جمعه 31 فروردین 1403 4/19/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 28 مرداد 1397 ، 10 : 13

کد خبر : 18185

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

مدیریت 15 استان کشور را همزمان فلج نکنید * مصوبه عدم به‌کارگیری بازنشستگان، مصوبه خوبی است ولی «زمان» و «نحوه» انجام آن قابل نقد جدی است * کدام کشور در جهان سراغ دارید که «همزمان» نیمی از استانداران، مدیران کل و سفرایش را برکنار و افراد جدید را جایگزین کنند؟

اخیراً نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که افراد بازنشسته و ازجمله...

* مصوبه عدم به‌کارگیری بازنشستگان، مصوبه خوبی است ولی «زمان» و «نحوه» انجام آن قابل نقد جدی است.
* کدام کشور در جهان سراغ دارید که «همزمان» نیمی از استانداران، مدیران کل و سفرایش را برکنار و افراد جدید را جایگزین کنند؟ هر طرح و یا لایحه‌ای که می‌خواهد مطرح شود باید همه جوانب آن سنجیده شود. چه‌بسا طرح و یا لایحه‌ای ازنظر محتوایی بسیار خوب و مفید باشد؛ ولی اگر در «زمان خودش» تصویب نشود و یا در «روش و نحوه تصویب آن» نکات ظریف و اثرگذار مدنظر قرار نگیرد، خسارات و آسیب‌هایی که به جامعه وارد می‌آورد، بسیار بیشتر از عدم تصویب آن باشد.

اخیراً نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که افراد بازنشسته و ازجمله استانداران، معاونان استاندار، مدیران کل و سفرای کشور، پس از بازنشستگی اجازه ادامه کار در مسئولیت‌های دولتی را ندارند.
بسیار جای تعجب است که در بین نمایندگان مجلس افرادی پیدا نشوند که بگویند اگر از امروز قراربر، برکناری استانداران بازنشسته باشد و دو ماه بعد بخواهند همگی همزمان از مسئولیت‌شان کنار روند با پیامدهای زیر چه باید کرد:
1. از آن لحظه به بعد مدیران دستگاه‌های تحت امر چنین استانداری، در مدت این دو ماه، دیگر به‌طورجدی به دستورات او عمل نخواهند کرد و صرفاً با گفتن «چشم» فرصت‌ها را می‌سوزانند. برای کشورهای پیشرفته «یک دقیقه» هم مهم است؛ ولی برای کشور ما «دو ماه و چند ماه»، ارزشی ندارد و به‌راحتی فرصت‌ها را هدر می‌دهند.
2. خود شخص استانداری که می‌داند دو ماه بعد باید حتماً خداحافظی کند، دیگر نمی‌تواند به برنامه‌های درازمدت و استراتژیک فکر کند و با همه تعهدی که دارد، ولی این مدت کوتاه را صرف امور غیراستراتژیک خواهد کرد و خطر روزمرگی استان را تهدید خواهد
کرد.
3. مدیران کلی که با این مصوبه، چند ماه بعد برکنار خواهند شد نیز در اداره خود کم اثر و شاید بلااثر می‌شوند و لذا بخشی از پروژه‌های ادارات عملاً از رونق و پیگیری جدی بازخواهند ماند.
4. سفرایی که در کشورهای مختلف مشغول فعالیتند از زمانی که کشور میزبان متوجه تعویض عن‌قریب آنها می‌شوند، فتیله مراودات و پیگیری‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را پائین خواهند کشید و ضررهای زیادی به کشور مربوطه وارد خواهد آمد.
* سؤال: چگونه باید این مصوبه، مطرح، تصویب و اجرا می‌شد که جلوی این‌همه آسیب‌ها گرفته شود؟
پاسخ این است که معمولاً چنین طرح‌ها یا لوایحی، ابتدا در جلسه غیرعلنی و غیررسمی مجلس بین نمایندگان و هیئت دولت مطرح می‌شود و اگر عزم نمایندگان برای تصویب آن جدی باشد به‌طور محرمانه به دولت شش ماه یا یک سال وقت می‌دهند که ابتدا افراد بازنشسته را در دستگاه‌های مشمول طرح یا لایحه، شناسایی و به‌تدریج نیروهای جدید را جایگزین آنها کند و پس از جایگزینی کامل، چنین مصوبه‌ای در صحن علنی مجلس مطرح و به تصویب می‌رسد تا هیچ اتفاق غیرمنطقی در مدیریت امور کشور رخ ندهد.
این ملاحظات مدیریتی و علمی که متأسفانه لحاظ نمی‌شود و به‌طور ناگهانی با مصوبه‌ای، نیمی از مدیران استان‌ها را با تصمیمی عجولانه، غیرمنتظره و ناگهانی مواجه می‌کنند، شوک بدی به بدنه اجرایی کشور وارد می‌شود و برای ماه‌ها، پشتوانه مدیران فرومی‌ریزد. این ضعیف‌ترین روشی است که نمایندگان مجلس ما اتخاذ کردند.
اما ازنظر «زمان» طرح و تصویب آن، در شرایطی که همه اقتصاد کشور به‌هم‌ریخته و امواج اعتراضات مردمی در گوشه و کنار کشور تکرار می‌شود، تعویض نیمی از مدیران استان‌های کشور و آمدن افراد جدید که تجربه‌ای در آن استان ندارند، اوضاع را بغرنج‌تر می‌کنند.
در استان فارس نیز با مطرح شدن بازنشستگی استاندار، همه پروژه‌ها و طرح‌ها و برنامه‌های استان با سستی مواجه می‌شود و حدود 2 ماه اکثر امور اداری و اجرایی معلق می‌ماند. استانی که در یک سال گذشته مرتب با بحران در بحران و اعتراضات و تجمعات مردمی همراه بوده و استاندار باید محور حل‌وفصل آنها باشد، حال باید در این شرایط ویژه چگونه اداره شود؟
استاندار جدید تا بخواهد لیست مشکلات مردم شهرستان‌ها و مرکز استان را مطالعه کرده و با همه نقاط استان و ضعف‌ها و قوت‌هایش آشنا شود حداقل 4-5 ماه طول می‌کشد و این فرصت‌ها نیز از بین خواهد رفت.
پیشنهاد می‌شود جهت پیشگیری از این آسیب‌ها و صدمات که به 15 استان کشور (نیمی از کشور) وارد خواهد آمد یک فرصت شش‌ماهه به این 15 استاندار داده شود و استانداران جدید در سمت معاون آنها قرار گیرند تا با انتقال تجارب و تسلط فرد جدید بر اوضاع استان، با روشی علمی و منطقی این تعویض‌ها صورت گیرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها