شنبه 8 اردیبهشت 1403 4/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 15 اردیبهشت 1391 ، 20 : 10

کد خبر : 925

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

انسان يك لحظه احساس مي كرد، شايد قرار است...!

محمد مهدی جعفری زاده : به خوبي به ياد دارم كه اوايل انقلا‌ب(سال هاي 57 تا 60) هنگامي كه با ماركيستها و كمونيست ها بحث هاي داغ و جدي ايدئولوژيك (عقيدتي) داشتيم...

به خوبي به ياد دارم كه اوايل انقلا‌ب(سال هاي 57 تا 60) هنگامي كه با ماركيستها و كمونيست ها  بحث هاي داغ و جدي ايدئولوژيك (عقيدتي) داشتيم ،‌يكي از نقاط ضعف آنها را شعار«هدف، وسيله را توجيه مي كند» بر مي شمرديم و بر آن انگشت مي گذاشتيم. معناي اين شعار اين است كه « براي رسيدن به هدف -كه همان جامعه سوسياليستي و كمونيستي  است - مي توان به هر وسيله و ابزاري چنگ زد »

 ما با افتخار مي گفتيم كه چون هدف ما مقدس است  (ايجاد جامعه اسلا‌مي) بايد وسيله و ابزار رسيدن به آن نيز مقدس، انساني و مطلوب باشد. يعني نمي توان از هر وسيله اي  كمك گرفت تا اهداف  اسلا‌م و جامعه اسلا‌مي تحقق پيدا كند و لذا مي گفتيم ترور، شكنجه،‌دروغ، تهمت، آبروريزي،‌عوام فريبي و...  در برنامه ديني، ممنوع و  مطرود  است .

 آن موقع بر اين اعتقاد،‌ پای می فشردیم   و آن را برگ برنده خودمان در بحث هاي عقيدتي - سياسي با رقبا مي دانستيم. هنوز مردم  ما همين اعتقاد را دارند و ما نيز به همين سياق و روش و با اميد به تحقق آن، روزگار را مي گذرانيم .

اما موقعي كه مي بينيم در برخي مقاطع ماجرا معكوس مي شود و براي رسيدن به برخي اهداف سياسي،‌ارزش هاي ديني فدا مي شود، به شدت غصه دار ميشويم .

 با كمال تاسف در جريان برگزاري انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلا‌مي در اسفندماه 1390  شاهد بوديم  كه سيماي جمهوري اسلا‌مي ايران، براي تشويق و تحريك مردم جهت حضور در پاي صندوق هاي راي ،‌با زنان و دختراني مصاحبه مي كرد كه بعضا نمونه و مصداق عيني بدحجابي بودند. آن قدر برخي از آنان بدحجاب بودند كه انسان يك لحظه احساس مي كرد،‌شايد قرار است در مدت يك هفته تبليغات انتخاباتي، همه ارزش هاي ديني تعطيل و ناديده گرفته شود .

چرا  همين افراد با اين گونه پوشش سر و صورت و لباس،‌اگر چند هفته قبل در خيابان ها رفت و آمد مي كردند،‌توسط نيروي انتظامي، مورد برخورد واقع شده  و برخي از آنها به دادگاه معرفي مي شدند، اما در ايام انتخابات، يكباره همه چيز معكوس شد و به عنوان الگوي سياسي، با احترام از آنها مصاحبه  و در انظار مردم ايران و جهان پخش گرديد !

اگر يادمان باشد در سال گذشته   بود كه طرح حجاب و عفاف براي چندمين مرتبه  با شدت و حدت، مطرح و توسط ائمه جمعه و جماعات در همه تريبون ها و منابر به صورت مستمر مطرح  گرديد و نيروي انتظامي و قضايي مامور برخورد با اين گونه افراد شدند. البته اينجانب همان موقع طي سرمقاله اي ، نوشتم كه اين برنامه هم همانند ساير برنامه ها ، مقطعي و گذرا خواهد بود و مدتي بعد به كلي رها و فراموش مي شود . كه البته چنين شد . ولي بدتر از آن آوردن افراد  بدحجاب  جلو دوربين تلويزيون و مصاحبه با آنها و  موجه  جلوه دادن بدحجابي آنان  بود .

آيا قرار است هر جا  نياز سياسي به حضور مردم داريم، عملا‌ نشان دهيم كه « هدف ، وسيله را توجيه مي كند؟ » آيا براي تشويق مردم جهت حضور در پاي صندوق هاي آرا، بايد ارزشهاي ديني را قرباني كنيم و هيچ يك از مدعيان ، اعتراض نكنند؟ اين است معني شعارارزش مداري ؟ چگونه فردا دوباره مي خواهيم به مردم بگوييم، بدحجابي گناه است؟ اگر گناه است چگونه سيماي جمهوي اسلا‌مي ،‌آن را با آب و تاب و به كرات در آستانه انتخابات، نمايش می داد؟ آيا در آينده هم مي توانيم بگوييم سياست ما عين ديانت ماست؟ آيا اين گونه برنامه ها كمك به  تز جدايي سياست از ديانت نمي كند؟ خوشبختانه سيماي مركز استان فارس در اين زمينه بهتر عمل كرد .

نه فقط حضور بدحجاب ها در سيماي جمهوري اسلا‌مي ، زحمات 33  ساله ارزش مداري را زير سوال برد بلكه متاسفانه عملكرد بد برخي از كانديداها و طرفدارانشان  ، خصوصا در شهرستانها،‌فضاي جامعه را  نيز مسموم كرد. پخش ترانه هاي نامناسب از طريق بلندگوي ستادهاي انتخاباتي و ماشين هاي تبليغاتي آنها، حركات شبه رقص و حركات نامناسب دختران و پسران در حمايت از كانديداها، شعارهاي ناپسند ، پخش شب نامه  ها و افترا به رقبا،‌مقالا‌ت و طنزهاي بسيار ركيك در برخي نشريات شهرستاني و غيره ،‌دين و ايمان آنها را به باد داد و همه آنها به زبان حال و قال ، گفتند كه  براي رسيدن به هدف شان ، كه پيروزي كانديداي مورد نظرشان بود، از هر وسيله  و ابزاري مي توان استفاده كرد و همه مرزهاي اخلا‌قي و ديني و عرفي راناديده گرفت .

 به نظر شما پس از اين همه تجربه نادرست، آيا آينده ، باز هم اين روشهاي نامطلوب درهنگام انتخابات تكرار خواهد شد ؟ !

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها