چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403 5/8/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 7 اردیبهشت 1390 ، 25 : 12

کد خبر : 83

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

معضل بيماري زاي گرد و خاك و وظايف مسئولان

سرمقاله - محمد مهدی جعفری زاده

يكي از ويژگي هاي مطبوعات اين است كه هم اخبار و رويدادها را انعكاس مي دهد و هم با تجزيه و تحليل و اظهار نظر پيرامون آنها ، مسئولان را به تفكر بيشتر و برنامه ريزي حساب شده تر ، رهنمون مي شود و بدين صورت صرفه و صلاح مردم را رقم مي زند.

يكي از مشكلات بزرگ كشور ما ، خصوصا غرب و جنوب كشور ، مشكل هجوم گرد و غبار و ريزگردهايي است كه به جدّ سلامت مردم را تهديد مي كند. اين آلودگي محيطي، همانند سَمّ همان موقع انسان را نمي كشد كه با سر و صداي زياد همراه باشد ولي به مرور زمان ، كوچك و بزرگ را دچار بيماري هاي متعدد تنفسي و ريوي و در صورت آلودگي زياد ريزگردها به مواد خطرناك ، باعث مرگ زودرس مردم مي شود.

اينكه  در چند سال اخير هنوز مسئولان ما نتوانسته اند فكري اساسي براي آن كنند، جاي تاسف است. جلسه و نشست و سمينار و رايزني، زماني به درد مي خورد كه از آن ها ، آثار عملي بروز كند و مشكلات حل شود.

اخيرا استاندار محترم خوزستان گفته اند كه قصد درخت كاري در صحراها و زمين هاي خشك عراق - سوريه و عربستان به ميزان يك و نيم ميليون هكتار  را دارند . از اينكه در اين طرح، سهم هزينه ي هر كشور چقدر مي شود، سخن به ميان نيامده است. در نگاه اول، مشاهده مي شود كه گرد وخاك متعلق به سرزمين آنهاست ولي تاوان آن از نظر مادي و جاني، مردم ما بايد بپردازند! مسلما هركدام از دول اين كشورها تلاش مي كنند كه تا آنجا كه مي توانند با پول ايران ، مشكل شان را حل كنند و حال آنكه هر كشوري موظف است كه نگذارد در قلمرو جغرافيايي و سياسي اش ، مشكلي براي همسايگانش ايجاد شود.

همانگونه كه اگر هر همسايه اي در هر شهر و روستا، قطعه زميني داشته باشد كه در آن ماسه ، گچ و يا زباله اي وجود دارد،‌موظف است طوري آنها را بپوشاند و مهار كند كه آسيبي  به ساير همسايگان وارد نشود، در حقوق بين الملل نيز هر حكومتي موظف است كه در چارچوب قلمروش، همه چيز را طوري كنترل ومهار كند كه به مردم ديگر كشورها صدمه اي وارد نيايد.

با همه اين توضيحات فرض كنيم كه دولت ايران پذيرفت كه همه يا اكثر هزينه هاي كنترل و مهار گرد و خاك در كشورهاي همسايه را بپردازد و شروع به عمليات درخت كاري كند و حتي هزينه نگهداري و حفاظت از آنها هم متقبل شود، به قول جناب استاندار خوزستان حدود 10 سال هم بايد طول بكشد تا اين طرح نتيجه بدهد، حال تكليف مردم در اين10 سال چيست؟ به نظر مي رسد كه در كنار اجراي اين طرح بايد براي حفظ سلامتي مردم ، طرح هاي موقت ديگري را نيز به موقع اجرا گذاشت . اميد است مسئولان محترم هر چه سريع تر طرح هاي خود را ارائه داده و اجرا كنند و مردم را از نگراني و فشار روحي و رواني برهانند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها