شنبه 8 اردیبهشت 1403 4/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

پنج شنبه 3 شهریور 1390 ، 28 : 8

کد خبر : 470

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

از حاشیه به متن و از متن به حاشیه

محمدمهدی جعفری زاده/ همه کسانی که با تاریخ سر و کار دارند، میدانند که در دنیای سیاست، ...

 همه کسانی که با تاریخ سر و کار دارند، میدانند که در دنیای سیاست، سیاستمداران گاهی از »حاشیه«به »متن«و زمانی از »متن« به »حاشیه«رانده شدهاند. طبیعت کار سیاسی و مدیریتهای اجرایی به گونهای است که اکثریت سیاسیون و مدیران، جا عوض میکنند و در پروسه »قدرت«جابجا میشوند.

فرق دنیای قدیم و جدید این است که در گذشته کسانی که در »متن«قرار داشتند خیال میکردند جایگاهشان ابدی است و لذا با هرگونه آوایی که خبر از رانده شدن آنها به حاشیه میداد، به شدت و حدت برخورد میکردند.

اما امروزه در کشورهای پیشرفته همه کسانی که در متن قرار دارند، پذیرفتهاند که باید پس از مدتی به حاشیه بروند و لذا این امر را نه غیرطبیعی، بلکه کاملا طبیعی و مفید برای خود و جامعه میدانند. در این کشورها هیچکس به فکر جایگاهی همیشگی و ثابت نیست بلکه اجازه میدهند که دیگران نیز آن جایگاه را تجربه کنند و لذا تعداد افراد باتجربه و کارکشته در جایگاههای سیاسی و مدیریتی زیاد است و هرکدام با تکیه بر دورانی که در متن بودهاند، حاشیه نشینی را نه انزوا، بلکه استفاده مجدد و بهینه از توانایی خود میدانند. هیچکس در این چرخه، خود را حذف شده و بیمصرف احساس نمیکند، حتی احساس کم مصرف بودن هم نمیکند.

مثلا اگر فردی زمانی رییس جمهور بوده و حالا جایگاه پایینتری دارد، احساس کم مصرفی نمیکند. همگی به نوعی در تقویت سیستم اجتماعی و سیاسی جامعه خود مشغول به کار و تلاش و فایده رسانی هستند.

در گذشته کسانی که در متن بودند از ترس اینکه نکند به حاشیه رانده شوند و یا حذف فیزیکی یا شخصیتی شوند، هر ندای منتقدی را در گلو خفه میکردند، چشمان نزدیکان خود را از حدقه درمیآوردند، آنها را به زندان میافکندند، میکشتند و به صورتهای مختلف ترس خود را از »به حاشیه رانده شدن«نشان میدادند.

لذا همیشه ضرب و جرح و قتل و کشتار به صورت فردی و جمعی در این کشورها حکمفرما بود و پیامد آن، کودتاها، انقلابها، آشوبها، کشمکش و هرج و مرجهای اجتماعی بود. اما امروز به برکت تفکر نوین، این شرایط در کشورهای توسعه یافته تا اندازه زیادی از بین رفته است.

در کشورهای صنعتی و پیشرفته از صد و چند سال پیش تاکنون، دیگر کودتا، انقلاب و حرکتهای برانداز نظامهای سیاسی دیده نشده و همه مطالبات و رقابتها به پذیرش اصل طبیعی تغییر جایگاه از متن به حاشیه شکلی منطقی و آرام به خود گرفته است.

پیش بینی دانشمندان علوم اجتماعی و علوم سیاسی این است که در آینده سراسر دنیا به این جهت راه خواهند پیمود و چرخه »از متن به حاشیه«به عنوان اصلی منطقی جلوی بسیاری از ناآرامیها را خواهد گرفت.

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها