یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 5/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 30 مرداد 1392 ، 18 : 8

کد خبر : 2106

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

روز خبرنگار و تجدید پیمان دفاع از حقوق مردم

محمدمهدی جعفری زاده/ اگر بگوییم در جامعه ، همه ی مردم ، قابل احترام هستند ، حرف گزافی نزده ایم ولی در بین این محترمین ، منطقی است که برخی بنا به میزان خدمت بیشتر و...

اگر بگوییم در جامعه ، همه ی مردم ، قابل احترام هستند ، حرف گزافی نزده ایم ولی در بین این محترمین ، منطقی است که برخی بنا به میزان خدمت بیشتر و حساس تر و سخت تر ، از احترام بیشتری برخوردار باشند.

در میان این اقشار که در درجات احترام بیشتری واقع شده اند ، خبرنگاران و روزنامه نگاران جایگاه ویژه ای دارند. در تمام نقاط دنیا ، همه ی مردم با هر مرام و اعتقادی ، خبرنگاران و روزنامه نگاران را پرچمدار آگاهی بخشی ، عدالت طلبی و مدافع حقوق خود می دانند و به عنوان ملجا و پناه گاه به آن ها روی می آورند. به عبارتی دیگر آن گاه که مردم فریادشان به جایی نمی رسد و احساس عجز و ناتوانی در مطالبه ی حقوق شان می کنند و نهادهای قانونی و اداری را ناکارا در برآورده کردن خواسته های قانونی شان می­دانند، سراغ مطبوعات و رسانه های جمعی می روند . لذا خبرنگاران باید در مقابل افراد و مراکز قدرت ، با تمام توان از حقوق مردم دفاع کنند. این ویژگی در عصر جدید ، انسان را به یاد پیمان زیبای پیامبر اسلام (ص) در دوران جوانی و قبل از بعثت می اندازد که با تعدادی از جوانمردان مکه جهت دفاع از ضعفا و مظلومان ، پیمان حلف الفضول را منعقد کردند تا در سایه غیرت و شهامت آنان ، مردم ضعیف و بی کس پایمال نشوند و به آرامش برسند.

مطبوعات نیز همین نقش را در سطحی گسترده تر و در لایه های بالایی تا لایه های زیرین اجتماع به عهده دارد و صد البته با هزاران خطر و تهدید و تطمیع مواجه می شود.

حرفه ی مطبوعاتی ، دائما با انواع فشارهای روحی  و استرس های روانی و کاری روبروست و بر خلاف بقیه مردم که در پرتو شغل خود به آب و نانی می رسند و از منافع آن بهره مند می گردند ، اینان حتی آب و نادی عادی شان که هیچ ، بلکه حتی جان شان هم به خطر می افتد و برای دفاع از مردم ، باید هر نوع خطری را بپذیرند.

 آری ، این شرایط و ویژگی ها باعث شده است که مردم و جامعه بشری برای خبرنگاران و اصحاب مطبوعات رو رسانه ، احترام فوق العاده ای قائل شوند. به امید روزی که همه خبرنگاران در سراسر جهان ، بدون هیچ دغدغه­ای و با آزادی کامل بتوانند در جهت آگاهی بخشی و احقاق حقوق مردم و عدالت طلبی ، قلم بزنند و هیچ مانع و مزاحمی نداشته باشند .

17 مرداد روز خبرنگار را به همه خبرنگاران و روزنامه نگاران به ویژه به همکاران عزیز و سربلند و تلاشگرمان در روزنامه طلوع تبریک می گوییم و برای آنان سلامتی توام با موفقیت روز افزون در انجام رسالت پیامبر گونه شان را از خداوند علیم مسالت داریم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها