پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 6 خرداد 1394 ، 50 : 18

کد خبر : 7689

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

زنگ خطری که سالهاست نواخته شده!

محمدمهدی جعفری زاده: کارنامه­ ی هر کشوری را براساس پدیده­ های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، علمی و... آن می­ سنجند.

کارنامه­ ی هر کشوری را براساس پدیده­ های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، علمی و... آن می­ سنجند.

این پدیده­ ها یا منفی است یا مثبت. مثلا اعتیاد، بیکاری، سرقت، قتل، طلاق، تورم و مانند اینها هرکدام یک پدیده­ ی منفی است که ظهور و بروز آنها، کارنامه­ ی کشور را به سمت مردودی سوق می ­دهد.

در میان پدیده ­های منفی قابل مشاهده در جامعه­ ی ما، اعتیاد از بقیه منفورتر و خطرناک­تر است. چرا که فرد معتاد، بعضا دچار بیکاری، سرقت، قتل، طلاق و سایر بزهکاری­ ها و جرایم می­ شود و هزینه­ های هنگفت اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی را بر کشور تحمیل می­کند.

متأسفانه آن طور که دبیر اتاق­ های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر اذعان داشته­ اند » 12 استان کشور در ارتباط با مواد مخدر به وضعیت قرمز رسیده­ اند «یعنی بدترین حالتی که به دنبال آن بحران، انهدام و فروریزی پایه­ ها و بنیان­ های جامعه را موجب می­شود. همه­ ی کارشناسان و عقلای قوم طی سالهای گذشته با تحلیل­ های مکرر، وضعیت قرمز امروز را پیش بینی کرده و هشدارهای پیاپی می­دادند ولی متأسفانه اقدام اساسی نشد تا کار به اینجا رسید.

امروز هم طرح و برنامه­ ی مشخص و کارآمدی که بتواند جلوی این انفجار اجتماعی را بگیرد، در عمل مشاهده نمی­کنیم. باید بررسی شود که فرمانداران و استانداران این 12 استان چه برنامه­ ی فوری و ضربتی در مدت زمان مسئولیت خود به اجرا گذاشته­ اند؟ سایر مسئولان ادارات مرتبط با مبارزه با مواد مخدر نیز چه عملکردی در این راستا داشته­ اند؟ و از این به بعد چه می­ خواهند بکنند؟

اگر براساس گفته­ های دبیر اتاق­های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر سالانه حدود 10 هزار میلیارد تومان خسارت و هزینه در حوزه­ ی مواد مخدر بر اقتصاد کشور تحمیل می­شود، باید هر فرمانداری با توجه به آمار معتادان حوزه­ ی استحفاظی خویش، محاسبه کند که چه مبلغی از این ضرر و زیان­ها در حوزه­ ی مسئولیت وی در حال اتفاق افتادن است و چطور و چقدر توانسته است آن را حدف کند.

این فقط پیامد منفی اقتصادی آن است، سایر پیامدهای اعتیاد در حوزه­ ی اخلاق، فرهنگ، قانون، عرف، خانواده، روابط اجتماعی، بهداشت و ... با عدد و رقم قابل محاسبه نیست و باید در گستره­ ی کیفی بدان نگریست.

امروز زنگ خطر نهایی در تمام این حوزه­ ها به صدا درآمده است و اگر برای کنترل و سپس حذف آن، چاره­ ای اندیشیده نشود، آینده ­ی تیره ­ای در انتظار نسل جدید و جامعه خواهد بود.

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها