پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 5 فروردین 1392 ، 23 : 9

کد خبر : 1802

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

سال 91 چگونه بر شما گذشت ؟

محمد مهدی جعفری زاده : زمان > ظرف عمل و رفتارها و در بردارنده ي مجموعه ي....

<زمان > ظرف عمل و رفتارها و در بردارنده ي مجموعه ي اتفاقات ،‌حوادث و رخدادهاي تلخ و شرين است اما موقعي كه به عقب بر مي گرديم و به گذشته نگاه مي كنيم ،‌برخي سال ها براي اكثريت مردم ،‌شيريني بيشتر و برخي سال ها تلخي بيشتري داشته است .

معيارها و ملا‌ك هاي ما براي شيرين و تلخ بودن زندگي اجتماعي مان به <شرايط زندگي مان > پيوند خورده است .

هر سالي كه شرايط بهتري براي زندگي كردن فراهم شده ،‌براي مردم شيرينتر و هر زماني كه شرايط سخت تري بر مردم تحميل شده ،‌زندگي فردي و اجتماعي تلخ تري تجربه كرده اند .

سال 91 از اين لحاظ براي مردم ،سال خوب و شيريني نبود . شرايطي كه براي زندگي اجتماعي مردم فراهم شد ،‌بر زندگي خانوادگي و فردي اكثريت آن ها آثار نامطلوبي داشت . فشارهاي اقتصادي و گراني روز افزون و ساعت به ساعت، آرامش روحي و رواني همه را به هم ريخت .

 بعضي افراد توانايي تامين مايحتاج خانواده ي خود را نداشتند ، برخي از كار خود بيكار شده و بعضي ورشكسته شدند،‌برخي از پس بدهي هاي خود برنيامدند،‌لذا تار و پود خانواده ها و جامعه دچار تنش و تزلزل شد به نحوي كه تعداد بدهكاران بانك ها و افزايش آمار پرونده هاي دادگستري افزايش جرايم ذيربط ،‌خود گواه اين واقعيت تلخ بود .

در شرايط افزايش شديد تورم ، كشاورزان نتوانستند اقساط خود را بپردازند،‌ توليد كنندگان صنعتي در رديف بدهكاران و شكست خوردگان قرارگرفتند،‌كارمندان با حقوق ثابت در اداره زندگي خود با مشكل جدي مواجه شدند، كارگران در شرايط كاري و مالي نامناسبي قرار گرفتند ،‌جوانان براي ازدواج و خريد وسايل اوليه زندگي و طلا‌ي اندك واجاره منزل با بن بست روبرو شدند،‌واردات و صارات دگرگون شد ،‌خريد خودرو و مسكن از دسترس مردم خارج شد ،‌مواد خوراكي ،‌پوشاك ،‌دارو و درمان ،‌كالا‌هاي فرهنگي ،‌ابزارهاي ورزشي و تفريح با افزايش قيمت غير منتظره ،‌باعث نزاع در دل خانواده ها و درگيري مردم با يكديگر،  فروشنده با خريدار و كارمندان با ارباب رجوع گرديد،‌طلب كاران با بدهكاران ،‌كسبه جزء با عمده فروشان ،‌كارفرمايان با كارگران هر كدام به نوعي به تقابل و مشاجره مواجه شدند .

 بسياري از فعاليت هاي فرهنگي و هنري و تبليغاتي رو به تعطيلي رفت . از همه مهمتر اين كه به خاطر فشار مداوم بر اعصاب مردم ، بهداشت رواني آن ها در مخاطره قرار گرفت و به حداقل خود رسيد .

 اگر فرصت كرديد در جايي كه محل عبور و مرور مردم است براي دقايقي بنشينيد و قلم و كاغذ به دست بگيريد، به خوبي به چهره ي همه نگاه كنيد ،‌ببينيد كه چند نفر خوشحال و خندان هستند و چه تعدادي در لا‌ك خود فرو رفته و با عالم درون خود در حال نزاع و كشمكش مي باشند، آنگاه به آماري كه مدتي پيش وزير سابق بهداشت و روانشناسان گفتند مراجعه كنيد تا متوجه عمق ضرر و زيان روحي و رواني جامعه شويد .

 اميدواريم سال آينده ،‌اوضاع بهتر شود... شادكامي و بهروزي و شيرين ترين زندگي را در سال جديد برايتان آرزو مي كنيم ... عيدتان مبارك


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها