چهار شنبه 25 مهر 1403 10/16/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 18 مهر 1403 ، 58 : 17

کد خبر : 28225

از 0 نفر 0

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران:

منابع مالی خوبی برای سرمایه‌گذاری نداریم

منابع مالی خوبی برای سرمایه‌گذاری نداریم

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: در شرایط کنونی کشور، منابع مالی خوبی برای سرمایه گذاری نداریم و بودجه موجود صرف مسائل جاری می‌شود.+ تحلیل خبر

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: در شرایط کنونی کشور، منابع مالی خوبی برای سرمایه گذاری نداریم و بودجه موجود صرف مسائل جاری می‌شود.
به گزارش ایرنا از سازمان ملی بهره‌وری ایران، میرسامان پیشوایی در آیین اختتامیه هفتمین دوره جایزه ملی تعالی نگهداشت و مدیریت دارایی‌های فیزیکی ایران که در مرکز همایش‌های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد اظهار کرد: جایزه نگهداشت و مدیریت دارایی‌ها جزو ۶ جایزه‌ای است که از طرف سازمان بهره‌وری به عنوان نهاد اعتباربخشی، مجوز برگزاری را دریافت کرده است.
وی ادامه داد: در نظام اعتباربخشی سازمان، هدف از استانداردسازی جوایز این است که آن جایزه ابزاری برای یک نهاد جریان‌ساز برای کمک به گفتمان سازی و الگونمایی در آن حوزه و در نهایت ارتقای بهره‌وری باشد. لذا کیفیت برگزاری این جوایز برای ما بسیار اهمیت دارد.
پیشوایی بیان ‌داشت: جایزه «نت» به دلیل تمرکز بر موضوع بهره‌وری سرمایه اهمیت بالایی دارد؛ در شرایط کنونی کشور، منابع مالی خوبی برای سرمایه گذاری نداریم و بودجه موجود صرف مسائل جاری می‌شود. لذا توان زیادی در بخش دولتی وجود ندارد که نسبت به سرمایه گذاری و بهسازی تجهیزات به‌طورجدی اقدام کند و در بخش خصوصی نیز اتفاق عجیبی در این حوزه نمی‌افتد.وی اضافه کرد: براساس آمار، میزان تشکیل سرمایه در حوزه ماشین آلات یک پنجم تشکیل سرمایه در حوزه ساختمان بوده است. همچنین محرومیت‌هایی نیز وجود دارد که برای خرید نیز دستمان بسته است.
این مقام مسئول با تاکید بر اهمیت موضوع نگهداری و تعمیرات تصریح کرد: موجود بودن ماشین آلات، در دسترس بودن و آماده بودنشان برای تولید، اهمیت بالایی دارد. بهره‌وری نیروی کار نیز مهم است که تحت تاثیر موضوع نگهداری و تعمیرات تجهیزات نیز قرار دارد.پیشوائی همچنین از رونمایی از «سامانه داده باز» در حوزه بهره‌وری کشور در هفته گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: داده‌های این سامانه برای نخستین بار در اختیار مردم قرار گرفته است. دانشجویان، نخبگان، مشاوران و متخصصان بهره‌وری می‌توانند با مراجعه به این سامانه در کمترین زمان ممکن به داده‌های مورد نیاز در پژوهش‌های حوزه بهره‌وری خود دست یابند.
وی افزود: در راستای هوشمندسازی فرآیندهای جمع‌آوری، تحلیل و انتشار داده‌های بهره‌وری، افزایش نرخ تولید علم و نظریه‌های بومی، سازمان ملی بهره‌وری ایران اقدام به طراحی و پیاده‌سازی سامانه داده‌باز خود کرده است.داده‌باز جزو رویکردهای شفافیت در دولت و از پیش‌نیازهای مردم‌سپاری و نخبه‌سپاری امور است. در این سامانه همه داده‌های خام و محاسباتی مرتبط با بهره‌وری به همراه شناسنامه داده مدون، در دسترس عموم قرار گرفته است.

تحلیل خبر

منابع مالی نداریم!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

شرط مهم دستیابی به توسعه و پیشرفت هر کشوری «سرمایه‌گذاری» است و لازمه سرمایه گذاری، وجود «منابع مالی قوی» است.
به عبارت دیگر اگر «منابع مالی قوی» وجود نداشته باشد، «سرمایه گذاری» امکان پذیر نخواهد بود و اگر سرمایه گذاری نباشد، «توسعه و پیشرفت» میسر نخواهد بود.
رئیس سازمان ملی و بهره‌وری ایران، جمله خطرناک و هشداردهنده‌ای گفته است: «در شرایط کنونی کشور، منابع مالی خوبی برای سرمایه گذاری نداریم و بودجه موجود، صرف مسائل جاری می‌شود»
در سخنان ایشان دو نکته تأسف‌آور دیده می‌شود؛ یکی اینکه منابع خوبی برای سرمایه گذاری نداریم، دیگر اینکه بودجه موجود، صرف مسائل (هزینه‌های) جاری می‌شود.
یک فرد اگر درآمدی که دارد صرف خوراک و امور روزمره زندگی شود و نتواند مبلغی از آن را ذخیره و سرمایه گذاری کند، برای همیشه درجا می‌زند و هیچگاه پیشرفت نخواهد کرد. یک کشور هم همینطور است اگر همه بودجه‌اش را صرف هزینه‌های جاری و روزمره کند و بخش مهمی از آن را سرمایه‌گذاری نکند، همیشه از کاروان توسعه و پیشرفت، عقب خواهد ماند.
کشور موفق، کشوری است که هم در داخل بتواند به سرمایه‌گذاری چشمگیر برسد، هم در خارج توانایی جذب سرمایه‌گذاران خارجی را داشته باشد.
تجمیع و برآیند سرمایه گذاری داخلی و خارجی است که یک کشور را به بالندگی و پیشرفت می‌رساند. متاسفانه شرایط امروز ما طبق گفته رئیس سازمان ملی بهره‌ وری ایران، شرایط بسیار بغرنجی در امر «سرمایه گذاری داخلی و خارجی» است.
سرمایه‌گذاری خودش، سرمایه جدید تولید می کند و سرمایه جدید، مجدداً در چرخه سرمایه‌گذاری بعدی قرار می‌گیرد و باز تولید سرمایه دیگر و خلق ثروت می‌کند و مجدداً وارد چرخه سرمایه گذاری شده و این روند مثبت و صعودی، هربار قویتر از دفعه قبل، ادامه خواهد یافت.
امید که مسئولان کشور علل ضعف سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی را بشناسند و درجهت رفع آن اقدام کنند وگرنه همیشه تهیدست خواهیم بود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها