پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 20 تیر 1394 ، 12 : 8

کد خبر : 7717

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

استان فارس، استانداری مقتدر می طلبد (قسمت دوم - تولید ثروت پایدار)

محمدمهدی جعفری زاده: یکی از وظایف مهم استاندار این است که فعالیت­های گسترده­ ای در حوزه­ ی اقتصاد داشته باشد.

یکی از وظایف مهم استاندار این است که فعالیت­های گسترده­ ای در حوزه­ ی اقتصاد داشته باشد.

برای داشتن یک اقتصاد توانمند در سطح استان، باید استاندار، منابع، مجاری، ابزارها، امکانات، شرایط و پتانسیل­ های اقتصادی استان را خوب بشناسد و تمام تلاش­های خود را در جهت رشد و پرورش و فعال کردن اقتصاد استان به کار گیرد.

جهت تحقق این مهم، باید تعدادی اقتصاددان، مدیران کل حوزه اقتصاد و تعدادی فعالین اقتصادی را در یک تیم علمی و عملیاتی جمع کند و به صورت کارشناسانه، دل به دریا زند و به تولید ثروت پایدار در استان مبادرت ورزد.

تاکنون کدام استانداری چنین کاری را کرده است و چقدر توانسته موفق شود، سؤالی است که خروجی خاصی از آن مشاهده نشده است. البته هر استانداری جلساتی دارد و قدم­ هایی برمی­ دارد ولی آنچه که در اینجا مطرح است بسیار سطح بالاتر، کارآمدتر و علمی­ تری دارد.

یک استاندار زمانی که می­ خواهد با این پست خداحافظی کند باید ببیند در ابتدای ورودش به این مسئولیت، تولید ثروت در استان چه رقمی داشته و حالا که می­ خواهد ترک کند به چه رقمی رسیده است؟ البته تأکید ما بر تولید »ثروت پایدار «است نه مقطعی. چرا که تولید ثروت مقطعی، قابل اعتماد برای تولید ثروت مجدد و سرمایه گذاری بلند مدت نیست.

از کشاورزی، صنعت، عمران و آبادانی، گردشگری، فرهنگ و هنر و... می­ توان ثروت پایدار برای مردم استان رقم زد. اتصال مثبت و کارساز بین این حوزه­ ها با بانک­ ها بسیار حایز اهمیت است و استاندار باید این توانایی را داشته باشد که بانک­ ها را در خدمت تولید ثروت پایدار و تولید محصولات و کالاها و خدمات ممتاز درآورد.

در استانی که ماه به ماه بر تعداد کارخانه­ ها و شرکت­ها و مراکز اقتصادی ورشکسته و تعطیل شده­ اش افزوده می­ شود، انتظار می­ رود که استاندار جدید که وارث همه­ ی این ورشکستگی­ هاست، فکری اساسی کند و منتظر کارهای دیوانسالارانه و پروسه­ ی کند و ضعیف اداری نباشد.

یقینا عده­ ای که با این روش ها سالهاست منافعی را به جیب زده­ اند در مقابل چنین استانداری مقاومت و حرکت­ های ایذایی و تخریبی به راه خواهند انداخت ولی استاندار باید با شجاعت دست آنها را از منابع مالی و اقتصادی استان کوتاه کند.

ویژه خواری، امتیاز طلبی، تعدی و تجاوز به حقوق مردم و... باید بدون درنگ محو شود و مسیر عدالت خواهی و احقاق حقوق مردم در دستور کار قرار گیرد.

در زمینه­ ی »توزیع «و »مصرف «ثروت، نیز برنامه­ های مدون و اثربخشی لازم است که منجر به تحقق عدالت اجتماعی شود و صِرف تولید ثروت نمی­ تواند اقتصاد استان را نجات دهد.

ماحصل کلام اینکه استاندار جدید باید با دستی پر از »برنامه و اجرا در حوزه اقتصادی «به این مسئولیت ورود پیدا کند و بدون فوت وقت به زنده کردن اقتصاد بیمار  استان همت گمارد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها