شنبه 8 اردیبهشت 1403 4/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

پنج شنبه 27 مرداد 1390 ، 31 : 12

کد خبر : 455

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

ارتباط با چه کسی؟

بنا به نظر اکثر دانشمندان علوم اجتماعی و انسانی، تنها موجودی که براساس ذات و نیازش، در محور ارتباطات و ...

 بنا به نظر اکثر دانشمندان علوم اجتماعی و انسانی، تنها موجودی که براساس ذات و نیازش، در محور ارتباطات و شبکه تعاملات اجتماعی قرار دارد، انسان است. این ارتباط سبب رشد و نموّ و تکامل او از یک طرف و باعث فساد و تباهی و سقوط او در جهت مخالفش میشود. یعنی ارتباطات مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... هر کدام آثاری بر روی انسان دارد که با توجه به خواستهها و نیات و اندیشههای طرفین ارتباط، میتواند مفید یا مضرّ به حال انسان باشد.

هنر انسان در این شبکههای گستردهی ارتباطی این است که بتواند این ارتباطات را در جهت و سمتی هدایت کند که به افزایش ارزش و اعتبار او نزد خدا و خلق خدا منجر شود.

گاهی انسان در برخورد با دیگران از آنها ادب، تربیت، علم، اخلاق، جوانمردی، معنویت و پاک زیستن میآموزد و در منظر اجتماع شخصیتی محبوب، مطلوب و مقبول میشود، به نحوی که کردار، گفتار و پندارش برای دیگران درس، الگو و سرمشق شده و همه از او به نیکی و زیبایی یاد میکنند. این شیوهی پسندیده، بدون شک، در میان شبکههای ارتباطی با دیگران شکل میگیرد و اگر فرد از اول تا آخر عمرش تنها زندگی کند، هیچگاه به این درجه از بلوغ و رشد شخصیتی، عقلی، معرفتی و اجتماعی نایل نمیگردد.

اما چنانچه انسان در ارتباط با دیگران از آنها بیادبی، اعتیاد، سرقت، کلاهبرداری، خیانت، سوء ظن، تکبر، تهمت، دروغ و دغل، پایمال کردن حقوق مردم و... را یاد بگیرد و صفات منفی و ناپسند در خود پرورش دهد، در این صورت نیز به اندازهای شتاب سقوط و انحطاطش زیاد میشود که اگر از اول تا آخر عمرش به تنهایی زندگی میکرد، هیچ گاه به این حدّ سقوط نمیکرد.

نتیجه اینکه ما در همه نوع ارتباط باید به عاقبت و نتیجهی آن بیندیشیم و جهت گیری خود را به سمت صعود یا سقوط مشخص کنیم.

در این راستا نیز نباید خود را فریب دهیم. چه بسا بعضی از ارتباطات حتی مذهبی که سر از انحراف وحشتناک بیرون میآورد، چه ارتباطات سیاسی و گروهی و حزبی که آبشخور گناهان متنوع میشود، چه ارتباطات اقتصادی که سر از ربا و گران فروشی و... درمیآورد و همچنین سایر ارتباطات که میتواند ظاهر آن موجه ولی باطنش غیرموجه و باطل باشد.

در این ماه مبارک رمضان که ماه خودسازی و کمال است، از خداوند بهترین نوع ارتباط با دیگران را میطلبیم که یقیناً زیباترین نوع ارتباط، ارتباط با خودش میباشد.

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها