یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 5/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 9 خرداد 1395 ، 51 : 15

کد خبر : 8527

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

به بهانه آغاز به کار مجلس دهم؛ مجلس و مشکلات مردم

امروزه حتی در دنیای علم که فضای تئوری و نظر است...

امروزه حتی در دنیای علم که فضای تئوری و نظر است، برخی معتقدند که هر نظریه یا پژوهش علمی باید ناظر بر «حل یک مشکل» باشد. واژه «نیازها» Needs گویای این نکته است که علم باید پاسخگوی نیازهای انسان باشد. با این وصف، فلسفه تشکیل مجلس، مشارکت همگانی وکلای مردم برای حل مشکلات آنهاست. مجلسی موفق تر است که از ابتدای شروع به کارش همه نیازهای مردم را شناسایی، مطالعه و اولویت بندی کند و با دو عنصر «سرعت» و «دقت» به حل آنها همت گمارد. مردم نیازهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، بهداشتی، ورزشی، قضایی، نظامی و انتظامی، سیاحتی و زیارتی و... دارند که در تمام این ابعاد مجلس باید ورود کند و برای هر نیازی، راه حل بیابد و پس از تصویب، نظارت کارآمد جهت تحقق و اجرای آنها را داشته باشد.
متأسفانه مجالس گذشته در بیشتر مواقع اول به فکر خود، بعد جناح خود، سپس دولت و شاید آخر کار به فکر مردم بوده اند. در حالی که دولت و حکومت، ارزش و قوامش به مردم است و هیچ چیز بالاتر از مردم نیست. برخی نمایندگان به فکر خود و اطرافیان شان هستند و این طرف و آن طرف دوندگی می کنند تا امتیازی برای خود و آنها به دست آورند و به مشکلات مردم به صورت فردی نگاه می کنند نه اجتماعی. یعنی هرکسی به آنها رجوع کند و مشکل فردی داشته باشد تا اندازه ای پیگیری می کنند و به فکر مشکلات جمعی حوزه انتخابیه خود و کشور نیستند. اینها دچار روزمرگی می شوند و در طول چهار سال از نمایندگی خود، نمی توانند مشکلات ملی و محلی مردم را حل کنند.
بعضی دیگر از نمایندگان به فکر تأمین منافع و اغراض جناح خود هستند و همه مصوبات و قانون مجلس را به سمتی سوق می دهند که پاسخگوی انتظارات جناح شان باشد. اینها نیز به مردم ظلم می کنند.
عده ای دیگر فقط به فکر حل مشکلات حکومت و دولت هستند و رأی به گرانی، افزایش مالیات، افزایش سانسور و فیلتر برای استخدام، محدود کردن حقوق مردم و...
می دهند و به جای اینکه مشکل‌گشا باشند مشکل آفرین می شوند. اینها اولویت اول را به حل مشکلات مردم نمی دهند و دنبال جلب رضایت مسئولان هستند. چشم شان را باز
نمی کنند که آیا طی 4 سال توانسته‌اند مشکل مهریه را از نظر قانونی حل کنند تا این قدر جوانان به خاطر عدم توانایی در پرداخت مهریه به زندان نیفتند! قوانینی را برای حل مشکلات ریشه ای بیکاری، اعتیاد، گرانی، چک های برگشتی، رشوه، اختلاس، گرانی دارو و درمان و... ارایه نمی کنند و مردم را در مشکلاتشان تنها می گذارند.
امید است مجلس جدید با برنامه های قوی وارد شود و در تصویب قوانین و نظارت تا حل مشکلات مردم کم نیاورد و در فضای سیاست داخلی و خارجی نیز مترقی و به روز عمل کند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها