پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 13 خرداد 1392 ، 37 : 7

کد خبر : 1952

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

مناظره ي كانديداها يا مسابقه ي هفته؟ !

محمد مهدی جعفری زاده :مناظره از باب مفاعله به معناي نظر به نظر ، نظر در مقابل نظر ، ارائه نظر و نقد مقابل آن، ...

مناظره از باب مفاعله به معناي نظر به نظر ، نظر در مقابل نظر ، ارائه نظر و نقد مقابل آن، موشكافي كردن دو نظر برابر هم ، بحث و بررسي دو نفر در ارزيابي نظر يكديگر و نهايتا بر ملا‌ شدن نقاط ضعف و قوت دو يا چند نفر كه هر كدام مدعي ديدگاه و نظراتي هستند ، مي باشد .

آن چه در مناظره شرط اصلي است اين كه طرفين بدون تشريفات و رودربايستي و صرفا بر مبناي كشف حقيقت و پيراستن نظر طرف مقابل، هيچ نقطه ي مبهم و تاريكي را بدون بحث و بررسي رها نكنند .

اهميت مناظره آن گاه خيلي مهم تر و حساس تر مي شود كه بخواهد مبناي انتخاب يك ملت قرار گيرد و در بين كانديداهاي رياست جمهوري يكي برگزيده شود و براي 4 سال سرنوشت كل مردم را به دست او بسپارند .

در كشورهاي اروپايي و آمريكا حدود شش ماه در تلويزيون هاي خصوصي، نامزدهاي رياست جمهوري با هم مناظره ي جدي و چالشي مي كنند آن هم به اين سبك كه در هر برنامه  ي تلويزيوني فقط به يك موضوع مهم مي پردازند . مثلا‌ يك جلسه فقط در مورد اشتغال ، يك جلسه بيمه ، يك جلسه بهداشت ، يك جلسه آزادي رسانه ها و ... اين قدر كانديداها در معرض شديدترين مناظرات قرار ميگيرند كه مردم با اطلا‌عات فراوان و دست پر بتوانند با نگاه به همه ي ابعاد برنامه هاي كانديداها و با آگاهي كامل ، رئيس جمهور خود را انتخاب كنند .

در كشور ما اين مدت زمان به سه هفته محدود مي شود ، كه فرصت بسيار كمي است .بدتر از آن اين است كه  در اين شرايط تنگ زماني ،  چون صدا و سيماي خصوصي نداريم و همه فقط در انحصار صدا و سيماي دولتي است ، كار به جايي مي كشد كه مناظرات با دهها عيب و اشكال مواجه مي شود .

از عيب و ايرادهاي مناظرات چهار سال پيش و بي پاسخ ماندن اتهامات و اهانت به افراد و شخصيت هاي مشهور و فرصت ندادن به آنها  براي  دفاع از خود و قرباني شدن اخلا‌ق به پاي سياست كه بگذريم، امسال نحوه برگزاري مناظره ي كانديداها ، به مسابقه ي هفته و تست كنكور و روانشناسي تصاوير  بيشتر شبيه بود تا مناظره . چيزي كه حتي اگر بين دانش آموزان مطرح مي شد با خنده و تمسخر آنها روبرو مي شد.  اين مناظره با شاِن و جايگاه كانديداهاي رياست جمهوري و تماشاگران تلويزيون ،كه يك ملت فهيم هستند، منافات داشت . همان طور كه بيان شد هر  هشت كانديدا به آن معترض بودند و مردم كه در مقام انتخاب كننده هستند معترض تر .

روش صحيح مناظره اين است كه يك مشكل و معضل اقتصادي مطرح و  از كانديداها ،راه حل خواسته شود ، سپس هر كانديدايي به رد يا قبول نظر وي بپردازد و اين عمل ، اين قدر مرحله به مرحله جلو برود تا مشخص شود هر كانديدايي چقدر اهل شعار است و چقدر برنامهي حساب شده و قابل عمل دارد. اين علمي ترين روش مناظره است .

اين كه يك كانديدا پشت تريبون رود و يك سوال به قيد قرعه از او سوال شود و 3-2دقيقه به آن جواب دهد، سپس كانديداهاي ديگر هر كدام به مدت 90 ثانيه، هم بخواهند آن را نقد كنند و هم نظر خود را بيان دارند ، با هيچ عقل و منطقي امكان پذير نيست . بدتر از آن مرحله ي دوم به اصطلا‌ح مناظره بود كه جوابها خيلي كليشه اي در حد  بلي / خير ، يا انتخاب گزينه الف - ب - ج و يا شرح ديدگاه هر كانديدا در مورد يك عكس بود؟

با اين روش ضعيف ِسيما ، به نام مناظره ، مردم و كانديداها را سر كار گذاشتند و وقت همه را تلف كردند !


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها