپذیرد، در سوریه که فعلاً تحت حمایت روسیه است، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم هیبتش را می‌شکنند. روسیه هم می‌داند که نمی‌تواند با قوای نظامی متحد آمریکا، فرانسه و انگلستان، یک‌تنه مقابله کند، لذا احتمالاً وارد یک بده و بستان خواهد شد تا هم ضعفش را بر ملأ نکند و هم به امتیازاتی دست یابد. در غیراین‌صورت کار به جنگی تمام‌عیار بین قدرت‌های غرب و شرق خواهد انجامید که اگر به جنگ جهانی سوم منتهی نشود، لااقل به شبه آن منجر خواهد شد.
4. شاید هم ‌پشت پرده بین قدرت‌های شرق و غرب هماهنگی شده باشد تا ایران را به مسلخ و مهلکه بکشند و از این ناجوانمردی‌های سیاسی در تاریخ کشورهای جهان و ازجمله در تاریخ ایران به‌وفور قابل‌مشاهده است.
5. آمریکا که از طریق برجام به اهداف همه‌جانبه‌اش نرسیده است، راه میان‌بر و سریع را در چند عملیات جنگ نظامی می‌بیند؛ لذا لااقل باید مواظب این صحنه خطرناک باشند و بر مذاکرات سیاسی و گفت‌وگوهای دمکراتیک پافشاری کنند تا رویارویی نظامی.
6. هر جنگی در هر گوشه جهان رخ دهد، بیشتر منافعش به کشورهای تولیدکننده سلاح می‌رسد و این جنگ هم مستثنا از این قلمرو نیست و بدین طریق کشورهای عربی و جهان سوم راحت‌تر دوشیده خواهند شد.
با توجه به اهداف پنهان فوق، مسئولان کشور ما باید هوشمندانه از این مرحله عبور کنند و خود را گرفتار جنگی طاقت‌فرسا نکنند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها