پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 25 بهمن 1394 ، 01 : 17

کد خبر : 8169

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

پدیده ای به نام تکذیب و دروغ

به قلم: محمدمهدی جعفری زاده
وضعیت جامعه ما در دهه گذشته، به اندازه ای با ابهام و غبار مواجه بوده که شناخت اخبار درست و تفکیک آن از نادرست، دشوار شده است. امروز فردی، مسئولی، موسسه ای، خبری را اعلام می کند تا عکس العمل جامعه را بسنجد، فردا اگر عکس العمل ها، مطلوب نبود به راحتی آن را تکذیب کرده یا با افزودن کلمه و جمله ای به اخبار قبلی و وصله کردن آن، اساس خبر قبلی را نفی می کند.
سرگردانی مطبوعات و خبرگزاری ها و سایت های معتبر در انعکاس اخبار به روز، نتیجه این تکذیب کردن هاست. لذا رسانه ها به هر خبری از جنبه شک و وسواس نگاه می کنند و نمی دانند واقعا آن را نشر دهند یا نه؟ در این میان، شبکه های اجتماعی که هر فردی و گروهی می تواند آن را ایجاد کند و هیچ مسئولیتی در قبال صحیح و غلط بودن اخبار و مطالب ندارند، اذهان جامعه را تحت تاثیر قرارداده و درست و نادرست را به همه، القا می کنند.
در انعکاس اخبار دو عنصر «سرعت» و «دقت» نقش حیاتی دارد. تکذیب کردن ها، هر دو عنصر اساسی خبر را هدف قرار می دهد و مطبوعات و خبرگزاری های معتبر را در تنگنا قرارداده، دست آنها را می بندد.
متاسفانه نه فقط تکذیب اخبار بلکه اصل «دروغگویی» در جامعه رو به گسترش است افراد به خاطر منافع زودگذر و یا رفع تهدید و ترس از عوامل مزاحم، به دروغگویی روی آورده اند. ابزار جدید فناوری که باید کمک به راستی و درستی کند، متاسفانه به ابزار گسترش دروغ تبدیل شده است. فردی با موبایل تماس می گیرد و در حالی که یک مکان خاصی است می گوید در جــای دیــگر اســت! مطالب دیگرش هم مثل معرفی مکان، همگی در جهت گسترش دروغ است. پیامک ها، تصـــویـــرگـر دروغ های دیگر است. شبکه های اجتماعی جمله ای را به نام اشخاص مختلف، نشر می دهند و آنچه که مربوط به گذشته است به عنوان خبر فوری ذکر می کنند.
خلاصه اگر راستی و درستی می خواهید باید آن را در 50 سال قبل جستجو کنید، همه می گویند یاد آن سالها بخیر که مردم صادق و راستگو بودند و همه قابل اعتماد!
امروز در کشورهای پیشرفته، دروغگویی را بدترین جرم می دانند و ما آن را عادی تلقی می کنیم مثل اینکه اصلا دروغ گفتن، عیب و جرم و گناه نیست و بدتر از دروغ، تهمت است که در بردارنده مرتبه ای از دروغ در درون خویش می باشد البته با چاشنی ناجوانمردی و خنجر زدن از پشت. بدترین جامعه، جامعه ای است که درآن دروغ و تهمت و غیبت حاکم باشد. اینکه چه کار باید کرد تا این صفات زشت از دامن جامعه ما پاک شود، مسئولان و مردم باید برای آن چاره ای بیندیشند!!

ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها