پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 16 بهمن 1392 ، 18 : 14

کد خبر : 2254

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

طلوع؛ در سالروز تولدش

18 بهمن ماه هر سال، یادآور تولد طلوع برای همه کسانی است که در 19 سال گذشته با برگ برگ طلوع همراه و همفکر بوده و لحظه­ ای آن را رها نکرده ­اند.

18 بهمن ماه هر سال، یادآور تولد طلوع برای همه کسانی است که در 19 سال گذشته با برگ برگ طلوع همراه و همفکر بوده و لحظه­ ای آن را رها نکرده ­اند.

جلوه ­های معرفت و تشعشعات اندیشه و گستردگی افق بینش انسان­ها، به طور عمده  نشأت گرفته از »قلم «است. هر چه قلم نویسندگان، بدون وابستگی و با آزادی کامل بر سینه کاغذ حرکت کند، استعدادهای خدادادی انسان، عمیق­تر به منصه­ ی ظهور می­رسد و پیشرفت و تکامل جامعه بشری، رونق زایدالوصفی به خود می­گیرد.

مطبوعات به عنوان یکی از مؤثرترین ابزار آگاهی، رشد، پیشرفت و اوج گرفتن مردم در گردنه­ های سخت زندگی، ارزش بی­ بدیلی دارد. مردم از طریق مطبوعات هم از اخبار و رویدادهای اطراف خود آگاه می­شوند، هم مشکلات و کمبودهای خود را به امید مشکل گشایی مطرح می­کنند، هم با مطالعه­ ی مقالات، تحلیل­ها، دیدگاه­ها و... به مقایسه­ ی افکار و اندیشه­ های نهفته در جامعه­ می­ پردازند و هم راه­ های برون رفت از مشکلات در محافل و مجالس جمعی و خانوادگی و دوستانه به بحث و بررسی می­گذارند.

تعامل خوب فضای مجازی با رسانه­ های مکتوب همچون کتاب و مطبوعات در گسترش جهانی اندیشه­ ها کمک شایانی کرده است. به طوری که امروزه هر نشریه­ ای از طریق سایت اینترنتی خود، در اختیار همه مردم در سراسر جهان قرار گرفته و بعد مسافت و مرزهای جغرافیایی عملا مفهوم خود را در اطلاع رسانی از دست داده است.

اما فعالیت مطبوعاتی از جهات مختلف بسیار استرس زا، پرهزینه و سنگین است:

1- از جهت اجرایی؛ جمع آوری مطالب، ویرایش، گزینش، تایپ، صفحه آرایی، چاپ و توزیع آن بسیار استرس زا، پردغدغه و سخت است. آخرین جزء این مرحله که توزیع است با توجه به ضعف شدید پست و مشکلات موزعین، از همه وقت گیرتر و تنش زاتر است. تایپ یک کلمه یا جمله­ ی غلط، اعتراضات عدیده و گاهی مشکلات حقوقی و قضایی به بار می­ آورد، چاپ روزنامه و کیفیت و سرعت آن نیز یکی از مشکلات دایمی اصحاب مطبوعات است.

2- از جهت مالی؛ گرانی روزافزون کاغذ، خدمات چاپ، تلفن، فاکس، اینترنت، حمل و نقل، پست، و سایر هزینه­ های جاری و روزمره، فرصت فکر کردن و خلاقیت را از مسئولان مطبوعات سلب کرده است.

سال 1374 که طلوع شروع به انتشار کرد، کاغذ کاهی روزنامه­ ای هر کیلویی 4 تومان توسط دولت و 20 تومان در بازار آزاد فروخته می­شد و امروز کیلویی 3500 تومان در بازار شیراز فروخته می­شود و مطبوعات ناچارند جهت جلوگیری از تعطیلی، آن را به هر قیمتی خریداری کنند! کاغذ فکس هر حلقه­ ای از 150 تومان به 4000 تومان رسیده، هزینه پست هر نسخه روزنامه که تا 3 سال پیش 20 تومان بود امروز از 180 تومان به بالاست.

به همین ترتیب همه­ ی افزایش قیمت­ها را محاسبه کنید تا ببینید که مسئولان مطبوعات باید چگونه آن را جبران کنند! آیا می­توان روزنامه­ ای که سال 1374 هر نسخه 20 تومان بوده، امروز 3500 تومان فروخت تا حداقل جبران فقط افزایش قیمت کاغذش شود؟

3- از جهات سیاسی، اجتماعی، علمی، ورزشی و... نیز هر کدام تبعات و مشکلات مخصوص به خود را دارد.

با این اوصاف ببینید مدیران مسئول مطبوعات چگونه روزگار را می­گذرانند!

در پایان همزمان با تبریک ایام الله دهه­ ی فجر انقلاب اسلامی و پیروزی مردم عزیزمان در 22 بهمن 57، 18 بهمن سالروز انتشار روزنامه طلوع را به همه همکاران عزیز، اعم از اعضای محترم هیأت تحریریه، خبرنگاران، نویسندگان، کارکنان، همکاران افتخاری، توزیع کنندگان، مراکز فروش، عوامل چاپخانه و لیتوگرافی، هنرمندان و شعرا، خوانندگان و مشترکین محترم و همه کسانی که به هر نحوی در انتشار این روزنامه نقش دارند، تبریک عرض نموده، متواضعانه زحمات خالصانه آنها را قدر می­نهم و برای همگان، زیباترین لحظات را از خداوند لوح و قلم آرزو دارم.

 


ارسال دیدگاه Post comments


comment

عبدالنّبی سلامی

درود بر مسئولان گرانقدر و کارکنان ارجمند روزنامۀ وزین طلوع. ضمن تبریک هجدهمین سالروز نشر روزنامه، به تمامی دوستان دست اندرکار، به ویژه جناب آقای جعفری زاده عزیز خسته نباشید و خدا قوت می گویم. امیدوارم با تمام مشکلات سر راه، همچنان مصمم و استوار به ادامۀ راه انتشار همت ورزید و در جهت اطلاع رسانی از هیچ کوششی فروگذار نکنید، زیرا جامعه تشنۀ آگاهیست. پاینده و برقرار باشید. ------------------- سلام بر شما عزیز بزرگوار ، از لطف و حمایت شما متشکریم . تا افراد قدردانی همچون شما وجود دارد با همه سختی ها مبارزه می کنیم و به مردم خدمت می کنیم.

1392/12/13

آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها