پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403 4/25/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 28 اسفند 1392 ، 46 : 9

کد خبر : 2267

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

به امید اصلاح در سال جدید؛ زشتیها و زیباییهای جامعه ما

جامعه مطلوب و رو به کمال، جامعه­ ای است که سال به سال و نوروز تا نوروز، از زشتی­هایش بکاهد و بر زیبایی­هایش بیفزاید.

جامعه مطلوب و رو به کمال، جامعه­ ای است که سال به سال و نوروز تا نوروز، از زشتی­هایش بکاهد و بر زیبایی­هایش بیفزاید. هیچ جامعه­ ای نیست که هیچ نوع زشتی در آن نباشد و در همه زوایا و بنیان­هایش، زیبایی مطلق وجود داشته باشد اما مهمترین شاخصه­ی ارزیابی زشتی و زیبایی جوامع، درصد زشتی و زیبایی­ های موجود در آن است.

لازم نیست حتما درصد زشتی­ها بیش از 50 درصد باشد تا جامعه­ ای را زشت بدانیم، بلکه به جهت مخرب بودن زشتی­ها، گاهی مواقع حتی ده درصد زشتی با توجه به نوع آن، جامعه­ ای را در منظر جهانیان زشت و کریه و منفور می­کند. همچنان که در یک بدن زیبا که ظاهری خوب دارد گاهی مواقع یک عیب حساس در صورت، کل زیبایی­های آن را تحت الشعاع قرار داده و آن را زشت جلوه می­دهد.

اما به سراغ جامعه خودمان برویم و تعدادی زشتی و زیبایی­هایش را به امید اصلاح، مطرح کنیم سپس قضاوت کنیم که در اطراف ما بیشتر زشتی­ها مردم را آزار می­دهد یا زیبایی­ها آنها را آرام می­کند!

*برخی زشتی­های جامعه ما

برخی زشتی­ها در جامعه­ ی ما وجود دارد که اعصاب مردم را زیر ضربات خود می­گیرد و آرامش و آسایش را از آنها سلب می­کند و این فشارهای عصبی، مشکلات جسمی و روانی متعددی را در مردم بازتولید می­کند. از جمله:

1- بدقولی­ها

با هر صنف و قشری که سر و کار دارید، بدقولی­های آنها، برنامه­ های شما را به هم می­ریزد، وقت و عمر شما را تلف می­کند، شما را خسته و دایم چشم به ساعت، معطل نگه می­دارد، برخی از کارهای دیگرتان را تعطیل کرده و باعث می­شود شما هم ناخواسته و برخلاف میلتان به قول­هایی که به دیگران داده­اید، نتوانید عمل کنید، لذا هم بدقولی دیگران اعصابتان را به بازی می­گیرد و هم بدقولی خودتان که به خاطر بدقولی دیگران تولید شده است، روح­تان را می­ آزارد. تعمیرکار لوازم خانگی که قرار بوده صبح اول وقت به منزل شما بیاید، تا بعد از ظهر شما را بلاتکلیف می­گذارد و بسیاری از قول­ها و برنامه ­های شما را نابود می­کند، کارمندان و مسئولان ادارات دولتی و شرکتهای خصوصی، مطب پزشکان، بناها، فروشندگان کالاهای ریز و درشت، خریداران، رانندگان، همسایگان، اقوام، دوستان و... بدون استثنا، همه­ ی اقشار مردم، کم و بیش، دچار این بلای دلخراش هستند.

2- عدم وفاداری به عهد و پیمان و قرارداد

طرف مقابل شما قرارداد امضا می­کند اما به راحتی امضایش را زیر پا می­گذارد؛ چک می­دهد، وصول نمی­شود؛ قرض الحسنه می­گیرد، در بازپرداخت آن احساس تعهد نمی­کند؛ ضامن بانکی او می­شوید، شما را گرفتار می­کند؛ به او اعتماد می­کنید و امانتی را به او می­سپارید، در آن خیانت می­کند؛ تعهدی به شما می­دهد، از اجرای آن سر باز می­زند و... با اینکه قرآن ما را امر به وفاداری به عهد و پیمان می­کند: اوفو بالعقود

3- نفاق و دورویی

از تعارفات عادی گرفته تا مخفی­ ترین لایه­ های درونی مردم، تناسبی با رفتارهای ظاهری­شان ندارد به همین خاطر ظاهر و باطن افراد بر یکدیگر منطبق نیست و هیچکس مطمئن نیست که افراد در غیاب­شان، همان رفتاری را دارند که در حضورشان نشان می­دهند. گاهی رفتار صادقانه شما را با مکر و حیله پاسخ می­دهند و لذا به دنبال نفاق و دورویی، خصلت­های زشت دیگری مانند سخن چینی، غیبت، بزرگ نمایی، کوچک نمایی، دور زدن، تخریب شخصیت، دروغگویی وغیره تولید می­شود و همانند سم مهلک در جامعه گسترش می­یابد. اینها نیز همگی خلاف آیات قرآنی است و ما نیز ادعای مسلمانی داریم.

4- بدزبانی، فحاشی و توهین

متأسفانه برخی مردم در امور روزمره همچون هنگام رانندگی، صفوف مختلف، موقع خرید و فروش، در مسایل شغلی، در روابط خانوادگی و همسایگی، هنگام ورزش و تفریح، در عزاداری و عروسی، و خلاصه در همه جا به یکدیگر می­پرند، فحش می­دهند، سخن ناحق و زور می­گویند به نحوی که بعضی مواقع یک فحش و سخن زشت، باعث درگیری شدید و حتی قتل می­شود. در حالی که در قرآن مجید بارها بر قول و سخن پسندیده تأکید شده است: قولو قولاً سدیدا - قولوا للناس حسنا

5- بدخواهی، حسادت و بخل

متأسفانه خصلت بدی که در اکثریت مردم ما نهادینه شده این است که از پیشرفت و ترقی دیگران، احساس شادمانی ندارند بلکه حسادت می­ورزند. دوست دارند که یکی زمین بخورد، بخل و حسادت که در قرآن بارها از آنها مذمت شده، در وجود اکثریت مردم، ریشه دوانیده و آثار و تبعات آن شامل: ترس مردم از پیشرفت، داشتن اولاد، مال و ثروت، علم و تخصص و غیره شده و دایم باید برای رفع بلا و چشم بد، صدقه بدهند، اسفند دود کننده، بترسند، بلرزند و...!

6- سوء ظن، گران فروشی و کم فروشی، تقلب و غش در معامله، کاستن از کیفیت کالا و خدمات، فریب کاری، افزایش آمار سرقت، کلاهبرداری، طلاق، بیکاری، بدحجابی، سخت گیری در امر ازدواج و... که مجال طرح و بررسی و ریشه یابی آنها نیست، نیز از جمله زشت­های دیگر جامعه ماست که بهداشت روانی و سلامت جسمانی و نشاط و شادابی زندگی را از مردم سلب نموده است.

* برخی زیبایی­های جامعه ما

در جامعه ما در کنار زشتی­ها، زیبایی­هایی هم به چشم می­خورد که اگر چه بسیاری از آنها از افتخارات ماست ولی نباید به پای زشتی­ها، قربانی شود و از اثر بیفتد.

1- وجود عواطف انسانی و صله رحم: گرچه به مرور زمان، رونق آنها کم شده ولی هنوز بازتابهایی در برخی از زوایای زندگی ما دارد.

2- پای بندی به خانواده: باز گرچه در سالهای اخیر، بنا به دلایل مختلف، طلاق و از هم پاشیدگی خانواده­ های جوان افزایش یافته ولی اکثریت به آن وفادارند. بی بند و باری و لاقیدی در خانواده ­ها کمتر به چشم می­خورد ولی رگه­ هایی از آن خصوصا در نسل جدید قابل مشاهده است که از القائات شبکه­ های تلویزیونی بیگانه و مانند آن است.

3- ایثار و از خودگذشتگی: که اوج آن در زندگی شهدای عزیز و خانواده­ های آنان و ایثارگران به وضوح قابل مشاهده است و این افتخار تا به ابد بر تارک جامعه­ ی ما، نورافشانی می­کند ولی آیا ما نیز مانند آنان ایثار و گذشت در زندگی اجتماعی داریم؟ چند درصد افراد جامعه این چنین هستند؟

4- اعتقادات و ارزشهای دینی: دین ما عالی ولی دینداری ما ضعیف است. در دینداری دچار افراط و تفریط هستیم. پای بندی همگان به آموزه­های قرآنی و احکام دین کم است ولی صفر نیست و این جای امیدواری است که شعله­ های دینداری خاموش نشده است. وجود مساجد، تکایا، حسینیه ­ها و پاس داشت مناسبت­ های مذهبی، این امیدواری را تقویت می­کند ولی فرصت زیادی برای حفظ آن، با توجه به تبلیغات گسترده جهانی علیه اسلام و خصوصا تشیع، نداریم و باید با شیوه­ های دلچسب­تر و جدیدتر به تقویت باورهای مذهبی مردم و نشان دادن الگوی عملی و قابل قبول بپردازیم.

5- زیبایی­های دیگری نیز وجود دارد که در جای خود باید مورد مداقه و بررسی قرار گیرد.

نتیجه: اینکه ما باید سال به سال سعی در رفع زشتی­ها داشته باشیم و بر زیبایی­های جامعه بیفزاییم، آیا این گونه بوده­ ایم؟

روزنامه طلوع به یاری خداوند در سال 93، سعی می­کند ستونی به همین نام »زشتی­ها و زیبایی­های جامعه ما «ایجاد کند که مردم عزیز ما، خصوصا اهل قلم، هر آنچه از این زشتی­ها و زیبایی­ها که به صورت روزمره مشاهده می­کنند برای این ستون ارسال کنند تا با هشدارهای پی در پی، شاهد تلاش همگانی در رفع زشتی­ها و افزودن بر زیبایی­ها باشیم. اینکه این ستون چقدر دوام بیاورد و تا چه میزان موفق شود به همکاری عموم بستگی دارد. امید آن که سال آینده، سالی پربار، پرنشاط، پر موفقیت و اوج یابنده در همه­ ی سطوح برای ملت ایران و سایرین باشد. عیدتان مبارک


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها