پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 9 اردیبهشت 1394 ، 10 : 19

کد خبر : 7638

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

نظام مالیاتی چه موقع در اقتصاد ما، نقش مثبت دارد؟

حتما شنیده­ اید یا خوانده­ اید که در کشورهای غربی، نظام مالیاتی نقش بسیار پررنگ و دامنه ­داری در اقتصادشان دارد و اشخاص حقیقی و حقوقی از پرداخت مالیات استقبال می­کنند.

حتما شنیده­ اید یا خوانده­ اید که در کشورهای غربی، نظام مالیاتی نقش بسیار پررنگ و دامنه ­داری در اقتصادشان دارد و اشخاص حقیقی و حقوقی از پرداخت مالیات استقبال می­کنند. شاید برای مردم ما، که عموماً علاقمند به پرداخت مالیات نیستند، جای تعجب دارد که چگونه مردم غرب تمایل به پرداخت مالیات دارند؟!

با تحقیق و کنکاش در نظام مالیاتی غرب، رمز این استقبال را می­توان در کل نظام اقتصادی آنها یافت. نظام مالیاتی در غرب، »از درون توسعه­ ی اقتصادی «آنها رشد و پرورش یافته است و لذا نظام مالیاتی در آنجا از نتایج و آثار توسعه است، گرچه در مراحل بعدی می­تواند در بالندگی توسعه نقش مهم ایفا کند.

آنجا که اقتصاد در مسیر توسعه و رونق و پیشرفت روزافزون است و مردم در مشاغل مختلف از رفاه و امکانات لازم برخوردارند و جایگاه اقتصادی همه­ ی اشخاص حقیقی و حقوقی تثبیت شده است، مردم با خیال راحت کار می­کنند و درآمد ماهیانه آنها به اندازه کافی بوده و بدون درگیر بودن با افزایش قیمت­ها و نوسان اقتصادی و بدون دغدغه­ خاطر می­توانند برای آینده­ی خود برنامه ریزی کنند و با پرداخت مالیات از رفاه، امکانات و شرایط بهتری در زندگی بهره­ مند باشند. لذا پرداخت مالیات را موجب پیشرفت خود و جامعه می­دانند.

اما در کشور ما که درآمدهای ماهیانه 100 هزار تومانی تا چند میلیارد تومانی وجود دارد و فقیر و ثروتمند، هیچ کدام اعتماد به آینده ندارند و هیچکس نمی­تواند برای حتی شش ماه آتی برنامه ریزی کند، از طرف دیگر افزایش قیمت­ها، همه را در حالت ناامنی هزینه و درآمد قرار داده و پرداخت مالیات نیز تأثیر مستقیم و قابل مشاهده در رفاه و امکانات آنها نمی­گذارد، چگونه می­توان مردم را تشویق به استقبال نسبت به پرداخت مالیات کرد؟

پرداخت مالیات الزاما به پیش شرط­ها و زمینه ­های زیر نیازمند است:

الف) افزایش کمی و کیفی تولید کالا و خدمات

ب) ثبات قیمت­ها حداقل برای یک دوره­ ی 10 ساله

ج) توازن بخشیدن به درآمدهای مردم و کم کردن فاصله طبقاتی اقتصادی

د) هزینه کردن درآمدهای حاصل از مالیات در هر محله، شهر و استان جهت ایجاد امکانات و رفاه مردم و نشان دادن آنها به مردم

ه­) ...

اگر حداقل این چهار زمینه و پیش شرط برای دراز مدت فراهم شود، یقینا مردم داوطلبانه و با رضایت خاطر مالیات خود را خواهند پرداخت.

اما در شرایط فعلی علی رغم زحمات کارکنان و مدیران محترم امور مالیاتی، هیچ رغبتی در مردم برای پرداخت داوطلبانه مالیات مشاهده نمی­شود بلکه همیشه اعصاب کارکنان و مدیران ادارات امور مالیاتی زیر ضربات اعتراض­ها و نارضایتی مردم، صدمات و لطمات فراوان می­بیند.

امید است نظام مالیاتی در پرتو زایندگی اقتصادی و توسعه­ ی همه جانبه به شرایط مطلوب دست یازد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها