شنبه 8 اردیبهشت 1403 4/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 27 اسفند 1390 ، 39 : 10

کد خبر : 899

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

آرمان هایی که هرگز نمی میرند

محمدمهدی جعفری زاده: آرمان­های انسان­ را در یک تقسیم بندی کلی می­توان به دو دسته تقسیم کرد: ...

آرمان­های انسان­ را در یک تقسیم بندی کلی می­توان به دو دسته تقسیم کرد: اول، آرمان­هایی که مقطعی، موقت و زودگذر هستند و تا زمانی که به آنها دست نیافته است برای رسیدن به آنها تلاش و از خودگذشتگی می­کند و به محض حصول، عادی شده و شاید به مرور زمان، دلزدگی به همراه داشته باشد. مانند نیازهای مادی و جسمانی انسان همچون نوع ماشین، نوع منزل، نوع خوراک و پوشاک، نوع مکان­های تفریحی، نوع و میزان رفاه و آسایش، مدرک تحصیلی، پست و مقام وغیره.

مثلا بعضی افراد که ماشین و یا خانه ندارند، بزرگترین آرزو و آرمان­شان، دست یافتن به این دو بوده و تا زمانی که بدان نرسیده­اند، تلاش شبانه روزی می­کنند و خود را به هر آب و آتشی می­زنند تا به این دو خواسته نایل شوند. ولی با تصاحب آنها و گذشت مدتی، جذابیت خود را از دست داده و عادی  می­شوند.

دوم، آرمان­هایی هستند که ابدی، همیشگی و پایدارند و بشر با رسیدن به آنان، هیچ گاه از آنها خسته و دلزده نمی­شود، بلکه همیشه طالب آنهاست مانند عدالت، آزادی، پاکی، معنویت، علم و... این گونه آرمان­ها ریشه در درون و فطرت و ذات انسان­ها دارند و انسان با رسیدن به آنها هیچ گاه احساس دلزدگی، کهنگی و بی­میلی نمی­کند، بلکه با چشیدن لذت آزادی، عدالت، پاکی، معنویت، علم و... هر چه بیشتر به آنها راغب و علاقمند می­شود.

بیشتر انقلاب­ها، جنبش­ها، نهضت­ها و حرکت­های فراگیر ضد استبدادی و ضد استعماری مردم، برای رسیدن به این آرمان­های ابدی و پایدار، شکل گرفته است.

نکته­ای که در سراسر تاریخ زندگی جوامع مشاهده می­شود این است که تقریبا اکثر این حرکت­ها و نهضت­ها که اول به قصد آزادی خواهی، عدالت طلبی و مانند آن به وجود آمده، پس از پیروزی مردم، به مرور زمان اهداف و آرمان­های اصلی آنها، فراموش شده و یا معطل مانده و به مرحله تحقق نرسیده است و با گذشت مدت زمان طولانی، حتی معکوس شده است.

آنچه برعهده مردم و مسئولین است اینکه نگذارند با گذشت زمان ارزش­ها و آرمان­های بلند انقلاب فراموش شود و یا بر روی زمین بماند. برای رسیدن به این آرمان­ها، وحدت ملی و حضور همه­ی اقشار ملت در تمام صحنه­ها لازم و ضروری است. اگر به مرور زمان، وحدت ملی، تجزیه و گسسته شود و خوره­وار، تفرقه و اختلاف، باعث جدایی عضوهایی از پیکره­ی انقلاب شود، این پیکره­ی بی دست و پا و چشم و گوش، نخواهد توانست با حرکت توفنده و قوی، به آن آرمان­ها نایل شود.

خوشبختانه هنوز آرمان­های پایدار انقلاب همچون آزادی خواهی و عدالت طلبی، زنده­اند و ما را به مطالبه و تحقق خود، فرا
می­خوانند.

22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها