پنج شنبه 4 مرداد 1403 7/25/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 27 آذر 1401 ، 23 : 18

کد خبر : 26343

از 0 نفر 0

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان قانون باید به نحوی نوشته شود که تفسیرپذیر نباشد

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان قانون باید به نحوی نوشته شود  که تفسیرپذیر نباشد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره طرح بررسی دو مرحله‌ای لایحه بودجه سالانه را مورد بررسی قرار داد و این مصوبه ایراد دارد و باید در مجلس اصلاح شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره طرح بررسی دو مرحله‌ای لایحه بودجه سالانه را مورد بررسی قرار داد و این مصوبه ایراد دارد و باید در مجلس اصلاح شود.
به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: ۱۱ طرح و لایحه از طرف مجلس و ۳ اساسنامه از طرف دولت و ۱۱ استعلام از طرف دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان واصل شده بود که مورد بررسی قرار گرفت.
امیدواریم انتخابات سال آینده با قانون جدید برگزار شود
وی درباره اصلاح قانون انتخابات هم گفت: اصلاح قانون در دستور کار مجلس است و باید دید اساساً تغییری دارد یا خیر؟ اخیراً کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس رد شده بود ولی گویا چهارشنبه هفته گذشته با امضای جمعی از نمایندگان در دستور کار برگشت و امیدواریم قانون اصلاحاتی را که لازم دارد انجام شود و انتخابات سال آینده با قانون جدید برگزار شود.
وی افزود: اینکه چه اتفاقاتی در قانون می‌افتد را من هم پیش‌بینی ندارم و باید صبر کرد و دید چه چیزهایی مصوب می‌شود.
نوع نظام انتخاباتی نباید مشارکت مردم را تحت تأثیر قرار دهد
وی درباره تناسبی کردن انتخابات گفت: بحث نوع نظام انتخاباتی هنوز در مجلس تصویب نشده و دوباره باید فرآیند کمیسیون را طی کند. برای ما مهم است که نوع نظام انتخاباتی هرچه هست، مشارکت مردم را تحت تأثیر قرار ندهد و همه مردم حتی در دورترین نقطه احساس کنند که در مجلس نماینده دارند.
ایده‌نگاری برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها بررسی می‌شود
وی هم‌چنین درباره این‌که آیا طرح و لایحه‌ای درباره تجمعات به شورا رسیده است؟ گفت: خیر، ما طرح و لایحه‌ای درباره موضوع تجمعات دریافت نکردیم.
طحان نظیف افزود: در مورد حق اعتراض و تجمعات و راهپیمایی‌ها هم ما خود نقش مستقیمی نداریم ولی در پیگیری موضوع احساس وظیفه می‌کنیم. اخیراً رویدادی را پژوهشگاه شورا پیش‌بینی کرده به نام ایده‌نگاری برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها که فرصت خوبی برای جامعه حقوقی کشور است. شورای نگهبان خود را حافظ قانون اساسی می‌داند.
قانون فصل الخطاب است
وی در پاسخ به سؤالی درباره اعدام محسن شکاری و اینکه تفسیرهای گوناگونی از قوانین در این رابطه شد، فارغ از این‌که حکم درست بود یا خیر چرا قوانینی را تائید می‌کنید که تا این اندازه تفسیر در آن وجود داشته باشد؟ گفت: قانون باید به نحوی نوشته شود که تفسیرپذیر نباشد و باید صریح و روشن باشد. ما در شورا بر واژه‌ها و عبارات قانون حساسیت داریم. البته ما ابهاماتی را مورد توجه قرار می‌دهیم که خلاف شرع و قانون اساسی باشد. اگر در عمل قوانینی را شاهد باشیم که قابل‌برداشت‌های گوناگون باشد، نگران نیستیم؛ زیرا قانون اساسی پیش‌بینی‌هایی هم در این زمینه دارد و قانون فصل الخطاب است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها